Team Trogdor: Härjedalen dag 2 - nytt PB/TB! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Trogdor: Härjedalen dag 2 - nytt PB/TB!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Trogdor: Härjedalen dag 2 - nytt PB/TB!

Läs rapport från dag 1 här...

Dag två och första dagen med seriöst fiske, nu jäklar! Vi satte oss i bilen och tog sikte på Styggtjärn som ligger långt in i Rogens naturreservat i Tännäs. Vädret var helt fantastiskt med strålande sol och näst intill vindstilla!

Efter en kortare vandring kom vi fram till tjärnen som låg alldeles platt. Vi satte oss och kokade lite kaffe och spanade ut över vattnet. Precis som under gårdagen var det dock oroväckande dött i vattnet, inga vak alls så långt ögat nådde. Var det för kallt ute? Hade vi åkt upp för sent? Många teorier flödade medan kaffet slank ner.

Vi körde på med allt vi kunde komma på; mete med mask, fluga, flugmete, spinnare. Efter några timmar sammanstrålade vi för lunch och resultatet var samma för samtliga - noll. Ingen av oss hade ens sett tillstymmelse till liv i tjärnen. Vi käkade lunch och planerade för eftermiddagen.

Falukorvssallad och tunnbröd bakat på plats till lunch.

Efter lunch blev det nysatsning i granntjärnen Käringsjön. Vi hade fått tips om ett sund där det ska ha tagits fin harr tidigare.

Jonas kämpar på för att landa sin första fisk på flugspö.

Jag körde på med mitt mete och det tog inte lång stund innan flötet äntligen försvann under ytan!
    - Japp!!
    Efter en liten stunds drillning går det upp för mig att det är en harr och Jonas som står bredvid skyndar för att hämta håven (som självklart sitter kvar på ryggsäcken en bit bort). Jag hetsar Jonas för nu är fisken inne vid stenarna och han är på väg med raska steg.

Så händer det som inte får hända; den släpper i strandkanten! Jonas kommer stövlandes och kliver ner i ett hål så han kommer flygandes och landar på magen med håven fortfarande i luften. Fisken ligger fortfarande och försöker orientera sig bland stenarna. Jag kastar spöet åt sidan, tar håven från Jonas och flyger ut i vattnet precis när fisken vänder sig och börjar simma utåt. PANG! Jag fullkomligen smäller ner håven i botten vertikalt framför fisken och den simmar in i den!
    - JAAAAAA!! Aaaaahahahahahaha!
    Jonas ligger fortfarande på mage i strandbrynet och vrider sig av skratt. Vi garvar gott och tittar på fisken...h*lvete vilken fisk!! En snabb vägning och det står klart att det är nytt personbästa (med en marginal på ca 0,7kg) och nytt teambästa. 1,5kg! Första fisken för resan och vilken start!

Nytt personbästa med råge! 1,5kg tagen på maskmete.

Vi fiskade någon timme till och framåt sen eftermiddag började det vaka lite t.o.m. men ingen ville hugga. Vi beslöt oss för att åka hem men stanna vid Ormabborrtjärn på vägen (som levererade en kilosöring förra året). Nu hade insekterna och fisken vaknat efter en hel dag med värmebölja, det vakade friskt i tjärnen.

Jonas kämpade på med flugfiskespöet och hade t.om. en fisk som var upp på flugan men som inte riktigt ville fastna. Han var så het så att han t.o.m. klädde av sig för att komma ut längre i tjärnen (då ingen av oss har vadare).

Inga vadare? Inga problem, barfota funkar!

Åberg kämpade på med flugmetet och kastade febrilt på vaken. Tillslut så prickade han perfekt, flugan hann knappt landa så försvann den och han fick sin första fisk denna resa!

Den må vara liten men en fisk är en fisk är en fisk (och nollan spräckt)!

Vi gav upp kort därefter för att åka tillbaka till stugan där vi testade Jonas ny rök på den stora harren vi fick tidigare. Blev riktigt bra, mycket gott!

Imorgon bär det av till Storsjö fiskevårdsområde där vi tidigare bara varit på vintern, ska bli riktigt kul. Kanske blir det en tältnatt där också.

.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar