MeanMachine: Pelagiskt vertikalfiske, spännande! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Pelagiskt vertikalfiske, spännande!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • MeanMachine: Pelagiskt vertikalfiske, spännande!

    Nu har jag läst om en utveckling av vertikalfisket. Nämligen att jaga pelagisk gös och fiska på dessa! Pelagiskt jagande gös innebär att gösen går på frivatten över stora djup och jagar. Det kan tex vara 15 meter ner till botten men gösen simmar endast 4 meter under ytan. Detta är en pelagisk fisk.

    Fisket förutsätter att man monterar givaren till ekolodet så man har denna under spötoppen. Detta för att kunna se både fisken och jiggen samtidigt på ekolodet. Så detta är nu genomfört med nya räcken runt båten och en ny givaranordning av aluminiumprofiler som kan modifieras fritt beroende på placering runt båten och typ av fiske. Är helnöjd med den nya riggen. Som pricken över i:et kom jag sen över en sittstol till båten för ett överkomligt pris och sitter numera som en kung och slipper den hårda träpallen.

    Fisket efter pelagisk gös går till på följande sätt:

    Man börjar söka efter gös givetvis. Detta bör ske över de djupaste delarna av sjön eftersom det nästan alltid är där den större gösen håller till på somrarna enligt dom som vet. När man väl hittar en gös på ekolodet så ska man snabbt som attan skicka i jiggen och försöka stanna denna ca: 1 meter ovanför gösen. Därav vikten av att ha ekolodsgivaren placerad under spötoppen.

    Nu kommer det svåra. Det är att med så försiktiga rörelser som möjligt undvika att skrämma gösen, samtidigt som man ska försöka hålla sin position med elmotorn och inte tappa gös-ekot. När man lyckas väcka gösens intresse så kommer den adrenalinpumpande delen av dramat. Man kan nu följa gösen när den närmar sig jiggen och med lite flyt "smälter" ihop med jiggens eko vilket då bör innebära napp. Ibland stannar gösen strax under jiggen för att titta på den för att sen gå ner en bit igen. Man kan då följa efter försiktigt med jiggen och väcka intresset igen med lite tur. I förra numret av FiskeFeber som jag prenumererar på följde det med en film om just detta fiske. Man fick se både ekolodsbilder och bilder på själva fisket. Riktigt intressant!

    Mig tog det 3 provturer innan allt satt på plats och jag kunde göra ett seriöst försök. Nu har vi inte så himla stora djupdelar i vår lilla sjö, utan 7 meter är det hittills djupaste vi hittat. Tog båten ut dit för lite slutliga tester och hittade en del misstänkta gösekon. Många nedsläpp resulterade i att gösen genast försvann från skärmen men ett par gånger fick jag fisken intresserad. En gång trodde jag faktiskt på napp då hela jiggen försvann i fiskekot, men inget hugg kom. Vid ett senare tillfälle släppte jag jiggen på ett riktigt fett eko. Måste ha varit en STOR fisk. Blev lite nervöst men nedsläppet skrämde tyvärr bort den.

    Jag kan efter denna första lilla provtur dra ett par slutsatser. Det är ett skitspännande fiske men som jag misstänker kommer resultera i färre hugg. Att fiska i för mycket blåst är svårt. Båten driver och jiggen far ut åt sidan titt som tätt vilket gör att man tappar bort både jigg och den följande fisken från skärmen. Till slut så är det ett himla intressant fiskesätt, för man ser verkligen alla fiskens reaktioner. Både dom som man triggar fram genom rörelser i spöet men även den egna naturliga inbyggda försiktigheten som är så bekant för alla gösfiskare. Att till och med en liten jigg kan få en gös att sakta sjunka ner i vattnet och simma bort är ju lite förvånande.

    Nu ska jag försöka invänta en eftermiddag/kväll med lite lugnare väder för att göra ett nytt försök med det pelagiska fisket. Rapport samt lite bilder från båten kommer.


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X