MeanMachine: Familjefiske med regnbåge, öring och korv. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Familjefiske med regnbåge, öring och korv.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Familjefiske med regnbåge, öring och korv.

En gemensam fisketur var planerad till söndagen där familjerna Makkinje och Mouritsen skulle upp till Astrazenecas egen privata put&take sjö och hiva fisk. Spänningen dagen innan såg lite individuell ut. Pappa såg fram emot att fånga gammel-laxen. Nora såg fram emot att träffa Hampus Mouritsen (som hon är lite förtjust i) och Lisen såg fram emot att grilla korv.

Barnen ställde sig på kö för att få sina fiskeprylar färdigknutna och riggade och sen sattes det igång att veva. Bottennapp varvades med giganstiska trassel innan alla till slut fick hyffsat kläm på fiskerierna.

Vi kom på att vi skulle ha lite tävling. Barnen hittade på ett poängsystem med följande innehåll:
    Mört: -1
    Abborre: +1
    Gädda: +5
    Regnbågslax +10

Barnen tröttnade på laxfisket efter någon timme och började meta efter "lågpoängarna"
    Amilia började dra abborre och hade snart +4. Rickard tog en abborre även han, medans jag började med en mört och därmed hamnade på minuspoäng direkt.

De första timmarna hände ingenting. Mycket vakande fisk men inga napp. Jag bestämde mig för att sticka ner till ändviken i sjön med flugspöet i högsta hugg. Jag hittar här vakande fisk och lyckas på nått sätt kasta ut flugan med ett plask och i form av en hopprullad lasso. Man är inte så himla vass på det här med fluga. Jag lyckas inte skrämma bort fisken för plötsligt får jag ett napp som jag ju givetvis inte lyckas kroka. Jag harvar på en stund till men går sen och hämtar räk-metet istället. Nu tar det bara 30 sekunder innan en tokvild regnbåge sväljer räkan och har rally-VM bland näckrosorna. Med lite hjälp av fisken lyckas jag trassla ut allt och kan landa en skabbig, fenskadad regnbågslax på 1,38kg.
    Barnen kommer rusande och nu ska ju alla plötsligt fiska lax igen. Och precis där jag fick min, för "det är ju där dom bor", enligt ungarna. Dom får kasta av sig lite och försvinner sen tillbaks till bas-campen en efter en. Alla lämnar utom Lisen som nu fått bra kläm på kastspöet. Hon nöter på för glatta livet medans jag rensar iordning fisken som vi senare ska grilla i folie. Jag lägger efter en stund ut metet igen, fast lite vid sidan av, så att Lisen kan kasta vidare.

Efter en stund nappar det återigen och jag krokar ännu en vild fisk. Jag frågar Lisen om hon vill veva in den och hon är genast med på noterna och tar över mitt långa spö. Med tungan i mungipan kämpar hon nu för glatta livet med en vilt knarrande slirbroms. Hon sköter sig exemplariskt och snart kan vi landa en regnbåge på 1,42kg. Barnen kommer springande igen och Lisen talar nöjt om för dom att "nu har jag faktiskt 10 poäng". Mer än så behövs inte för att ge barnen lite ny tändvätska.Nu åker grillen på och korvar, hamburgar och fisk grillas i en salig röra. Fisken blir himla fin med lite eftersaltning, men det blir ändå bara jag och Rille som äter av den. Efter maten fortsätter vi fisket och Nora hamnar till slut drömmande på en brygga längre ner i viken alldeles ensam. Jag tar mig dit och flummar lite tillsammans med henne. Jag kastar även ut mitt bete och får direkt hugg. Jag missar den och kastar ut igen. Pang så sitter den där. Nora får samma erbjudande som Lisen och hon sliter spöet ur händerna på mig. Även hon drillar fisken galant och snart kan vi landa en helvild öring som visar sig väga 640g. Mitt i sitt lyckrus kommer hon på att vi inte har öring med på poänglistan. Vi kommer överrens om att den ska vara värd 20 poäng och hon är inte sen att påpeka poängställningen för de andra barnen. Vi fiskar någon timme till innan vi packar ihop och åker hemåt. Slutställningen blev:
    Nora: +20
    Lisen: +10
    Jag: +7
    Amilia: +1
    Rille: +1
    Hampus: 0
    Man kan säga att Makinje vann rätt så klart.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar