Press: Efter kärnkraftsöverenskommelsen: spara 2 miljarder på onödig och miljöskadlig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Press: Efter kärnkraftsöverenskommelsen: spara 2 miljarder på onödig och miljöskadlig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som sagt orkar inte det skulle aldrig ta slut!
    Har aldrig sagt det var bra som det är idag.

Men jag släpper detta, skulle bli en roman från min sida.
    Lycka till!
    Senast ändrad av Gös Jonas; 2009-02-05, 17:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
      Själv beklagar jag det hela med stor sorg.
      Inte själva vattenkraftsfrågan, folk var i vissa saker mer upplysta förr.
      För er som tror att kärnkraften är "miljövänlig" så ber jag er läsa på lite i ämnet.
      Och Mange som säger att du är obildbar Gillar inte heller läget ang kärnkraften. Sätt det i Malmö isåfall !
      Senast ändrad av pasi75; 2009-02-05, 17:50.

Kommentera

En sak till skall jag bidra med!
        När det gäller kärnkraft måste man se det globalt, man måste se det till mängder av kommande generationer. Man kan inte se på dagens industri utan man måste hålla näsan så högt att man kan i tidshorizonten. Sverige skulle kunna vara världsledande på miljöteknik och förnyelsebar energi men vi svängde tyvärr av den vägen. Jag har läst mängder i ämnet båda från indsutrins hårda lobby och från extrema miljöaktivister. Läs lite så kommer du faktiskt förstå att vattenkraft är obefinlig gällande miljön i jämförelse.

Har får du ett litet lästips att börja med http://www.aftonbladet.se/kultur/article1736980.ab

Kom ihåg att jag aldrig sagt jag vill bygga ut mer vatenkraft inte heller att det varit bra som det är nu.

Mvh

Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus Visa inlägg
          säga vad man vill ang. kärnkraftens ofrånkomliga dilemma med avfallet, men det är hyckleri att köpa kärnkraft och kolkraft från utlandet och sedan påstå sig vara emot...

Vi använder kärnkraft oavsett om det utvinns i Sverige eller ej!
          Den el som importeras är med största sannolikhet inte kärnkraftsproducerad utan snarare kolkraftsproducerad .
          Senast ändrad av dillinja; 2009-02-05, 20:07.
          Pike Vobiscum

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Ingen energiproduktion är miljövänlig, Gös Jonas.

Men det finns mer och mindre miljöfarliga och kärnkraft ser jag som mindre skadligt än Vattenkraft i sammanhanget.
            Och jag ser hellre 10 kärnkraftverk till i Sverige än att bygga ut fler vattenkraftverk eller kolkraftverk.

Visst skulle jag helst se energiproduktion som på något magiskt sätt får fram el i ofantliga mängder till ingen kostnad och ingen inverkan på miljön men det är en omöjlighet.

Kärnkraft är det enda vettiga alternativet för framtiden. Både kostnadsmässigt och miljömässigt.
            Du har inte funderat på hur miljövänlig uranbrytningen är? Det är en riktig miljöbov, men det sker ju inte i Sverige (ännu kanske ska tilläggas) så det kanske inte spelar någon roll för dig?
            Pike Vobiscum

Kommentera

Om vi bygger ut vindkraften 14-faldigt mot idag så slipper vi importera svindyr och miljöfarlig kolkraft samt bygga nya reaktorer. Väl där kan vi bygga ut vindkraften och andra "bra" alternativ efterhand tills vi kan stänga den sista reaktorn. Vindkraften kostar mindre än hälften så mycket som kolkraft.

Att bygga ut vindkraften så pass mycket låter kanske mycket men det är ca hälften av vad Spanien har idag och med tanke på att länderna har ungefär lika stor areal och vi bara är en femtedel så många som ska trängas på den så kan vi nog klämma in några vindkraftverk vi med. Arbetslösa montörer kommer det nog finnas gott om de närmsta åren.//Kraft
              Senast ändrad av Kraft; 2009-02-05, 19:56.
              Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Finns inga alternativ idag mot kärnkraften så är det bara. För er som tycker det är fel, vad är alternativet? Att gå strömlösa? Ja, troligen det enda alternativet.

Eller att trycka upp fler kolkraftverk, men det hoppas jag ingen tycker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Finns inga alternativ idag mot kärnkraften så är det bara. För er som tycker det är fel, vad är alternativet? Att gå strömlösa? Ja, troligen det enda alternativet.

Eller att trycka upp fler kolkraftverk, men det hoppas jag ingen tycker.

Uppgradera dom kraftverk vi har och använda våra stamledningar till sin fulla effekt Det är ett alternativ
                  I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                  http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                  http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Blir ju jättebra med mera kärnkraft, då har man ju chansen att ta en abborre över 2kg.

Kan man inte bygga det i gamla stan och ha vattenutsläppet i strömmen.
                    Då får vi ju ett utomhusbad året runt också.

Bara fördelar som jag ser det.
                    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
                      Om vi bygger ut vindkraften 14-faldigt mot idag så slipper vi importera svindyr och miljöfarlig kolkraft samt bygga nya reaktorer. Väl där kan vi bygga ut vindkraften och andra "bra" alternativ efterhand tills vi kan stänga den sista reaktorn. Vindkraften kostar mindre än hälften så mycket som kolkraft.

Att bygga ut vindkraften så pass mycket låter kanske mycket men det är ca hälften av vad Spanien har idag och med tanke på att länderna har ungefär lika stor areal och vi bara är en femtedel så många som ska trängas på den så kan vi nog klämma in några vindkraftverk vi med. Arbetslösa montörer kommer det nog finnas gott om de närmsta åren.//Kraft
                      Vindkraften är helt klart det bästa alternativet. Men problemet är ju att de inte fungerar om det blåser för lite och om det blåser för mycket kan de inte använda dom heller av säkerhets skäl. Häromkring vill de hela tiden bygga nya vindkraftverk. Men hela tiden är det en massa folk som protesterar mot buller, strålning, säkerhet och så vidare så det drar ut på tiden med alla överklaganden. Tror det är likadant i hela sverige så det kommer ta tid. Ett nytt modernt kärnkraftverk kanske kommer producera den el som behövs fram tills dess. För de gamla skall ju skrotas inom kort och det som då står till buds är ju att importera mer kolkrafts el ifrån omoderna anläggningar i polen och tyskland. Men ju snarare vi går över till förnyelsebar el desto bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      12 svar
                      3 800 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      87 svar
                      6 258 visningar