Press: Efter kärnkraftsöverenskommelsen: spara 2 miljarder på onödig och miljöskadlig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Press: Efter kärnkraftsöverenskommelsen: spara 2 miljarder på onödig och miljöskadlig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Press: Efter kärnkraftsöverenskommelsen: spara 2 miljarder på onödig och miljöskadlig

Alliansen har enats i kärnkraftsfrågan och därmed säkrat Sveriges energiförsörjning. Stor satsning ska genomföras på vindkraft och biobränsle. I och med detta finns inte längre några som helst incitament att behålla de miljöskadliga subventionerna till vattenkraftbolagen.

Läs mer här ...
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Ja detta gjorde mig lycklig också att höra.

Trycka upp knappar med texten: Nej till Vattenkraft! någon? =)

Kommentera

Bara jag som skriker ÄNTLIGEN?

Kommentera

Själv beklagar jag det hela med stor sorg.
        Inte själva vattenkraftsfrågan, folk var i vissa saker mer upplysta förr.
        För er som tror att kärnkraften är "miljövänlig" så ber jag er läsa på lite i ämnet.

Kommentera

Ingen energiproduktion är miljövänlig, Gös Jonas.

Men det finns mer och mindre miljöfarliga och kärnkraft ser jag som mindre skadligt än Vattenkraft i sammanhanget.
          Och jag ser hellre 10 kärnkraftverk till i Sverige än att bygga ut fler vattenkraftverk eller kolkraftverk.

Visst skulle jag helst se energiproduktion som på något magiskt sätt får fram el i ofantliga mängder till ingen kostnad och ingen inverkan på miljön men det är en omöjlighet.

Kärnkraft är det enda vettiga alternativet för framtiden. Både kostnadsmässigt och miljömässigt.

Kommentera

angående kärnkraft så gäller det att se på det i ett kort perspektiv

Nä, men skämt och sido så är det iaf glädjande att höra att vattenkraften får mindre och mindre stöd.

Kommentera

Ha ha skrattretande höra att vattenkraft skulle vara mer miljöfarligt.
              Släpp fisket en sekund och se det inte ur en fiskares ögon.
              Jag har inte sagt jag är för utökad vattenkraft, men jag tänker inte ens gå i klinch med dig då ditt påstående känns ungt och inte på något sätt påläst.
              Men för fisk och djur och närmiljö är vattenkraften ett dilemma, observera ordet närmiljö.
              Läs lite i ämnet finns hur mycket som helst att läsa.

Kommentera

Jag håller med dig helt Gös Jonas. Och nog tycker åtminstone jag att det är skrämmande att folk fortfarande anser att kärnkraften är 'ren'. Det finns inte ett enda rent led i den processen. Regeringen har inte löst frågan, de har bara skjutit upp problemet och vägrat ta konsekvenserna för vårt liv. Trist.

Kommentera

säga vad man vill ang. kärnkraftens ofrånkomliga dilemma med avfallet, men det är hyckleri att köpa kärnkraft och kolkraft från utlandet och sedan påstå sig vara emot...

Vi använder kärnkraft oavsett om det utvinns i Sverige eller ej!
                  SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                    Ha ha skrattretande höra att vattenkraft skulle vara mer miljöfarligt.
                    Släpp fisket en sekund och se det inte ur en fiskares ögon.
                    Jag har inte sagt jag är för utökad vattenkraft, men jag tänker inte ens gå i klinch med dig då ditt påstående känns ungt och inte på något sätt påläst.
                    Men för fisk och djur och närmiljö är vattenkraften ett dilemma, observera ordet närmiljö.
                    Läs lite i ämnet finns hur mycket som helst att läsa.
                    Du skriver visst väldigt gärna att alla som tycker olikt dig ska "läsa på"
                    Kanske borde du göra det själv och sedan komma tillbaks och förklara vad som gör kärnkraft så miljöfarligt.

Vattenkraft ändrar inte bara floden/ån/älven/bäcken utan även vattentillgången runt omkring. Det ger inga stora förändringar men det ger förändringar. Det ändrar ofta även vattnet nedanför.

Kärnkraft, vad gör det mot miljön?

Ett område kan användas vart som helst där det ändå inte gör någon skillnad.

Avfallet (de utbrända stavarna och vattnet) tas omhand, möjligheten finns att bygga ett kraftverk som är så effektivt att det till och med kan bränna uttjänat avfall. Några sådana står redan i Tyskland tror jag.

Resterande avfall kan placeras i bergutrymmen för att sparas tills man hittat ännu mer effektiva sätt att neutralisera de farliga ämnena.

Men skriv gärna varför det är ett, ur miljöhänsyn, dåligt alternativ mot hur vi gör just nu. Dvs köper stor del av vår el från utlandet där man får fram den i kärnkraftverk och kolkraftverk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                    12 svar
                    3 776 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    87 svar
                    6 230 visningar