Det er ikke ofte det skjer men i helgen var det bare Eine (2,5 år) og meg hjemme, jentene var på en annen kant av landet. Med bare oss gutta fikk Eine styre løpet, og bestemme hva vi skulle gjøre. Han hadde ett ønske begge dagene "kjøre racerbåt".
Et slikt ønske må selvfølgelig respekteres.....
Øyeren
Lørdagen (25.08.18) tok vi turen over til Øyern, der vi møtte Dag Christer og Kyrre på rampen ved Flateby. Jeg knipset et par bilder av de utpå vannet også, dessverre bare med mobilkamera da speilrefleksen lå igjen hjemme.
Eine og jeg hadde med oss et par fiskestenger, men det blåste opp ganske fort etter at vi hadde sjøsatt så det ble meste kjøring i bølgene. På forhånd hadde jeg sett meg ut en plass jeg ville teste for abbor, og der la jeg ned en halvtimes tid før guttungen ble utålmodig og ville kjøre mer. Minisatsingen etter abbor ble resultatløs, litt nafsing i jiggen på det ene kastet minnet mer om gjørs enn abbor.
Dag Christers bilder av Eine og meg i farta oppsummerer egentlig dagen ganske greit.
Rett etter at bildene ble tatt blåste det opp og ble såpass mye sjø at matrosen på 2,5 år ville tilbake på land.
Storelva
Jeg har så vidt kjørt noen meter opp i Storelva fra Tyrifjorden før, men en lengre oppdagelsetur oppover elva har stått på ønskelisten lenge. Siden Eine ikke har tålmodighet til videre mye fisking, og gårsdagens runde med vind og bølger fortsatt satt i ryggraden, virket det som en perfekt dag å ta en oppdagelsestur i dag. Vi brukte rampen ved Mælingen Båthavn (KARTLINK).
Rampen er verdt noen ord i seg selv. (Jeg skal legge over informasjon om den i listen min over båtramper jeg har brukt også, den listen finner du HER.) Det koster 50 kroner å bruke rampen, de betaler du når du passerer en bom inn til området. Du kan betale kontant eller med Vipps (518495 - Mælingen båthavn)
Rampen var forsåvidt grei nok, passe vinkel for både store og små båter, men litt kort. Med vannstanden nå (62,76 i følge NVEs oversikt som du finner HER.) er støpen litt for kort ned i vannet så hengeren ramler nedenfor og du får en skikkelig kant å dra den over igjen på vei opp. Ikke noe problem med båt i min vektklasse og skikkelig 4WD, men har du forhjulsdreven bil kan det sikkert være "litt ymse" å komme opp igjen med båten på hengeren.
Hensikten med dagens tur var å logge og rekognosere. Jeg trenger å utvide reportoaret mitt av fiskeplasser som fungerer i sterk vind. Tidligere har jeg pleid i bruke Steinsfjorden ved sterk vind, men siden det vannet garnes fullstendig sønder og sammen med Fylkesmannens velsignelse må jeg finne et alternativ. Tanken her var å se etter dype områder i Storelva for fremtidg fiske etter abbor og gjedde.
Men turen var absolutt verdt det bare på bakgrunn av landskapet og elva i seg selv. På vei oppover passerer vi noen hus innimellom men mest skog og kulturlandskap. Vi bor i et vakkert land.
Ved Monserud der E16 krysser elva snudde vi. På vei ned igjen valgte jeg å ikke følge den merkede leden ved Slepa. Med aluminiumsbåt og padleåre i båten er halve gleden å bruke båten litt utenfor oppmerkede løyper? Vel, denne gangen ble det full stopp. Flyfotoet under fra Gule Sider viser trygg led (grønn) og der jeg kjørte på vei ned (rød). Der stjernen er traff jeg en grusbanke og ble stående bom fast. Strømdraget presset båten mer og mer opp på banken, og jeg måtte stake båten over og av for å komme videre.
Jeg ble litt overrasket over hvor kald elva var. Vi hadde 14,8 grader stort sett hele tiden, og det er fem grader under på Randsfjorden og Tyrifjorden. Men det gir håp om at ørreten lengre opp i elva bør ha klart seg godt gjennom den varme og tørre sommeren. (Lengre opp skifter elva navn til Randselva.)
Pakket og klare for hjemtur, men jeg kommer nok tilbake uten minimatros og med mer fiskeutstyr senere.
Läs mer på bloggen
Et slikt ønske må selvfølgelig respekteres.....
Øyeren
Lørdagen (25.08.18) tok vi turen over til Øyern, der vi møtte Dag Christer og Kyrre på rampen ved Flateby. Jeg knipset et par bilder av de utpå vannet også, dessverre bare med mobilkamera da speilrefleksen lå igjen hjemme.
Eine og jeg hadde med oss et par fiskestenger, men det blåste opp ganske fort etter at vi hadde sjøsatt så det ble meste kjøring i bølgene. På forhånd hadde jeg sett meg ut en plass jeg ville teste for abbor, og der la jeg ned en halvtimes tid før guttungen ble utålmodig og ville kjøre mer. Minisatsingen etter abbor ble resultatløs, litt nafsing i jiggen på det ene kastet minnet mer om gjørs enn abbor.
Dag Christers bilder av Eine og meg i farta oppsummerer egentlig dagen ganske greit.
Rett etter at bildene ble tatt blåste det opp og ble såpass mye sjø at matrosen på 2,5 år ville tilbake på land.
Storelva
Jeg har så vidt kjørt noen meter opp i Storelva fra Tyrifjorden før, men en lengre oppdagelsetur oppover elva har stått på ønskelisten lenge. Siden Eine ikke har tålmodighet til videre mye fisking, og gårsdagens runde med vind og bølger fortsatt satt i ryggraden, virket det som en perfekt dag å ta en oppdagelsestur i dag. Vi brukte rampen ved Mælingen Båthavn (KARTLINK).
Rampen er verdt noen ord i seg selv. (Jeg skal legge over informasjon om den i listen min over båtramper jeg har brukt også, den listen finner du HER.) Det koster 50 kroner å bruke rampen, de betaler du når du passerer en bom inn til området. Du kan betale kontant eller med Vipps (518495 - Mælingen båthavn)
Rampen var forsåvidt grei nok, passe vinkel for både store og små båter, men litt kort. Med vannstanden nå (62,76 i følge NVEs oversikt som du finner HER.) er støpen litt for kort ned i vannet så hengeren ramler nedenfor og du får en skikkelig kant å dra den over igjen på vei opp. Ikke noe problem med båt i min vektklasse og skikkelig 4WD, men har du forhjulsdreven bil kan det sikkert være "litt ymse" å komme opp igjen med båten på hengeren.
Hensikten med dagens tur var å logge og rekognosere. Jeg trenger å utvide reportoaret mitt av fiskeplasser som fungerer i sterk vind. Tidligere har jeg pleid i bruke Steinsfjorden ved sterk vind, men siden det vannet garnes fullstendig sønder og sammen med Fylkesmannens velsignelse må jeg finne et alternativ. Tanken her var å se etter dype områder i Storelva for fremtidg fiske etter abbor og gjedde.
Men turen var absolutt verdt det bare på bakgrunn av landskapet og elva i seg selv. På vei oppover passerer vi noen hus innimellom men mest skog og kulturlandskap. Vi bor i et vakkert land.
Ved Monserud der E16 krysser elva snudde vi. På vei ned igjen valgte jeg å ikke følge den merkede leden ved Slepa. Med aluminiumsbåt og padleåre i båten er halve gleden å bruke båten litt utenfor oppmerkede løyper? Vel, denne gangen ble det full stopp. Flyfotoet under fra Gule Sider viser trygg led (grønn) og der jeg kjørte på vei ned (rød). Der stjernen er traff jeg en grusbanke og ble stående bom fast. Strømdraget presset båten mer og mer opp på banken, og jeg måtte stake båten over og av for å komme videre.
Jeg ble litt overrasket over hvor kald elva var. Vi hadde 14,8 grader stort sett hele tiden, og det er fem grader under på Randsfjorden og Tyrifjorden. Men det gir håp om at ørreten lengre opp i elva bør ha klart seg godt gjennom den varme og tørre sommeren. (Lengre opp skifter elva navn til Randselva.)
Pakket og klare for hjemtur, men jeg kommer nok tilbake uten minimatros og med mer fiskeutstyr senere.
Läs mer på bloggen