Steinsfjorden 29.07.18 - abbortur med bismak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steinsfjorden 29.07.18 - abbortur med bismak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Steinsfjorden 29.07.18 - abbortur med bismak

Etter noen dager med saltvann måtte jeg bare komme meg over i ferskvann en tur - og Steinsfjorden frister med lett tilgjengelighet.
    Turen var tatt på sparket, avreise hjemmefra i 12-draget og med bare en halv dag samt skikkelig vind ble valget om en tur til Steinsfjorden enkelt. Det er minst ett år siden sist, jeg har tidligere fått avsmak på Steinsfjorden på grunn av alt garnfisket der. Det har tidvis vært så mye garn der at man virkelig må passe på hvor man kaster eller dorger, så man ikke setter krokene i et garn. Slikt er demotiverende for en sportsfisker, og selvfølgelig helt katastrofalt for lokale fiskebestander. Men Fiskeforvalteren i fylket toer sine hender og forsvarer galskapen som "lokal kultur". Da er det lite man får gjort, annet enn å finne seg et annet sted å være.

Uansett var det lenge siden siste jeg besøkte Steinsfjorden, så forrige turs slalom mellom garnblåser var glemt. Jeg sjøsatte ved rampen på vestsiden (kartlink og beskrivelse av rampen finner du i DENNE artikkelen).

Jeg har ikke satt ut her siden jeg hadde Silveren, så det ble litt knot med ryggingen rett og slett fordi jeg feilberegnet. Men etter en liten tenkepause kom Starwelden fint på vannet og jeg kunne legge kursen over mot Avskjæret som dagens første stopp.
    Grei utsikt fra kapteinsplassen.
    En ting jeg digger med Starwelden er oppbevaringsmulighetene for fiskestenger i relingen. Rommene på begge sider kan brukes, og sluker fint abborstengene mine i full lengde. Med rodsocks på kan de være ferdig rigget hjemmefra og er klare til bruk på et blunk
    Oppbevaring av fiskestenger.
    Det stod abbor rundt Avskjæret, men de var litt små så selv om det ble noen napp her kom ingen hele veien opp. De var ivrige på jiggen min dog, bildet under viser abbor som følger jiggen min opp og ned.
    Ivrige men små abbor på jiggjakt.
    Jeg flyttet meg over mot nordsiden av Herøya, og der kom dagens første abbor.
    Abbor i tanken
    Den hadde passelig matfisk-størrelse så jeg satte den i live-wellen i håp om at jeg skulle få nok til en bedre middag. Jeg må ha 3-4 slike for at det skal bli nok til familiemiddag, og her er live-wellen helt topp. Får jeg ikke mange nok, slipper jeg ut igjen de jeg har. (Det ble tilfellet i dag, med totalt to abbor.)

Slik fortsatte dagen med forflytning og avfisking. Jeg hadde klart flest kontakter med tradisjonelt rigget shadjigg på jigghoder på 15-25gram, fisket bunnært på 6-15 meters dyp. Men en rigg jeg defintivt skal fiske mer med er denne:
    Westin Hypoteez på kjølkrok med spinnerblad
    Den kombinasjonen er helt ok å kaste, og går nyyyydelig i vannet. Den skal virkelig hardfiskes en dag abborene går litt høyere i vannet.

For de som måtte lure er det fortsatt (alt for) mye garnfiske i Steinsfjorden, så det blir nok minst ett år til neste gang jeg gidder å bruke tiden her. Det lå garn både her og der, men defintivt værst er det i nordenden hvor du må følge med på hvor du kaster så du ikke kaster i et garn. Det er synd at Fylkesmannen lar dette landeveisrøveriet av fellesskapets ressurser få fortsette, for Steinsfjorden som sådan er et trivelig sted.

Da båten skulle opp igjen var vinden fortsatt hard, og hadde dessuten dreid litt så nå stod den rett inn på rampen. Det var IKKE helt enkelt å få båten rett på under slike forhold, men alt går med trening, tau og litt banning.
    Rampen i Steinsfjorden er helt ok - men lei ved vind fra syd.

Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar