En ny rigg till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En ny rigg till abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En ny rigg till abborre?

Jag brukar mest fiska gädda men abborre är en otroligt rolig fisk att utmana.
    När jag fiskat abborre så har jag helt och hållet prövat mitt eget tänk. Och sett om det funkar i verkligheten.
    Jag kan nu efter många timmars nötande säga att jag nått ditt jag vill.
    Hur vida detta är nytt, vet jag inte. Det enda jag vet 100 % är att jag har själv utvecklat denna rigg. Och gett den min egen touch.
    Så om någon läser detta och ser att detta är gammalt så säger jag ödmjukt att då har iallafall inte jag sett exakt denna rigg.
    Jag har där med också, inte velat gå ut med detta tills jag vet att det verkligen funkar.
    Hela iden är en blandning av jerk bait och twich / häng bete men jag har upplevt det bäst med ett längre mjukare spö med otroligt känslig topp, men med grym rygg rad så fisken krokas och drillas om fisken är stor.
    Jag har fiskat mest med Illex salt n peppar S 230 L Finesse Symphony 7,6 fot Extra fast 3 -20 gram.
    Gärna då en bra haspel rulle fylld med 0,10 – 0,14 mm lina gärna då den tunnare dimensionen.
    Detta är vad du behöver.
    • En bra stark sylvass enkel krok ca strl 2. Tre*krok funkar med men fastnar lättare i gräs och det krokar så bra med enkel krok och det skonar fisken så enkel krok är mitt val.
    • Avbitar tång
    • En tång att hålla i med när man smälter ihop tafsen.
    • Tändare
    • Illex Superpin tail storlek 4 tum den har en hål rakt igenom kroppen
    • En wire, jag använder 40 pund återkommer till det längre ner

Steg 1 Trä wire genom riggen

Steg 2 Ta wirens ände* i jiggens bakre del och gör en knyck det gör allt lättare när du tvinna och smälta wiren. Obs använd tång så du inte bränner dig.

Steg 3 Resultatet ska se ut som följande, om det blir mycket wire tvinnat är nästan bara en fördel klipp av stumpar av wire om det sticker ut annars skadas jiggen. Klipp av den övre delen av wiren till önskad längd* ca 20 – 40 cm

Steg 4 Dra sedan ner jiggen så kroken täcks enligt bild Twina sedan en ögla och värm i den övre änden. Man kan knyta direkt i öglan på wiren detta* ger en grym direkt kontakt med minimalt med glapp från krok till lina.

Steg 5 Här är ett simpelt sätt att förvara färdiga riggar i boxen, bra att ha ett gäng klara.

Anledningar till valda material och vad jag kommit fram till när jag fiskat denna rigg med just olika material.
    Man kan fiska denna rigg med flour carbon absolut, fördelarna med det är såklart osynliga presentationer. När borren är känslig och svår att få att hugga.4
    Och ännu smidigare långsammare presentationer när borren tjurar i gräset grunt eller på grunda flak etc…..
    Dock är min erfarenhet att wirens fördelar väger i detta fall upp. Wiren väger mer, du får längre och mer xakta kast speciellt på avstånd men framför allt i vind.
    Därför går jag upp på grov wire / tyngre och gärna lång tafs.
    Att kroken sitter bak i kroppen är det som gör hela riggen till exakt det jag ville få fram. Med tyng punkten bak så blir jerk och twichandet och hänget perfekt.
    Och det krokar super bra!
    Att den håller för gäddtänder är helt klart en fördel med, men även om du fastnar i vassen bara ta tag i tafsen och dra.

Fördelarna och användnings område med denna rigg:
    • Perfekt och super kul att fiska över grästoppar mellan näckrosblad mm..
    • Går att fiska extremt sakta med långa häng stopp, eller tok fort jerkandes twichande hoppandes din fantasi är denna riggs begränsning.
    • Kast under bryggor har för mig nått en ny dimension med låååånnnggggaaaa stopp. hårda hugg lovas.
    • Pelagiskt går det att använda dessa redan skrivna fördelar.
    • Super kul att lägga kast mellan vass strån med långt stopp
    • Riggen håller och krokar otroligt bra
    • Det går att byta trasig jigg dock lite om ständigt men det går
    • Yt huggen är otroligt beroende framkallande
    • Man fastnar väldigt sällan i gräs mm….
    • Jiggens utformning utan paddel eller tail gör den perfekt till detta användnings område

/ Jonas Norrmèn
    Team Illex Sverige

Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar