Hej!
Om du har sett på avsnitt nummer 1 av Perch Fight så har du nog börjat ana hur bra ett så kallt ”jerkbait” efter abborre kan fiska. Denna betestyp som kallas jerkbait på den amerikanska marknaden är typiskt ihåliga vobblers med rasselkulor. Rasselkulorna kan i sin tur åka hela vägen bak i vobblerns ända vid kast vilket ger goda kastegenskaper där vobblern flyger likt en pil genom luften. Att kulorna kan röra på sig i betet hjälper sedan till att skapa den ryckvisa, sick-sackande gången det går att få till med hjälp av spöet under hemtagning.
Jag har fiskat dessa Berkley Cutters nu från och till under ca 2 års tid och kan säga att detta stundtals är bland det hetaste man kan kasta på abborren. I huvudsak finns det en situation när jag föredrar ett jerkbait som allra mest och det är likt avsnitt 1-2 i Perch Fight när jag måste få upp abborre som gömmer sig i vegetation. Genom att rytmiskt fiska hem jerkbaitet ovanför som visar en tydlig profil underifrån, med mycket rasslande ljud och pauser i hemtagningen så blir abborren ofta så frestad att dem tillslut går upp och tar betet även fast dem inte behöver vara i stöten.
För denna typ av fiske använder jag alltid multirulle. När jag fiskar med flätlina vill jag ha ett mjukare spö som ett Abu Garcia Svartzonker på 7,5 fot. Det mjuka spöet tillsammans med den styva linan får jerkbaitvobblersen att ha en riktigt fin ”dartande” rörelse i sidled. I de fall jag fiskar djupare använder jag gärna tunnare fluorcarbonlina som sjunker och får ned betet djupare. I detta fallet använder jag ett styvare spö för att kompensera mot den flexande linan, som ett Villain på 7 fot / 40g. Vilken rulle man väljer är en smaksak. Många använder högutväxlade rullar för denna typ av fiske medan jag allt som oftast använder en normalutväxlad rulle då det är den utväxling som jag är mest van vid.
Som tafs har jag alltid fluorcarbon i 0,45-0,55 för att klara de smågäddor som klipper på med jämna mellanrum.
Jag vågar påstå att om du är på jakt efter grov abborre denna säsong så har du inte råd att missa just Berkley Cutter eller dess grundgående kusin Berkley Juke. Två beten som fiskar fantastiskt! Ni kommer se själva att detta bete är helt avgörande i vårat fiske under första tävlingsdagen.
Berkley Cutter finns i två storlekar och många olika färger. Här är några av mina favoritfärger vilka är abborre (mulet väder), nors samt löjfärg (klart vatten/klart väder) samt table rock shad (grumligt vatten).
Berkley Juke är Cutterns grundgående kusin. Ett fantastiskt jerkbait i de fall man fiskar på riktigt grunt vatten.
En fin abborre spottade upp denna bytesfisk under ett senhöstfiske efter abborre i Mälaren. Ett smalt jerkbait som en Cutter går att fiska så det liknar en nors eller löja.
I Fisheco-live från tidigare i höstas visar jag hur jag fiskar Berkley Juke.
Läs mer på bloggen
Kommentera