Dette er et stadig tilbakevennende tema både i Facebokgrupper, forumer og som spørsmål inn til oss. Vi har skrevet mye om dette før, men her kommer et sammendrag og noen helt konkrete anbefalinger.
Typisk er spørsmålet: "Jeg har kjøpt et Lowrance/ Garmin/Humminbird/Raymarine XXXX, hvilket batteri skal jeg kjøpe som holder en hel fiskedag."
Vi gjør det helt enkelt i første omgang, uten å vite noe om forbruk eller hvor lang en fiskedag er, her er anbefalingen til batteri for deg:
Biltemas serie med gelbatterier går opp til 21A hvor nettopp 21A koster 769,- NOK per akkurat nå. Kombiner det med denne laderen:
Laderen koster 299,- NOK akkurat nå og med noen ledninger, kabelsko og litt krympeslange har du det du trenger. For en drøy tusenlapp er du i mål, og har da noe som vil vare i flere år fremover.
Husk at batteriet skal lades HVER GANG du har brukt det, og koble fra ekkoloddet ditt FØR du kobler på laderen.
Med det unnagjort går vi litt mer i dybden, og nyanserer oss litt. For å gi et helt presist svar må man vite:
Strømforbruk
Dette finner du i spesifikasjonene på ekkoloddet ditt. En kombienhet, dvs ekkolodd og kartplotter i samme enhet, drar mer strøm enn et rent ekkolodd, rett og slett fordi at GPS-mottageren i kartplotteren drar strøm og fordi det er flere elektriske komponenter i kombienheten enn i det rene ekkoloddet. Med kombienheter som har skjermstørrelse rundt 4-7 tommer må du i praksis regne med et strømforbruk på 1Ah, med andre ord en ampere per time. I størrelsen 9-12 bør du regne 2Ah. Men sjekker du spesifikasjonene slipper du å anta, og det er selvfølgelig en stor fordel.
Hvis du også skal lade mobiltelefonen din fra det samme batteriet, eller drive andre ting som en radio, må du legge strømforbruket fra dette sammen med forbruket fra ekkoloddet ditt.
Driftstid
Når du vet hva forbruket er, er neste steg å beregne hvor lenge du skal holde på. Her må du pent ta utgangspunkt i de lengste turene dine, ved mindre du har tenkt til å slå av elektronikken etter et gitt antall timer på de lengste turene, eller godtar at du gir batteriet ditt juling og dermed korter ned levetiden. For de fleste er kanskje 10 timer et greit utgangspunkt, så da fortsetter vi eksemplet vårt med det.
En kombienhet med skjermstørrelse rundt 4-7 tommer nevnte vi at typisk har et forbruk rundt 1Ah, med ti timer i drift forbruker du dermed 10A. I størrelsen 9-12 tommer nevnte vi et typisk forbruk på 2Ah, og da får du et forbruk i løpet av ti timer på 20A.
Skal du lade mobilen i ti timer fra det samme batteriet må du huske å legge til det forbruket også.
Hvis du så ender på en tur du ser blir enda lengre enn du beregnet deg, og vil at elektronikken skal fungere den lille biten lengre, så er trikset å slå ned lysstyrken på skjermen. Bakgrunnsbelysningen er det som drar desidert mest strøm, og slår du ned 30% kan du fort halvere strømforbruket. Men du bør ikke kalkulere med at du skal gjøre dette på hver tur, i sterkt sollys må de fleste skjermer kjøres på maks for å være lettleste.
Vekt og fysisk størrelse - her kommer typen batteri inn.
Grovt sett er det tre batterityper som er egnet for dette formålet, listet etter pris er de:
AGM og Gel er begge blybaserte batterier, mens LiFePo er lithiumsbasert. Fordelen med bly er pris, stabilitet og at de kan lades med det meste av batteriladere. Fordelen med LiFePo er lav vekt og små fysiske mål i forhold til kapasitet. La en ting være helt klart, du får det du betaler for.
AGM bør generelt sett ikke lades ut med mer enn 40%, men dobbeltsjekk med spesifikasjonene på ditt batteri. Følger vi våre eksempler med ti timer på ulike skjermstørrelser betyr det:
Gel bør generelt sett ikke lades ut med mer enn 50%, men dobbeltsjekk med spesifikasjonene på ditt batteri. Følger vi våre eksempler med ti timer på ulike skjermstørrelser betyr det:
LiFePo bør generelt sett ikke lades ut med mer enn 97%, men dobbeltsjekk med spesifikasjonene på ditt batteri. Følger vi våre eksempler med ti timer på ulike skjermstørrelser betyr det:
Som alltid, et batteri skal lades HVER GANG det har vært brukt, med en lader beregnet på batteristørrelsen og -typen.
Budsjett
Sportsfiskere er per definisjon heldige som har en fantastisk hobby, men dessverre er de færreste av oss slik stilt at vi ikke må ta hensyn til et budsjett. Er budsjettet lite, men viljen til et godt batteri stor, så kikk på Biltemas Gel-batterier. Er budsjettet større, og du vil ha et lettere batteri med bedre kapasitet, ta en kikk på LifePo-batteriene til alternativenergi.no eller det jeg bruker selv; TopBand.
Hvordan beregnes et batteriets kapasitet?
Her skal man passe seg litt. Som du nettopp leste, er det stor forskjell på hva du i praksis bør hente ut av ulike batterityper, før du begynner å ødelegge batteriet. Alle blybaserte batterier er i bunn og grunn like, forskjellen ligger i tykkelsen på blyplatene og om syren rundt er flytende, absorbert i glassmatter (AGM) eller i geleform (Gel). Felles for dem alle er at dersom de misbrukes, dvs lades ut for dypt eller står utladet for lenge før du kobler på en lader, så begynner de å sulfatere. Det dannes et lag på blyplatene som gjør at batteriet ikke lengre har sin opprinnelige effekt. Batteriet sulfaterer selv om det brukes og lades optimalt, men da går prosessen sakte og batteriets levetid blir lang. Misbrukes batteriet skjer sulfateringen fortere, og i verste fall kan du merke at batteriet fungerer dårligere etter bare 2-3 turer.
Men når batteriet skal klassifiseres, så lades det nettopp helt opp og så helt ut. Teknikken er ganske enkel på 12V-batterier: Man kobler til en lyspære på 12 watt, og så tar man tiden til lyset slukner. Lyser den i 100 timer, ja da er batteriet 100Ah. Lyser den i 73 timer er batteriet 73Ah. 12 watt ved 12V tilsvarer en ampere.
Så kan dette gjøres om. Over leste vi hvordan man måler med bestemt strømforbruk, og ukjent tid. Man kan også snu på dette og bruke en bestemt tid men variabelt strømforbruk. Dette er nyttig for å se hvor mange ampere man kan få ut av batteriet innen en gitt tid, og her er det tre standardklasser:
Der vi sportsfiskere skal passe oss litt, er ved at vi gjerne bruker batterier beregnet for "dyp" utladning, men vi lader ut over ganske kort tid, typisk 10 timer. Ofte er "deep cycle"-batterier som fritidsbatterier, Gel og AGM oppgitt med ampere etter C100-standarden, og den er egentlig helt uinteressant for oss. Til sammenlikning gir AGM-batteriet jeg bruker på elmotorene mine 140A med C100, men bare 100A med C10. Hvis du vil at batteriene din skal vare lenge, må du med andre ord vite om Ah er oppgitt etter C10, C20 eller C100 og det står i spesifikasjonene.
En tommelfingerregel for AGM-batterier er at en ampertime (Ah) veier MINST 270 gram. AGM-batteriet til elmotoren min (det på 100Ah med C10) veier da også 30 kilo, dvs 300 gram per ampertime. Så er du i tvil, sjekk hva batteriet ditt veier, da vet du straks mer om kapasiteten.
Linker til liknende artikler:
Litt om batterier - forskjell på start og forbruksbatteri med mer.
Lithiumsbatteri til Blikkboksen - beskrivelse av batteriet Erik bruker i sin jolle.
Drømmen om elmotor - om valg av batterier for å drifte elektrisk motor.
Et kabla rot - om valg av ledninger og generelt om elektrisk anlegg i båt.
Läs mer på bloggen
Typisk er spørsmålet: "Jeg har kjøpt et Lowrance/ Garmin/Humminbird/Raymarine XXXX, hvilket batteri skal jeg kjøpe som holder en hel fiskedag."
Vi gjør det helt enkelt i første omgang, uten å vite noe om forbruk eller hvor lang en fiskedag er, her er anbefalingen til batteri for deg:
Biltemas serie med gelbatterier går opp til 21A hvor nettopp 21A koster 769,- NOK per akkurat nå. Kombiner det med denne laderen:
Laderen koster 299,- NOK akkurat nå og med noen ledninger, kabelsko og litt krympeslange har du det du trenger. For en drøy tusenlapp er du i mål, og har da noe som vil vare i flere år fremover.
Husk at batteriet skal lades HVER GANG du har brukt det, og koble fra ekkoloddet ditt FØR du kobler på laderen.
Med det unnagjort går vi litt mer i dybden, og nyanserer oss litt. For å gi et helt presist svar må man vite:
- Hva er (antatt) strømforbruk på det batteriet skal drifte?
- Hvor lenge skal det driftes mellom hver lading?
- Har du krav til vekt og fysisk størrelse på batteriet?
- Hva er budsjettet?
Strømforbruk
Dette finner du i spesifikasjonene på ekkoloddet ditt. En kombienhet, dvs ekkolodd og kartplotter i samme enhet, drar mer strøm enn et rent ekkolodd, rett og slett fordi at GPS-mottageren i kartplotteren drar strøm og fordi det er flere elektriske komponenter i kombienheten enn i det rene ekkoloddet. Med kombienheter som har skjermstørrelse rundt 4-7 tommer må du i praksis regne med et strømforbruk på 1Ah, med andre ord en ampere per time. I størrelsen 9-12 bør du regne 2Ah. Men sjekker du spesifikasjonene slipper du å anta, og det er selvfølgelig en stor fordel.
Hvis du også skal lade mobiltelefonen din fra det samme batteriet, eller drive andre ting som en radio, må du legge strømforbruket fra dette sammen med forbruket fra ekkoloddet ditt.
Driftstid
Når du vet hva forbruket er, er neste steg å beregne hvor lenge du skal holde på. Her må du pent ta utgangspunkt i de lengste turene dine, ved mindre du har tenkt til å slå av elektronikken etter et gitt antall timer på de lengste turene, eller godtar at du gir batteriet ditt juling og dermed korter ned levetiden. For de fleste er kanskje 10 timer et greit utgangspunkt, så da fortsetter vi eksemplet vårt med det.
En kombienhet med skjermstørrelse rundt 4-7 tommer nevnte vi at typisk har et forbruk rundt 1Ah, med ti timer i drift forbruker du dermed 10A. I størrelsen 9-12 tommer nevnte vi et typisk forbruk på 2Ah, og da får du et forbruk i løpet av ti timer på 20A.
Skal du lade mobilen i ti timer fra det samme batteriet må du huske å legge til det forbruket også.
Hvis du så ender på en tur du ser blir enda lengre enn du beregnet deg, og vil at elektronikken skal fungere den lille biten lengre, så er trikset å slå ned lysstyrken på skjermen. Bakgrunnsbelysningen er det som drar desidert mest strøm, og slår du ned 30% kan du fort halvere strømforbruket. Men du bør ikke kalkulere med at du skal gjøre dette på hver tur, i sterkt sollys må de fleste skjermer kjøres på maks for å være lettleste.
Vekt og fysisk størrelse - her kommer typen batteri inn.
Grovt sett er det tre batterityper som er egnet for dette formålet, listet etter pris er de:
- AGM
- Gel
- LifePo
AGM og Gel er begge blybaserte batterier, mens LiFePo er lithiumsbasert. Fordelen med bly er pris, stabilitet og at de kan lades med det meste av batteriladere. Fordelen med LiFePo er lav vekt og små fysiske mål i forhold til kapasitet. La en ting være helt klart, du får det du betaler for.
AGM bør generelt sett ikke lades ut med mer enn 40%, men dobbeltsjekk med spesifikasjonene på ditt batteri. Følger vi våre eksempler med ti timer på ulike skjermstørrelser betyr det:
- 4-7 tommer trenger et batteri på minst 25Ah
- 9-12 tommer trenger et batteri på minst 50Ah
Gel bør generelt sett ikke lades ut med mer enn 50%, men dobbeltsjekk med spesifikasjonene på ditt batteri. Følger vi våre eksempler med ti timer på ulike skjermstørrelser betyr det:
- 4-7 tommer trenger et batteri på minst 20Ah
- 9-12 tommer trenger et batteri på minst 40Ah
LiFePo bør generelt sett ikke lades ut med mer enn 97%, men dobbeltsjekk med spesifikasjonene på ditt batteri. Følger vi våre eksempler med ti timer på ulike skjermstørrelser betyr det:
- 4-7 tommer trenger et batteri på minst 11Ah
- 9-12 tommer trenger et batteri på minst 21Ah
Som alltid, et batteri skal lades HVER GANG det har vært brukt, med en lader beregnet på batteristørrelsen og -typen.
Budsjett
Sportsfiskere er per definisjon heldige som har en fantastisk hobby, men dessverre er de færreste av oss slik stilt at vi ikke må ta hensyn til et budsjett. Er budsjettet lite, men viljen til et godt batteri stor, så kikk på Biltemas Gel-batterier. Er budsjettet større, og du vil ha et lettere batteri med bedre kapasitet, ta en kikk på LifePo-batteriene til alternativenergi.no eller det jeg bruker selv; TopBand.
Hvordan beregnes et batteriets kapasitet?
Her skal man passe seg litt. Som du nettopp leste, er det stor forskjell på hva du i praksis bør hente ut av ulike batterityper, før du begynner å ødelegge batteriet. Alle blybaserte batterier er i bunn og grunn like, forskjellen ligger i tykkelsen på blyplatene og om syren rundt er flytende, absorbert i glassmatter (AGM) eller i geleform (Gel). Felles for dem alle er at dersom de misbrukes, dvs lades ut for dypt eller står utladet for lenge før du kobler på en lader, så begynner de å sulfatere. Det dannes et lag på blyplatene som gjør at batteriet ikke lengre har sin opprinnelige effekt. Batteriet sulfaterer selv om det brukes og lades optimalt, men da går prosessen sakte og batteriets levetid blir lang. Misbrukes batteriet skjer sulfateringen fortere, og i verste fall kan du merke at batteriet fungerer dårligere etter bare 2-3 turer.
Men når batteriet skal klassifiseres, så lades det nettopp helt opp og så helt ut. Teknikken er ganske enkel på 12V-batterier: Man kobler til en lyspære på 12 watt, og så tar man tiden til lyset slukner. Lyser den i 100 timer, ja da er batteriet 100Ah. Lyser den i 73 timer er batteriet 73Ah. 12 watt ved 12V tilsvarer en ampere.
Så kan dette gjøres om. Over leste vi hvordan man måler med bestemt strømforbruk, og ukjent tid. Man kan også snu på dette og bruke en bestemt tid men variabelt strømforbruk. Dette er nyttig for å se hvor mange ampere man kan få ut av batteriet innen en gitt tid, og her er det tre standardklasser:
- C10 - sier hvor mange ampere som kan hentes ut over 10 timer
- C20 - sier hvor mange ampere som kan hentes ut over 20 timer
- C100 - sier hvor mange ampere som kan hentes ut over 100 timer
Der vi sportsfiskere skal passe oss litt, er ved at vi gjerne bruker batterier beregnet for "dyp" utladning, men vi lader ut over ganske kort tid, typisk 10 timer. Ofte er "deep cycle"-batterier som fritidsbatterier, Gel og AGM oppgitt med ampere etter C100-standarden, og den er egentlig helt uinteressant for oss. Til sammenlikning gir AGM-batteriet jeg bruker på elmotorene mine 140A med C100, men bare 100A med C10. Hvis du vil at batteriene din skal vare lenge, må du med andre ord vite om Ah er oppgitt etter C10, C20 eller C100 og det står i spesifikasjonene.
En tommelfingerregel for AGM-batterier er at en ampertime (Ah) veier MINST 270 gram. AGM-batteriet til elmotoren min (det på 100Ah med C10) veier da også 30 kilo, dvs 300 gram per ampertime. Så er du i tvil, sjekk hva batteriet ditt veier, da vet du straks mer om kapasiteten.
Linker til liknende artikler:
Litt om batterier - forskjell på start og forbruksbatteri med mer.
Lithiumsbatteri til Blikkboksen - beskrivelse av batteriet Erik bruker i sin jolle.
Drømmen om elmotor - om valg av batterier for å drifte elektrisk motor.
Et kabla rot - om valg av ledninger og generelt om elektrisk anlegg i båt.
Läs mer på bloggen