I skrivande stund kan man inte riktigt förstå att vi snart får bläddra fram maj månad i kalendern. Snön ligger vit på marken och de senaste två dagarna har vi fått uppleva alla tiders pissväder. Men för att se på saken från den ljusa sidan - i bästa fall håller förleksfisket i sig lite längre…
När jag ser tillbaka på vinterhalvåret och den gångna ismetesäsongen, så är det med lite blandade känslor jag knackar ner de här raderna. De som följer mig, eller BigPig Fishing Team på Instagram, har delvis fått ta del av mitt projekt och vet att fisket hamnat rätt långt i skymundan för mig under vintern.
Under sensommaren/hösten ifjol sålde jag min lilla trailerbåt, eftersom jag ansåg att den inte uppfyllde mina behov optimalt. Jag hade vid ett flertal tillfällen funderat över att bygga om den för att göra den bättre anpassad till det ändamål jag använde den. Efter lite vägande av och an, så bestämde jag mig hursomhelst för att lägga den till försäljning. Det dröjde någon vecka innan köpare dök upp. 2-taktaren från 2007 som jag köpte tillsammans med gamla båten har fungerat klanderfritt, så den lät jag bli att sälja.
Jag hittade en begagnad 4-meters Kulla-båt vid en lokal båthandlare i min hemstad. Vad jag förstod, så hade den stått ganska länge vid butiken och därmed var priset även rätt så förhandlingsbar. Jag fattade tycke för denna modell bland annat för att den var betydligt mera V-bottnad än den jag ägde tidigare. På den gamla båten gjorde det platta skrovet, att båten drev totalt okontrollerbart genast man stannade upp och det blåste lite. Jag tycker om att fiska ensam och upplevde flera gånger rätt så kaosartade situationer i båten. Exempelvis vid trolling med flera spön i lite hårdare väder, så vände sig båten på någon sekund och drev likt en barkbit med vinden, ifall man hamnade dra ur växeln vid drillning av fisk. Det här problemet kvarstår ju delvis så länge man fiskar ur mindre båtar utan de idag nästan obligatoriska fjärrstyrda frontmonterade elmotorerna, men jag vill tro att det är skillnad på båt och båt, beroende på skrovformen och hur högt båten ligger i vattnet.
En väsentlig sak när det kommer till detta bygge är, att allt är fixat med relativt liten budget. Jag är väl medveten om att båten borde ha lite större bensinmotor, lite fräckare elektronik, samt förstås - den tidigare nämnda I-Piloten (istället för HillBilly-versionen). Skulle plånboken tillåta allt detta, så skulle jag högst antagligen även uppdatera båten med lite häftigare utrustning. Men för mig kvarstår ändå faktum - jag vill bevara fisket i en något sånär naturlig form. Jag vill exempelvis inte ta till alla tänkbara hjälpmedel när det kommer till teknik/elektronik. Jag är rätt övertygad om att man kan lyckas i sitt fiske även fast man inte kör den nyaste och finaste båten och sitter på de senaste instrumenten. Med tid på vattnet och lite hjärna bakom det man gör, så finns det ingen annan än du själv som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma i ditt fiske.
Jag har klippt ihop en ca 9 minuter lång film, över hur jag byggt om båten. Trots att kameran inte varit framme vid precis varje moment, så tror jag att klippet ger en rätt bra bild av vart alla ismetetimmar gått i vinter. Var så goda!
När projektet nu är förklarat färdigt så känns det rätt konstigt, ja nästan respektlöst, att sammanfatta slitet till en film på 9 minuter. De som arbetat med båtar och glasfiber förstår säkert vad jag menar. Korta arbetsmoment avrundas oftast med lång väntan på att någon laminerad eller målad yta skall få härda. För att inte tala om dammet och styrenångorna… Nåja - det är över nu och jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Jag är till min natur rätt självkritisk i det jag gör och fixar, men måste säga att jag är nästan lite stolt över detta, och att jag rodde i hamn projektet utan större misärer på vägen.
Slutligen. Med all respekt borde jag kanske ha börjat inlägget med dessa rader. Tacksamheten åt framför alla min älskade Fru, som stått ut med alla byggtimmar och med min frånvaro. Tiden är en bristvara som småbarnsförälder. Dessutom ska man försöka orka ta sig ur sängen efter sena kvällar i båten och sköta sina sysslor på kneget, som håller hamsterhjulet snurrande. Det är en ständig balansgång för att få uträttat alla måsten, och för att inte alltid behöva ta tiden från familjekontot. Till all lycka tror jag min kära fru redan sedan länge tillbaka noterat att mitt agerande när det kommer till fiske många gånger övergått i tvångsmässigt handlande.
Fisket efter storgädda är inte längre bara ett växande intresse - För min del tror jag det övergått i en odefinierad diagnos. En diagnos jag inte en dag skulle vilja vara utan…
Första riktiga fisket ur ombygget är även bakom. Förra veckoslutet åkte jag tillsammans med Riki ut till ett rätt så obekant vatten. Resultatet av detta blev helt otroligt, med tanke på mina tidigare erfarenheter kring gäddfiske innan leken. Jag har personligen aldrig riktigt lyckats, trots att alla sociala medier exploderar av jättegäddor som fångas innan leken denna tid på året. Roligt att pricka rätt en gång och efter ett pass som detta orkar man igen nöta tomma timmar i jakten på den riktigt stora.
Topp-3 för dagen blev: 7,4 kg, 8,06 kg och 8,8 kg. Ojämn utdelning denna dag i båten, men nästa gång är det jag som håller hårt i håven.
Skönt att vara tillbaka i gängorna!
/ Sundfors
Läs mer på bloggen
När jag ser tillbaka på vinterhalvåret och den gångna ismetesäsongen, så är det med lite blandade känslor jag knackar ner de här raderna. De som följer mig, eller BigPig Fishing Team på Instagram, har delvis fått ta del av mitt projekt och vet att fisket hamnat rätt långt i skymundan för mig under vintern.
Under sensommaren/hösten ifjol sålde jag min lilla trailerbåt, eftersom jag ansåg att den inte uppfyllde mina behov optimalt. Jag hade vid ett flertal tillfällen funderat över att bygga om den för att göra den bättre anpassad till det ändamål jag använde den. Efter lite vägande av och an, så bestämde jag mig hursomhelst för att lägga den till försäljning. Det dröjde någon vecka innan köpare dök upp. 2-taktaren från 2007 som jag köpte tillsammans med gamla båten har fungerat klanderfritt, så den lät jag bli att sälja.
Jag hittade en begagnad 4-meters Kulla-båt vid en lokal båthandlare i min hemstad. Vad jag förstod, så hade den stått ganska länge vid butiken och därmed var priset även rätt så förhandlingsbar. Jag fattade tycke för denna modell bland annat för att den var betydligt mera V-bottnad än den jag ägde tidigare. På den gamla båten gjorde det platta skrovet, att båten drev totalt okontrollerbart genast man stannade upp och det blåste lite. Jag tycker om att fiska ensam och upplevde flera gånger rätt så kaosartade situationer i båten. Exempelvis vid trolling med flera spön i lite hårdare väder, så vände sig båten på någon sekund och drev likt en barkbit med vinden, ifall man hamnade dra ur växeln vid drillning av fisk. Det här problemet kvarstår ju delvis så länge man fiskar ur mindre båtar utan de idag nästan obligatoriska fjärrstyrda frontmonterade elmotorerna, men jag vill tro att det är skillnad på båt och båt, beroende på skrovformen och hur högt båten ligger i vattnet.
En väsentlig sak när det kommer till detta bygge är, att allt är fixat med relativt liten budget. Jag är väl medveten om att båten borde ha lite större bensinmotor, lite fräckare elektronik, samt förstås - den tidigare nämnda I-Piloten (istället för HillBilly-versionen). Skulle plånboken tillåta allt detta, så skulle jag högst antagligen även uppdatera båten med lite häftigare utrustning. Men för mig kvarstår ändå faktum - jag vill bevara fisket i en något sånär naturlig form. Jag vill exempelvis inte ta till alla tänkbara hjälpmedel när det kommer till teknik/elektronik. Jag är rätt övertygad om att man kan lyckas i sitt fiske även fast man inte kör den nyaste och finaste båten och sitter på de senaste instrumenten. Med tid på vattnet och lite hjärna bakom det man gör, så finns det ingen annan än du själv som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma i ditt fiske.
Jag har klippt ihop en ca 9 minuter lång film, över hur jag byggt om båten. Trots att kameran inte varit framme vid precis varje moment, så tror jag att klippet ger en rätt bra bild av vart alla ismetetimmar gått i vinter. Var så goda!
När projektet nu är förklarat färdigt så känns det rätt konstigt, ja nästan respektlöst, att sammanfatta slitet till en film på 9 minuter. De som arbetat med båtar och glasfiber förstår säkert vad jag menar. Korta arbetsmoment avrundas oftast med lång väntan på att någon laminerad eller målad yta skall få härda. För att inte tala om dammet och styrenångorna… Nåja - det är över nu och jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Jag är till min natur rätt självkritisk i det jag gör och fixar, men måste säga att jag är nästan lite stolt över detta, och att jag rodde i hamn projektet utan större misärer på vägen.
Slutligen. Med all respekt borde jag kanske ha börjat inlägget med dessa rader. Tacksamheten åt framför alla min älskade Fru, som stått ut med alla byggtimmar och med min frånvaro. Tiden är en bristvara som småbarnsförälder. Dessutom ska man försöka orka ta sig ur sängen efter sena kvällar i båten och sköta sina sysslor på kneget, som håller hamsterhjulet snurrande. Det är en ständig balansgång för att få uträttat alla måsten, och för att inte alltid behöva ta tiden från familjekontot. Till all lycka tror jag min kära fru redan sedan länge tillbaka noterat att mitt agerande när det kommer till fiske många gånger övergått i tvångsmässigt handlande.
Fisket efter storgädda är inte längre bara ett växande intresse - För min del tror jag det övergått i en odefinierad diagnos. En diagnos jag inte en dag skulle vilja vara utan…
Första riktiga fisket ur ombygget är även bakom. Förra veckoslutet åkte jag tillsammans med Riki ut till ett rätt så obekant vatten. Resultatet av detta blev helt otroligt, med tanke på mina tidigare erfarenheter kring gäddfiske innan leken. Jag har personligen aldrig riktigt lyckats, trots att alla sociala medier exploderar av jättegäddor som fångas innan leken denna tid på året. Roligt att pricka rätt en gång och efter ett pass som detta orkar man igen nöta tomma timmar i jakten på den riktigt stora.
Topp-3 för dagen blev: 7,4 kg, 8,06 kg och 8,8 kg. Ojämn utdelning denna dag i båten, men nästa gång är det jag som håller hårt i håven.
Skönt att vara tillbaka i gängorna!
/ Sundfors
Läs mer på bloggen
Kommentera