UTSTYRSTIPS: Transportstøtte for elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UTSTYRSTIPS: Transportstøtte for elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UTSTYRSTIPS: Transportstøtte for elmotor

    Min båt lever mesteparten av sitt liv på henger. Mye av tiden går med til trailing på ganske dårlige veier.
    På ujevnt underlag vipper stammen på den frontmonterte elmotoren litt opp og ned. I enden av denne stammen sitter styreenheten til motoren. Om disse ujevnhetene har noe å si for levetiden til motoren er uvisst. Den er tross alt konstruert på denne måten, og bevegelsene den utsettes for på henger er ikke ulike behandlingen den får i transportposisjon på sjøen.



    Poenget mitt er at håndteringen den utsettes for på hengeren er et unødvendig og langvarig tillegg til håndteringen den får på vannet. Jeg ønsket å gjøre noe med det, og begynte å se på muligheten for å støtte opp motoren. Den enkleste, og klart billigste, løsningen er å tilpasse et plastrør til avstanden mellom riggen og railsen på båten. En passende lengde på røret, med spor til rail og riggrør i hver sin ende, og en stropp rundt kan gjøre susen.



    Imidlertid er ikke jeg heller rent lite utstyrsfreak, så da jeg fant ut at RAM Mounts har ferdige løsninger til formålet måtte dette sjekkes ut nærmere.


    Disse består av et feste med spennbånd og C-kule til riggrøret, en 15cm arm til C-kuler, og et feste til båten. Sistnevnte finnes i to varianter; feste for rails, eller kule med sokkel for montering på skinne eller flatt underlag.
    Min båt har rails, og festet måtte derfor tilpasses dette.





    Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen. Som det meste RAM leverer blir det svært stabilt og veldig solid. Nå sitter riggrøret helt fast under transport.





    Läs mer på bloggen

  • #2
    Blir det ikke mer slag og høyere krafter i hodet når det fikseres mot båten som er spent i hengeren? Når hodet ikke er festet demper riggrøret slagen og hodet beveger seg. Når hodet er fiksert går disse kreftene rett in i hodet.

    Hvis vi tar en transom saver for eksempel så er den til for å avlaste akterspeilet fra momentet fra motoren som henger ut og kreftene som kommer av bevegelsen, men den er ikke til for å beskytte selve motoren fra vibrasjoner.

    Her blir det samme ting tenker jeg. Du avlaster motorfestet og riggrøret.

    Tenker vi på bilsikkerhet har vi deformasjonssoner for at dempe kreftene fra å ledes inn i menneskene, før når bilene ikke deformerte seg førtes mye krefter in i menneskene som dermed fikk større skader.

    På sjøen er det nok også bedre å låte hodet bevege seg fritt tenker jeg enn å ha det fiksert. Når en båt slår hardt i sjøen er det bedre å stå enn å sitte for at beina kan fungere som dempere.

    Hvis tanken er å forhindre at hodet slår i båten ved en kraftig bevegelse eller å sikre selve motorinnfestingen hjelper det, men jeg tror att et fiksert hode utsettes for mye større krefter enn et hode som kan bevege seg fritt.
    Senast ändrad av Guest; 2017-04-19, 19:46.

    Kommentera


    • #3
      Intressant tanke Mink! Min MK sitter löst ännu och när huvudet studsar upp och ned vid kraftiga vågor så känns det som om delarna kan ta skada på sikt. Helt stumt kanske inte heller är optimalt men huvudet kommer inte i svängning på samma sätt som när den är lös.... Om stumt så blir det en stöt per våg men med huvudet löst så får en stöt (en våg) huvudet att svänga/studsa snabbt flera gånger tills en ny våg får den att studsa på nytt och aldrig får den vila s a s.

      Vad mår ett kretskort och gps (eller vad som nu sitter däri) minst dåligt av - att ständigt skakas upp och ned eller få sig en stöt då och då endast i nedåtgående riktning?

      Kommentera


      • #4
        Det är nästan lika många stötar som gungningar då gungningarna kommer från stötarna. När du kör med trailern på grusväg eller båten på vatten med lite vågor är det inte en stöt då och då, det måste vara massvis.

        Jag tror det är bättre med större rörelser och att huvudet gungar än kraftiga slag. Leverantörerna verkar inte bry sig och säljer nog gärna fler tillbehör. Ett vanligt spännband fungerar nog lika bra eller bättre, kostar 19 kr, går snabbare att ta av eller på och kan spännas lagom så att huvudet kan röra sig lite vid de kraftigaste slagen. Men visst ser det proffsigare ut såhär. Det är absolut inget som påverkar riggröret.

        I USA verkar främsta skälet vara för att förhindra olyckor där hela motorn slits av båten vid körning eller när motorn råkar "auto deploy" dvs fällas ned under körning.

        Sen är det väl lite lurigt. Det ser ju helt klart illa ut när huvudet studsar, men fastspänt ser det nog bara bättre ut än vad det egentligen är. Jag har åkt båt i väldigt hårt väder samt åkt på ett odämpat släp efter en fyrhjuling på en grusväg en gång, och kan väl säga att jag inte tror det skulle gått särskilt bra om jag spänt fast mitt huvud...

        Nu tror jag ändå att dessa elmotorer tåler väldigt mycket eftersom det verkar spela mindre roll om man gör det eller inte.

        Ett citat från ett annat forum " When I bought my new Terrova I-Pilot a couple of years ago I also considered buying a RAM mount to secure the top end of the unit. Before I did so, however, I contacted Minn Kota directly and asked them whether I should install one. The customer service representative that I talked to said the upper unit of the Terrova is solid state electronics and has no moving parts, and that it is not necessary to secure it. He said that the unit was specifically designed to handle the extreme vibration and bouncing that it gets from traveling down the road. However, he did say that if the head of the unit can strike something then a stabilizing mount might be worth considering or you should repossition the unit to avoid any impacts."

        Kommentera


        • #5
          For min egen del er hovedpoenget med å sikre motoren når den er oppe å unngå slitasje i motorens fot.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Jag fick min nya MG Xi5 55Lb SW 54" häromdagen.
            Jag noterade 2 saker.
            1. GPS/Enheten uppe på riggröret vägde ju nästan inget. Riggröret är ju däremot stadigt och väger nog mer än man tror.
            2. Elmotorns läge i motorfästets vagga i uppfällt läge var inte helt stabilt utan motorn kunde glida lite fram och tillbaka, ca 5mm.

            Jag funderade genast på att göra en lösning liknande TS förslag. Det verkar bra att fästa ner motorn i övre riggen för att förhindra belastning på motorfästet så att den inte vickar/vrids eller glider fram/tillbaka. Detta hindar ju också att motorn oönskat far i vattnet av misstag.
            Jag får se hur jag löser detta. Det ska ju vara busenkelt att lossa utan krångel i alla fall.
            Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-22, 13:38.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
            12 svar
            3 809 visningar
            3 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
            87 svar
            6 275 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
            0 svar
            104 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av Team Colibri, 2024-08-05, 07:15
            0 svar
            199 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Arbetar...
            X