Jag har under en längre tid hört att rullar från Jack Sheldon inte skulle svara upp till förväntningarna och även att rullarna skulle vara rena skiten! Detta fick mig att få tag på någon rulle som jag tyckte såg bra ut och kändes bra och sen kolla läget om dessa påståenden var fakta eller .... Bullshit.
Så jag fick hem två stycken för test och här är vad jag kom fram till under ett par veckors användning och jag tycker nog bilden av just denna rulle har fått ett lite bättre utseende eller vad tycker ni?
Prisläget på 1200 kronor är inte bra, det ligger fast och då man inte känner till rullen och det lite tveksamma rykte, så väljer många istället en Shimano för dessa pengar eller en Daiwa kanske.Så jag fick hem två stycken för test och här är vad jag kom fram till under ett par veckors användning och jag tycker nog bilden av just denna rulle har fått ett lite bättre utseende eller vad tycker ni?
Här lite features som dessa rullar har och det ser onekligen bra ut och rullen känns stabil och skön att använda.
Utseendemässigt skiljer dem sig från den mera normala färgen svart, men jag tycker ändå att de ser fina ut och flera tillverkare har rullar i vit färg och lite bling-bling colors också. så det är helt okay.
Med sina 10 kullager är gången skön och rullen tar ca 200 meter 0,33 mm, 150 meter 0,37 mm och 120 meter 0,405mm... kan tycka att man borde ha skrivit hur många meter 0,30 mm, 0,35 mm och 0,40 mm istället, då detta är en rulle i 4000 storlek, men men...
En gear ratio på 5,2:1 ger en bra invevningshastighet utan att man behöver veva ihjäl sig och det funkar bra för spinnfiske mm. Som synes på denna sida av spolen, så finns här lite tveksamhet i linmängden, som jag inte kan definera! Vad betyder 5/150?
Fin och jämn frontbroms och den är väldigt fin på båda rullarna och lätt att justera och bromsen startar mjuk utan att knycka igång, vilket är viktigt.
Stor lineroller som sig bör och anti- twist, ett system man har nallat från Daiwa, men det är bra och även här finn ett kullager och allt rullar på bra och hinderfritt.
Superstopp och fällbar vev och det går att byta sida på veven om så önskas. Veven har ett gummigrepp som är skön att hålla i under invevningen.
Rullarna kommer med aluminiumspolar och en extra spole i carbonmaterial och alla spolar tar samma mängd med lina och jag gillar att ha extra spolar till mina rullar.
Uppläggningen av lina är helt okay och bygeln är tyst när den fälls via invevning. Jag tycker kritiken är lite saltad för dessa rullar, visst priset är på tok för högt, men det är en skön rulle, ganska vacker och med en halvering av priset, så skulle dessa kunna bli storsäljare och en stor konkurrent till väldigt många av marknadens rullar i denna storlek, prova att känna på en, så får du se själv.Jag har kört lite spinnfiske med dem och kommer framöver att ge dem lite brutala övningar med stalking efter karparna och om de håller för det och lite till, det får ni veta lite längre fram, jag är dock mer än nöjd så här långt.
Läs mer på bloggen