Batterimonitor – inga fler gissningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterimonitor – inga fler gissningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batterimonitor – inga fler gissningar

    *Hej.
    I somras när jag installerade mina litiumbatterier så passade jag även på att installera två stycken batterimonitorer. Jag visste inte att denna produkt fanns innan jag fick den presenterad för mig. Men med ens när jag förstod vad det var så slog jag till direkt och installerade en för både 12V sidan (bensinmotor, ekolod, länspump, stereo etc.) och 24V sidan (elmotor). Nu har jag kört med monitorerna i drygt 6 månader och tänkte skriva lite kort kring dem.

    Med monitor är det äntligen slutgissat
    En batterimonitor är ett instrument som hjälper till att övervaka batteribanken. I batterimonitorn kan man kort och gott se allt som är intressant att veta som spänning, hur länge batteriet kommer räcka vid aktuell förbrukning, hur stor den momentana urladdningen är ur batteriet, hur många gånger batteriet laddats i/upp, hur djupt batteriet laddats ur i snitt och många fler funktioner som jag inte hunnit undersöka.
    Det finns flera typer av batterimonitorer från olika fabrikat men de jag använder heter bmv700 från Victron Energy och köptes in från www.lime-power.se där jag köpte litiumbatterierna. Batterimonitorn kopplas in efter batteriet och all utrustning i båten som batteriladdare och förbrukare (som ekolod etc.) kopplas på shunten så att monitorn hela tiden kan räkna hur mycket som laddas i och ur batteriet. Själva monitorn kan sättas vart som helst i båten och kopplas ihop med shunten genom en kabel som ger allt (ström och datatrafik).
    Redan nu kanske de flesta förstår att detta är en superpryl. De flesta vana vid att man t.ex. har bränslemätare i båten eller bilen och det hade varit otänkbart att vara utan denna. När det kommer till batteriet så mäter de flesta kapaciteten med något så trubbigt som att kolla på batteriets spänning. Att försöka övervaka sin batteribank enbart genom att läsa av spänningen är för trubbigt och slutar allt som oftast med att man dränerar batterierna för kraftigt om man använder dem till ekolod eller elmotorer. Detta ger följden att dem sulfatiserar och tappar effekt och ofta blir värdelösa efter en säsong eller två. Med monitor kan man enkelt se mer eller mindre exakt hur mycket man dragit ut sina batterier och planera sin fiskedag efter hur mycket kraft man har kvar i batterierna.
    Även i min båt där jag använder litiumbatterier ser jag mätaren som ovärderlig. Med litium kan man jämfört med bly köra batterierna tills de tar helt slut (se tidigare inlägg för beskrivning om detta) men man kan planera sin användning bättre med mätaren. Ibland brukar jag av lathet inte ladda min batteribank förräns jag ser att det behövs. Skönt och tidsbesparande! Nu trollar jag väldigt lite men när jag gjort det så ser man att man kan göra enorma energibesparingar genom att anpassa farten på elmotorn. På min båt sticker förbrukningen rejält över ca 1,4 kn. Detta är en riktig fördel för den som t.ex. trollingfiskar och vill kunna maximera sin fisketid på sjön.
    Pröva – Du kommer bli övertygad
    Till alla som gillar elmotorer eller att pyssla och ha kraftfulla instrument i båten så rekommenderar jag verkligen att installera en batterimonitor. Den är som all annan teknik ett roligt och nyttigt instrument att ha men det är även en säkerhetsaspekt där man via instrumentet hela tiden kan se saker som att motorns generator laddar batteriet, att batteriladdaren laddar med rätt strömstyrka och slår ifrån när batteriet är fulladdat eller att man har tillräckligt med energi för att spendera en dag på sjön.
    Jag ger batterimonitorer fem av fem stjärnor. Klockren detalj till vilken sportfiskebåt som helst!


    Jag satte in två stycken batterimonitorer i min pulpet. En som övervakar min 24V batteribank och en som övervakar min 12V batteribank.

    Med monitorn får man stenkoll på hur mycket energi som finns kvar att använda i batteriet. Återstående batterikapacitet visas bland annat i procent.

    Monitorn kan självklart visa aktuell spänning i Volt.

    Antal förbrukade amperetimmar kan va intressant att se men det räcker med att se batterikapacitet i % egentligen.


    Aktuell förbrukning i Ampere är ett av batterimonitorns starkaste sidor. Med hjälp av detta värde kan man optimera sin förbrukning med elmotorn t.ex. vid trolling



    Aktuell förbrukning mätt i Watt (antalet Watt är strömstyrkan i Volt multiplicerat med strömstyrkan i Ampere).

    Återstående tid i timmar tills batteriet når 0 % och är slut.



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X