SEN är det dags! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SEN är det dags!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SEN är det dags!

[FONT=Calibri]Flugfiskesäsongen är över och nästa väntar.[/FONT]

[FONT=Calibri]Äntligen lite ledighet och snölös julstämning. [/FONT][FONT=Calibri]Det är nu man verkligen har chansen att se över sina friluftsprylar – de dyra prylarna- så att de levererar även nästa år. [/FONT][FONT=Calibri]Jag funderar lite på vad jag borde göra något åt och kommer fram till en liten lista:[/FONT]
    [FONT=Calibri]Barnens kläder
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Sovsäck
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Kök
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Vadare
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Fluglinor
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Rullar
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Erfarenheterna från året som gick[/FONT]
    [FONT=Calibri]Men Göta Petter. Hur mycket kan*barnen växa egentligen? Tröjor, byxor, skor, jacka och sockar är redan för små sedan sommaren. Så jag ska passa på under rean att skaffa nya friluftskläder som räcker till sommaren. Då tvingas man inte göra alla inköpen med spräckt semesterbudget. Kanske leta efter second hand eller blocket/tradera?[/FONT]
    [FONT=Calibri]Sovsäcken mår inte bra av att vara komprimerad i en trång påse för länge. Kvarvarande fukt kan börja mögla och den gamla svettlukten stinka. Oavsett dun eller konstfiber bör fyllningen luftas så gott det går. Så därför ska jag ta ur sovsäckarna och lägg dem i en stor tvättsäck. Tvätta sovsäcken om det behövs.[/FONT]
    Sovsäckar i tvättsäck
    [FONT=Calibri]Köket utsätts för extrema temperaturskillnader. Gummi detaljer blir spröda och kan orsaka läckage av bensin eller gas som kan förstöra maten eller innebära en brandrisk. Så därför ska jag byta packningar och o-ringar. Kanske även läge att torka av allt sot som bara smutsar ner?[/FONT]
    [FONT=Calibri]Tänk att inte kunna vada ut till den där sandbanken för att komma inom kasthåll för drömöringen. Det får bara inte hända. Så jag ska se över vadarna in- och utvändigt och reparera eventuella skador. Sen ska jag hänga upp dem i en luftig påse så att de får torka ur ordentligt.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Åh vad irriterande det är när fluglinan förvandlas till telefontråd (alltså från den tiden då telefonen inte var sladdlös). Rull-minnet orsakas av att linan formats efter rullens spole och sen inte lägger sig i en rak linje på ytan efter kastet utan istället drar ihop sig som en lång slingrande orm och förkortar kastlängden med många meter. Så jag ska dra ut fluglinan, smörja in den och hänga upp den i stora loopar på en krok istället för att låta den vara kvar på rullen.[/FONT]

[FONT=Calibri]När gjorde jag service på rullarna sist? En flugrulle med grus i kan orsaka att drömöringen tappas. Slirbromsen måste vara jämn. Spolen får inte övervarva och orsaka ”professional overrun”. Så jag ska torka rent, smörja och olja in enligt den medföljande beskrivningen.[/FONT]

[FONT=Calibri]Efter att ha tittat på bilderna från sommarens semester minns man en hel del värt att komma ihåg inför nästa år. Men hur mycket har man glömt inför nästa års fjällresa? Så jag ska göra anteckningar om att pitabröd var väldigt praktiskt och gott till souvas. Skriv ut satellitbilden i färg. Det behövs fler vingade black gnat-flugor i asken. Vi hade med oss för mycket mat – igen. Byt ut de dåliga batterierna till kameran. Och glöm inte vadarskorna! [/FONT]
    [FONT=Calibri]MEN…[/FONT]
    [FONT=Calibri]Julgodiset ser fantastiskt gott ut. Måhända en julöl sådär mitt på dagen? Slappa i soffan och se film. Ta sovmorgon. Klappa katterna och äta mer julgodis! [/FONT]
    [FONT=Calibri]Så jag tar det sen. GOD JUL.[/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar