Dexter uv rigg in på djupet….. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dexter uv rigg in på djupet…..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dexter uv rigg in på djupet…..

Dexter Uv shad en rigg in på djupet….
    Som jag skrev om i*http://www.mittfiske.se/ senaste nummer. Så nådde jag framgång med min planering och tänk, många har frågat mig om denna rigg. Och jag har nu i detalj fotat och tänker berätta hur jag personligen gör för att min rigg ska bli precis som jag vill.
    Vad andra tycker och tänker försöker jag lägga helt åtsidan vid planering av mina egna projekt då min tid på vattnet ger mig svaren. Dock har jag diskuterat vissa detaljer med duktiga fiskare.
    Mina grunder är dessa :
    1 Balans / viktfördelning
    2 Vikt av metall jag kan skala av från min rigg och tafs = Lägre Sjunkhastighet
    3 Hållbarhet / Val av material
    4 Less is more! Inget krångel med flyt kulor eller flyt material varken framför eller i jiggen mm. Jag vill ha så naturlig gång det går på jiggen och detta har för mig funkat på Dexter Uv shad.
    5 Långa kast hur skär jiggen vinden vid motvind etc…. trasslar den?
    Detta är hur jag tänker och gör hur ni väljer att göra är upp till er.
    Detta använder jag när jag gör min rigg.
    1 Antes hemma gjorda shallow skruv den bästa jag testat hittils
    2 Dexter uv shad i valfri färg storlek i detta fall size 250
    3 Avbitartång en kraftfull sådan
    4 Krok som håller för tunga gäddor och är så lätta som det går utan att tappa kraft.Urvalet är oändligt.
    5 Darts wire 60 pund
    6 Låshylsor 1,2 mm Darts
    7 Lim Biltemas små tuber är billiga och sitter grymt bra i jiggen
    8 Flour carbon 1,2 mm eller hard mono i detta fall har jag Flour carbon
    9 Olika tafsar för olika ändamål då med direkt skarvning av knut till tafs eller andra alternativ går in på det längre ner.
    10 Krok rings tång kan behövas och tång för att klämma ihop hylsor.
    11 Sist men absolut det viktigaste är en flugbindar våg av känt märke som håller måttet.
    1 Här har jag valt en fin färg för gädda i lite klarare gärna kallare vatten denna ska nu riggas.

2 Jag börjar med att knipsa av min shallow skruv till ett minimum vilket har enligt mig flera fördelar, dels blir riggen lättare men jiggen blir så naturligt mjuk det går i gången utan att styvas upp. Trots detta tappar jag inte gången på grund av det mjuka materialet.

3 Jag klipper av flera skruvar och jämför vikten på dom och väljer den lättaste här kan det skilja flera gram.Som ögat aldrig skulle upptäckt, Jag använder ett grovt material vill inte tumma på hållbarhet ens på shallow skruven. Så ja det går att få den lättare. I detta fall 0,75 gram.

4 Efter det väger jag krokarna och här finns ytterligare gram att spara, dock finns en parameter här jag anser vara ännu viktigare när det gäller gången på jiggen. Och det är balansen jag vill ha 2 st krokar som väger xakt lika jag går igenom många krokar.

5 Jag väger in 2 krokar (dock bara bild på en här) som väger exakt 2,33 gram var perfekt balans. Alltså både jämna i vikt och lättare än dom förra krokarna trots samma märke…..

6 Nu gör jag stingers båda två nedan den kortare till höger och längre till vänster.*Höger väger 2,62 gram med krok och den längre vänstra 2,65 med krok. Jag skalar av allt till ett minimum med bibehållen styrka på materialet.

7 Nu efter jag skruvat in skruven i jiggen och sedan limmat i den för att spara jiggen. Att skruva in skruven först sedan ut den fylla med lim sedan skruva in den igen vet jag att många gör. Jag anser detta är bättre för jiggen. Less is more…..
    Min rigg väger totalt 6,02 gram och har en invägd balans så långt det går…..

Kapitel 2 Tafs ….
    Denna aspekt är lika viktig som rigg / jigg
    1 Att få bort metall är som sagt en nyckel till mitt tänk i fisket. Att skarva sin flour carbon i dessa dimensioner snyggt och hållbart är något jag inte prövat förut. Denna knut används för havsfiske efter hälleflundra och FG heter knuten sök på internet efter den.
    Dock har jag INTE testat den än så hur den håller vid kast och ryck etc vet jag inte men jag kommer pröva denna knut framöver den är säkrad med lim över knuten.

2 Här kan man tydligt se 2 olika tillverkare av lås hylsor jämför vikten 0,25 kontra 1,0 gram. Jämför produkter det lönar sig.

3 Här kan ni se vikten av ett lekande och en 9 mm krok ring kontra hylsorna ovan med andra ord en hylsa med krok ring väger ungefär lika mycket *tillsammans som ett ensamt lekande..
    I alla tillfällen har jag vägt och jämfört med olika produkter i samma påsar för att hitta dom lättaste artiklarna.

4 Val av betes lås har verkligen blivit ett signum i alla gäddfiske kretsar det jag personligen kommit fram till är man ska vara försiktig med att ge råd i detta område om man inte fiskar mycket i olika miljöer. Hur bra konstruktion du än har på ett betes lås så spelar det ingen roll är rå materialet dåligt från början alltså stålet så håller det inte.
    Personligen använder jag spinnwall betes lås för torsk fiske, dock helst inte vid tjock tjockt gräs. Jag har läst om många som mist gäddor på resor till rugen *mm…Både guider och andra fiskare och mitt tips till den som aldrig vill chansa är använd krok ring av grym kvalitè istället för betes lås så slipper du dessa problem. Glöm inte byt ut dom ibland bara.
    Lite bökigare att byta drag men å andra sidan så kan det vara en fördel att inte byta för mycket drag och tro på det man fiskar med. Här nedan är vikten på betes lås med avplockat lekande för mindre vikt.

5 Här kommer en lista med olika tafsar jag använder för olika ändamål jag räknar enbart metallens vikt då jag ej går under 1.2 mm i tafs material.
    Mina tafsar är alltid 70 cm till 1 meter långa för olika syften. Men aldrig under 70 cm.
    Tabell med dessa materiel
    1 Låshylsor 0,25 gram
    2 Lekare 0,50 gram
    3 Krok ring 0,26 gram
    4 Betes lås 0,44
    Tafs nummer 1 elda ihop stumparna innan ni klämmer ihop lås hylsan.Linda gärna 2 – 4 varv runt FC tafsen för att jämna ut trycket mot materialet vid knut.
    Denna tafs är bäst med krok ring i tjockt gräs.
    Med 2 låshylsor + en krok ring i främre öglan vikt i metall 0,25+0,25+0,26 = 0,760 gram
    Alternativt med betes lås 0,25+0,25+0,44= 0,940 i min värld betydligt tyngre.

Tafs 2 Denna tafs använder jag mest för enkelt byte av bete dock ej vid tjock gräs då låset kan gå upp. Jag knyter med en grinner knut fast betes låset och eldar stumpen och trycker till så det blir en platt yta som ej kan krypa ut.
    0,25 + 0,44 = 0,690 gram

Tafs 3 Här med lekande och betes lås båda med grinner knut. denna tafs lämpar sig bra vid pelagiskt fiske.
    0,44 + 0,50 = 0,940

Tafs 4 En lätt stark variant men en nackdel inte lika mycket frispel för krok ringen att röra sig fritt en knut med fri ögla hade varit mer lämplig men jag har ej funnit en knut jag litar på än….
    0,25 + 0,26 = 0,510 gram

Kanske någon blev lite klokare av mina lösningar och mitt tänk som funkar kanon för mig.
    Kanske kan det hjälpa till att nå framgång, jag rekommenderar att läsa artikeln i detta nummer:*http://www.mittfiske.se/magasin/maga...-fiske-5-2016/
    Där sammanfattar jag helheten i utrustningen.*Missa inte heller filmen med jiggen och riggen

Gott nytt år och Godjul på er alla / Jonas

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar