Liska Kayak Fishing Open 2016 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liska Kayak Fishing Open 2016

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liska Kayak Fishing Open 2016

Kajakfisket har växt enormt de senaste åren, och för tre år sen så startade Gunnar Ahltröm,

Pike Strike Sweden och Jan Liska, ambassadör för Jackson kayaks, ett event för just kajakfiskare.
    -Jackson Kayak Fishing Open.
    Det är ett öppet event för kajakfiskare världen över och alla är varmt välkomna oavsett vilket märke man paddlar. Fastän det är en tävling så är det en väldigt avslappnad stämning mellan deltagarna, man umgås, det bjuds på mat, grillar, snackar fiske och hittar nya bekanta som man delar sina idéer och sitt intresse med.

Liska Kayak Fishing Open: Jan jobbade också som freesking guide i Franksa alperna. Tragiskt så hamnade han under en lavin nu i våras och dog, 30 år och familjefar. För att hedra Jan under årets event så ändrades namnet om till Liska kayak Fishing Open. Jan hade efter fjolårets event redan börjat planera för årets, bl.a. så att alla priser skulle lottas ut, vi skulle alla tälta vid en strand och ha en stor brasa på stranden där vi umgicks. Och självklart så blev det så!

"Always with us..."

Senoren Camping. När vi var framme på fredag eftermiddag så anmälde vi oss åt Gunnar, vi fick ett mycket varmt välkomnande. Alla fick också en påse med beten från Abu Garcia. I påsen fanns två Mcpike 21cm i motoroil, två Mcpike 18cm i guldglitter och en Mcmio i färgen Autum, samt färdiga stingers för båda modellerna och jigghuvuden. Grymt fina beten utvalda av Gunnar själv, han som minsann har koll på vad blekinge gäddorna biter på!

Goodiebag från Abu Garcia

Vi körde sedan ner till stranden, lastade ur lite grejjer ur bilen för att göra rum för ännu mera. Fredrik Renz var på plats med en egen monter för hans beten RenzStein Lures.
    Eftersom Kajakkikalastus.fi säljer hans beten så skulle vi ha hem en stor låda med flera lager av beten, i en redan full bil. Men det gick! Även en laddning solglasögon från Ozolot skulle rymmas med. Kolla gärna in dom nya med gäddfärgade bågar, riktigt snygga !
    Senare funderade vi lite i vilket tält vi skulle sova, men orkanvindarna från öppet hav gjorde så att vi beslutade snabbt att vi sover i bilen. Inne i tältet lät det förmodligen som en helikopter, så kanske det var bättre med tystnaden i bilen då, även om sovpositionen inte är den bästa i ett framsäte. Vi stod länge och diskuterade med herr Renz under kvällen, vi fick lite tips om fisket, han hade själv deltagit i SM i gädda förra helgen, så han var bra uppdaterad. Vi fick också två beastly shad 18 på var, riktigt fina downzice beten, i färgen plundraren och hot pike. Tack för dem!

Stranden fylldes helat tiden med fiskare världen över, 16 nationer medverkade i eventet och ungefär hundra deltagare. Det var roligt och intressant att träffa nya människor och höra om deras fiska från helt andra ställen av världen. Sen var det sjukt kul att träffa ni som man blev bekante med från förra året, riktigt roligt att se er igen på riktigt, efter att bara kunnat följa er online ett år !
    Alla var nöjda och glada, efter att alla ätit så umgicks folks kvällen igenom och långt in på natten.
    Ingen verkade ha fokus på morgondagen tävling, det var så mycket viktigare att bara vara där och
    ha roligt, komma bort från vardagen, och få umgås med likasinnade en hel helg.

Lördag, dag 1: Starten gick kl. 08.00 från receptionen vid senioren camping.
    Det var inte det lättaste att veta exakt vilken timme det var när man vaknade, då klockan redan då vi kom till Sverige ändades bakåt, och följande natt ändrades igen till vintertid, så det fanns en riska att missa starten, eller vara riktigt tidigt på plats. Med det gick bra och vi var på plats en kvart före.
    Vid starten så fick alla varsin mätränna, karta över karlskrona skärgård, tävlingsnummer, ett infoblad med regler för tävlingen och viktiga nummer ifall det händer något under dagen.
    Gunnar gick igenom tävlings reglerna och sen ..10...9..5...2..1...KÖÖÖR!!

Till fiskeplatsen som vi väljde tar det ca 45min fastän det är motorväg största delen av resan.
    Väl framme i hamnen, efter en mindre ekonomisk körning, så var det att lasta snabbt om från bilen till kajakerna, paddla ut och börja lokalisera fisk så snabbt som möjligt.
    Ja det gick sådär .. vi fiskade en timme utan kontakt, två timmar, tre timmar, fyra timmar ...
    efter och vi hade fiskat oss långt ut i skärgården, genom sund, kastat av kanter och uddar, driftfiskat frivattnen och med endast en kontakt som jag tappade tidigt, så började vi känna frustration.
    Vi kände att det kommer att rinna iväg för oss, det blir inget resultat i år. Men vi stannade upp och tänkte om. Vi hade ett ställe som Anton Svensson tipsat om under förra året, men att det brukar vara in fisk bara under vintermånaderna så det var en vild chansning. En chansning som visade sig vara bättre än vi vågat hoppas på.
    Väl framme, efter en lång paddling i motvind och halvmeters vågor, så var man ganska mör för fisket.
    Det verkade dessutom heldött en stund där också, och två overrun (!!) senare så var känslan av fiasko mycket påtaglig. Men skam den som ger sig, vi hade fiskat kanterna och började fiska längre in och trots vindarna, så fick vi med ihopvikta ankare på botten, igång ett drift fiske som verkade vara melodin för dagen. Plötsligt började de dyka upp följare, och även påslag. Det skulle komma ännu en pannknäckare för mig innan dom första centimetrarna vag godkända.
    Jag hade hård drillat en grov stark fisk på lätt 90cm in i håven, men då jag lyfte så vände gäddan och krokarna fastnade i garnet, gäddan simmade iväg och fiaskot fullbordat.
    Jag kollade mot Lali och där var det fullt ös igen, redan två landade och han stod och drillade tredje då jag i nästa kast kände en väldig stöt. Det smällde rejält i grejerna i mothugget, jag kramade rullen så hårt att knappen för "trolling funktionen" trycktes på, det började knaka och darra i rullen och spöet var bänt hårt med 90 graders båge mot gäddan.
    Lali landade sin fisk och avkrokade den i håven, för att se på mitt lilla cirkus.
    Han hade uppfattat att min fiska också var lite bättre så han kom paddlande mot mig med sin gädda liggandes i vattnet i håven, ovägd eller mätt ännu.
    Efter en hårt mot hårt drill och flera nervösa rusningar senare så kunde jag landa gäddan ! JAAA!!!
    Så glad att hon inte släppt och hon såg dessutom mycket fin ut. Grov som en stock, men längden kunde jag inte få riktigt grepp om. Men kanske metern och 6-7 kg tänkte jag.

Gäddan var 100,5cm vilket är 100 hela cm som tävlings fisk.

Grym kondition på blekinge gäddorna !

Glädjen var total!

Välgödd blekinge gädda på knappt 9 kilo. Högg hårt över huvudet på min Rbbaits - GoastJR.
    Färg på betet är (super självklart) motoroil, med rött glitter.

Lalis gädda var 90 cm men förblev ovägd.

Vi hade ankrat ihop oss, mätte och fotade gäddorna, släppte iväg dem. Sedan var det kramkalas, highfives och glädje tjut för att sedan hamna och paddla full fart mot hamnen och mot målgång, för att inte straffas med avkortade centimetrar.
    Det är så att vid målgång ska man synas från campingen, för varje försenad minut så dras en centimeter bort från resultatet.
    Med tanke på sträckan och att något kan hända under hemfärden så ställde vi oss med lite extra tid, trots att vi blev omdirigerade i trafiken p.g.a en olycka till en liten sidoväg så kom vi till campingen med femton minuters marginal. Vackert så. Vi hörde oss för lite hur det had gått för de andra som hunnit registrera in, och som vi anade så låg Lali mycket bra till med sina 260 cm, en 90 fisk och två strax under.
    Flest centimetrar hade Jacob Lexe samlat ihop och låg runt 280 cm med tre över 90 cm, och den ledningen höll sig också efter att alla registrerat in efter första dagen.
    Jacob visade prov på sin envishet att inte ge upp för lätt, då han hamnade på en ofrivillig simtur redan de första minuterna på vattnet idag. Han fiskade trots allt hela dagen igenom ändå!
    Fiskae överlag visade sig ha gått riktigt bra om man hittat fisk, eller så blankade man helt.
    För flugfiskarna hade det förstås varit riktigt tufft förklarade Patrik "@flugherren" Larsson, han hade kunnat hamna och lägga ner linan igen i försöket att göra ett kast, då vinden kom och gick hur som helst.
    Det var så pass frustrerande att Erik Lorenz bytte från fluga till spinn efter första dagen.
    Dagens största fisk hade kommit på första kastet för dagen för en lycklig Albin Sharghi, kanske årets snabbaste fight? Det lär visa sig i ett tacklesnack av Anton nån gång framöver. Gäddan vägde 10,50 kg och var 110 cm. Sjukt grym tävlingsfisk och Grattis till en kajak tia!

Kvällen fortsatte med mat och sen föreläsning och filmvisning.
    Jag antar att alla kände av paddlingen idag, då det blev en riktigt stillsam kväll.
    Vi var några som lämnade kvar och satt och diskuterade om fisket under dagen, funderade om morgondagen, väste krokarna, riggade lite nya beten och bara laddade för dag 2.

Söndag dag 2. Starten går kl 08.00, det är en nästan vindstilla söndagsmorgon. Nu är det full fart mot samma ställe som igår. Eftersom att vi hittade fisken sent dagen föra så känns det verkligen som vi har alla tiders chans att ta hem det idag då vi får lägga hela dagen på rätt plats. Jag drog en vit lögn åt två båtfiskare att vi haft dåligt fiske på stället för att hoppas att de inte skulle nöta länge där efter att vi avslutade för dagen, då vi var säkra på att vi själva skulle fiska där också på söndagen.
    Liksom igår kör vi ("ocean gänget") så att Jacob, Roy och Linus fiskar till en början tillsammans, Lali och jag kör ett ställe och Anton och Albin kör det stället som dom fiskade igår.
    När vi börjar fiska märker vi ganska snabbt att den svaga vind vi har nu inte är till fördel för något annat än paddlingen. Det är riktigt klart i vattnet och fisken står inte alls där dom stod igår.
    För att hitta fisk så skall vi nu kasta vindkanterna och ifall man hittade lite grumligare partier så gick det att stå utanför och kasta rakt in i grumlet, så då kunde man se någon enstaka följare.
    För min egendel så får ja nog upp två godkända fiskar, men inget mer på hela dagen. Men för Daniel går det ändå hyfsat, det tar inte länge innan han får sin finaste för hela helgen.

En välgödd blekinge gädda på 97 cm. Dagens bete för honom var en Renzshad17, motoroil.
    Lali putsade resultatet hyfsat på den första timmen med en till 90 fisk.

Med denna på 95cm så börjar det kännas som att åtminstone en pallplats är tagen.
    Vi fiskar vidare , fisket blir inte bättre att fyra båtar nu har hittat dit och snurrar runt oss med stora motorer eller frontmonterade högfrekvens undervattensljud !!
    Senare under dagen så ansluter Lexe, Ridbäck och Linus till platsen. När jag hör ett högt vrål från långt avstånd så antar jag att någon nu tagit en riktigt gris, men får förklarat senare att Ridbäck, precis som mig dagen före, sett sin +90 cm simma ut håven.
    Vid fiskedagens slut så paddlar vi mot hamnen i en liten "kayak conwoy. " En bit därifrån så står två unga lirare och nöter in i de sista för att få mera centimetrar. Det är Gabriel Claeson och Vilmer Eliasson, som också joinar conwoyen hemåt.

Jacob Lexe, Vilmer Eliasson, Linus Holmberg, Roy Ridbäck, Daniel Vähäkangas och Björn Snellman i hamn och gör sig redo för att lasta bilarna för hemfärd.

När vi var tillbaka och registrerat in fiskarna så märker jag att min mätränna lämnat kvar någonstans, troligen i hamnen. Jaa, bara att köra och hämta, 1.5h tur-retur!!
    Eftersom jag kör med två kajaker på släpet och nu ännu lastat Ryskens kajak på taket, då vi är bjudna dit efteråt, så fick jag låna hans bil istället. Stort tack för det, man kör nog hellre en helt kajakfri bil en sån resa om man får välja.
    Sen blir det mat från långbordet och så får vi börja vänta på resultaten.

En fin grej till maten hade keramikern Jakub Kabát gjort. Han hade fixat n personlig mugg i keramik åt alla deltagare, riktigt snygga och fina vikings muggar!
    Han hade också gjort 1-2-3 prisen, en keramik tallrik som står på en fot, och inne i tallriken så är det en bild på Jan Liska som håller en gädda och visar tummen upp.

Muggar i vikingstil !

Resultatet: Som vi anade så tog Jacob "gädd kungen" Lexe hem segern med 285cm. Han fiskade dessutom med egna betet "tobbe", vilket är grymt. På andra plats kom Daniel "Lali" Vähäkangas med 282 cm. Körde hela helgen med en renzchad17.
    Tredje platsen togs av Linus Fröhlich , som fick ihop 258cm. Linus fiskade under hela tävlingen med skeddrag, vilket är kul att se att klassikern levererar riktigt bra!

Efter prisutdelningen, där det lottades ut så sjukt grymma priser, så jag tror att alla som fick ett pris blev verkligen glada, så kom Jans pappa upp och tackade för att vi ordnat eventet till minne av hans son. Det berörde säkert de flesta att höra honom prata.

Anton "Rysken" Tsvetkov. Nu hamnade vi att säga tack och hej åt alla där och vi styrde iväg mot Antons. När vi kom fram så visade han först oss runt på gården och lite av vad som komma skall under nästa öppetvatten säsong. Sjukt mycket på gång iallafall. Sen blev vi bjudna på älg bullar och efteråt vi fick ta en välbehövd dusch och så satt vi bara och diskuterade återigen långt in på natten. Det var tänkt att vi skulle banda int en podcast, men den var vi nog för trötta för att ta tag i.
    Som tur är så hann Anton och Albin spela in en hel pod på fredags kvällen under helgen, så den finns att höra på via ryskenfishing.com och sök upp "en fiskares bekännelser".
    Vi blev uppgraderade med finskjorta från Stingray och en otroligt fin keps från Team Mouse Fishing.
    Big thanks!
    Buffelsjön: När vi vaknade på morgonen så styrde vi direkt mot sjön, vi fick bra strategi för hur vi skall lyckas lura en buffel, och så varsin presskaffe och sen var det tyvärr bara att säga adjö och tack för oss, åt den grymt fina och gästvänliga Anton!
    Sjön låg blak som en spegel så det var inget tvivel om att det var flötestrolling som gällde.
    Vi fiskade kanske 5-6 timmar utan en enda händelse innan vi hamnade att acceptera att vi kommer att blanka i år igen.

Flötestrolling i buffelsjön.

Sen var det att lasta på kajakerna för denna resas sista gång, och köra mot Stockholm och förman hem till Finland. Vi hade en otroligt fin resa igen, och jag rekommenderar alla som läser detta och äger eller kan låna en kajak att komma på nästa års event.
    För oss och för alla där så har det blivit en av årets absoluta höjdpunkter, så tror också att ni kommer att känna likadant!

Gäddfisket i blekinge går knappast att överträffa när det väl fungerar, så får man den möjligheten så skall man genast köra. Tack för detta år och vi ses igen !
    Over and Out! Skitfiske: Björn Snellman

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 779 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 237 visningar