Hej.
Nu är det riktiga senhöst fisket i full gång. Dagarna är korta med en lågt stående sol och ofta mulet väder med regn eller rusk. I vattendragen ger detta förutsättningarna att den låga ljusmängden gör så att det inte sker någon planktonproduktion. I mer öppna vatten (som stora fjärdar) är det ljust planktonen som grumlar vattnet och när produktionen avstannar under vintern blir vattnet klart. Trots att vattnet är klart behöver inte sikten vara särskilt god för det. Med de svaga ljusförhållandena blir nämligen sikten ofta begränsad trots att vattnet är klart.
I klart vatten fiskar jag helst naturliga och lite dovare färger. Under denna tid på året får betena däremot gärna hottas upp något. I abborrfisket har jag en favoritfärg som jag tycker bara fiskar bättre desto senare hösten går. Förutsättningar med klart vatten och låg ljusmängd är perfekt för ”fegis” färgen. Genom att ge naturliga beten lite mer ”punch” som en kraftigt röd eller orange buk är min uppfattning att dem brukar fiska mycket bättre i kallt vatten.
Prova gärna att hotta upp dina naturliga beten under senhösten, men hotta lagom så betet upptäcks enklare men inte så mycket att betet genomskådas och avskräcker från hugg.
(Se gärna mitt tidigare inlägg om favorit customfärger på Pulse Shad.)
Mina favoritfärger på Pulse Shad

Den vanliga Smelt färgen på Pulse Shad fiskar bäst i kallt vatten med lite färg på buken! Förra året föll min tyngsta höstabborre (1,65 kg) för denna färgkombination och även i höst har denna färgkombination fångat riktigt många fina abborrar.

Smack! På denna kilosabborre var det ingen tvekan i hugget

Även på dropshotfiske så tycker jag att lite färg på betet gör sig bra. På bild en Powerbait Minnow i Pearl med lite stänk av orange på buken.

Att måla om en Smelt till en ”fegis” är det enklaste som finns. Dra bara ett streck med en orange jiggpenna över betets buk.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)