Modifiera en Rapala Super Shad Rap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modifiera en Rapala Super Shad Rap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Modifiera en Rapala Super Shad Rap

Här kommer det utlovade inlägget om modifiering av vobblern Super Shad Rap.
    I dagens läge när det spottas ut nya och intressant beten faller gamla legender lite i skymundan.
    Snackar man med en lite äldre sportfiskare vad funkade förr så namedroppas säkert Super shad rapen som ett fångstgivande bete. Gillar själv att fiska med beten med lite själ i. Brukar ofta surfa budgivnings sidor för intressanta fynd, och slår till om jag hittar nåt jag gillar. I och för sig finns Super Shad rap att köpa ennu idag. Dessvärre tillverkas de ej i Finland mer, spelare ej in på modifikationen om den är tillverkad i Finland, Irland eller någon annanstans, bara den ligger på 45g (med krokar) och 14cm.

Så till modifikationerna:

Detta bete har gett mig mina två största gäddor på trolling, ett fint förleksfiske samt en gös på 4kg.
    Denna modifierades efter jag läst David Lundqvists "Gäddskolan" på Fiskejournalens webbsida.
    Satt hemma vid köksbordet vid mina föräldrars och sågade upp den med ett bågfilsblad
    och grävde ur den med en lite skruvmejsel. Wobblern kräver lite kärlek efter hårda hugg
    eftersom den är gjord av balsa så gäddorna biter lätt igenom "skalet", brukar fixa med 5min epoxy.
    Iden med modifikationen är att "matta ner" dess hårda gång och göra det svävande/sakta sjunkande.
    Finns inga rätt eller fel när du modifierar, så som jag gör har jag snappat upp samt modifierat enligt
    eget tycke. Låt oss börja.

Saker du behöver: våg, bly(luftgevärsskott funkar fint), 5min epoxy, eltejp och fintandat sågblad.
    Urgröpningen görs med en borr, liten skruvmejsel eller dremel.

Väger först den som funkat bra. Runt 58 gram borde jag hamna.

Originalet

Taerat tejprullen så de hålls på plats, börjar med 20g, runt 40st skott.
    Blir några till när jag provsimmat den.

"Made in Finland", hittade denna på huuto.net en tid tillbaka.
    Stolt över att det tillverkats ett sådant storgäddbete i Finland.

Börjar med att såga bort den vinklade delen av skeden, mitt i bockningen.

Fintrimmar kanten med 80 sandpapper.

Sågningen gör jag på detta sätt, så gröper jag ur mitt i balanspunkten.

"Tårtbit" bort

Börja urgröpningen, ta det försiktigt med låga varv om du använder dremel.
    Balsa är poröst så att du inte går för långt mot skalet.

Gröp ur tills du prickar vajern, sedan har du en måttstock för den ligger i mitten på vobblern.
    Gröp framåt och bakåt samt neråt vi sidan av vajern, lämna så mycket vid kanterna som på bilden.

Provfyll nu som då så att du ser hur mycket ska bort, lämna sex stycken till hakan av vobblern.

När du fått i alla så tejpar du för tätt med eltejp samt "tårtbiten" på plats. Inget vatten ska läcka in.

Provsimma med krokar som du vill använda, denna flyter med baktyngd.

Lite dålig bild men här har jag hängt extra bly i krokarna samt vid främre inviktningspunkten för att få rätt balans, brukar använda eltejp det får symbolisera epoxyns vikt. Blev fyra skott till vid mittkroken och åtta vid hakan. Eftersom hakan blev lite tyngre, vill jag gröpa ur bakåt med de fyra vikterna. Töm ur och gröp bort tills du får trottat in fyra till. Lägg en tejpbit så "tårtbiten" hålls på plats. Nu är vobblern i balans och svävar/sjunker sakta neråt, beroende på krok, fjäderringar samt tafs.

Så är det främre viktpunktens tur, åtta stycken(i mitt fall) ska hitta in.

Första snittet 4mm från skedens bas.

Såga ur, kvalité med skeden såpass långt in i vobblern

Testa dig fram tills du har rum med alla skotten, gröp dig inåt samt bakåt.

Klart

I med lite vanligt vadd, vill ju inte att vobblern ska låta som en simmande maracas!!

Kladda 5mins epoxy runt hålet och limma på biten samt kladda på lite runt skarven. Tejpa över med eltejp. Sama procedur med ryggen, i med vadd, kladda epoxy samt tejpa för.

Brukar också förbättra runt alla öglor på vobblern med epoxy, så den inte börjar läcka.

Häng vobblern uppochner så att epoxyn rinner mot tejpen. Låt det härda några timmar, rensa bort tejpen det funkar att dra loss den lungt och sansat den limmas inte fast i betet av någon konstig anledning.

Hamnade ganska nära! 1gram ifrån. Brukar också lägga lite extra lim runt skarven så att det "bular" ut eller om det har lämnat öppet någonstans för att det ska hålla bättre för gäddtänder.

En kallvatten killer är född! Den går att spinnas hem saktat samt att den hänger fint vid lååååånga spinnstop. Också vid trolling i svängarna. Dessa kommer att vara ett måste att ha med till Rügen för mig. Bli inte förskräckt om den simmar "pinnigt", den ettriga gången har bytts ut mot en slö lunk som passar perfekt för köldstela senhöstgäddor eller förleksdamer.

Ha så kul, och fråga om det uppkommer några frågor. Denna slöa "mellantid" är perfekt tid för att modifiera beten och drömma sig bort till soliga vårdagar med fågelsång och groteskt feta förleksgäddor!

//Frank Björkskog

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar