Jag, Jonas och hans äldsta son Rasmus begav oss iväg på ett fiskepass nyligen.
Vi fiskade mestadels grunt på ställen med mycket växtlighet.
Fisket var trögt under morgontimmarna, men kom sakta igång mitt på dagen.
Jag fick äran att ta den första fisken.
Det var en fin gädda på 110cm och strax över 8 kilo.
Hon hade stort huvud och var rejält grov över ryggen.
-Tyvärr var hon slank och tom i buken vilket gjorde att att hon inte kom upp i en vikt runt
10 kilo som hon absolut hade kunnat väga.
Jag fiskade med en shallowtacklad Dexter shad 250 *Ayu.
Hugget var försiktigt och först kände jag bara ett litet pet.
Jag gjorde ett kort vevstopp och kände återigen hur hon petade till jiggen.
Denna gång hann jag med att sätta mothugget.
Hon var pigg och bjöd på en fight med flera hårda rusningar runt båten.
Det blåste en hel del och vi hittade några ställen där temperaturen var något högre i vattnet och*det var på dessa ställen vi lade vår tid.
Vi driftade med båten och försökte att kasta mellan tuvorna av nate som växte rikligt i dessa områden.
Fisket var fortfarande trögt, men vi hade på känn att det skulle komma igång och efter
ett tag hugger det rejält i Jonas spö.
Det var ett ”karatehugg” som vi brukar kalla det och Jonas blev rejält överraskad av det stenhårda hugget.
Även denna gädda på 7 kilo var pigg och stark.
Samtidigt*får även Rasmus en fin gädda och med den rättvisa fördelningen kan vi konstatera att ingen*blir helt utan fisk denna kyliga och blåsiga dag.Vi fortsatte att nöta av dessa spottar och efter ett tag missade jag ett försiktigt hugg. Märkena i jiggen skvallrade om att det återigen*var en finare fisk. Jag kastade flera kast runt stället, men fick den inte att hugga igen.
Efter ett*tag kommer vi överens om att flytta oss.
Vi väljer istället att lägga sista tiden på ett nytt ställe närmare*en vasskant där vinden tryckt in vatten hela dagen.
Redan på första ankringen knycker det hårt i Jonas spö och ytterligare en fin gädda får
lyftas upp över båtkanten.
Även denna fisk är i riktigt fin kondition och vägs till 7,5 kilo.
Efter denna gädda var fisket återigen trögt, så vi började att bege oss tillbaka mot rampen.
Vi gjorde några korta stopp på vägen, men fick endast några mindre innan det började skymma.
Fisket hade varit trögt hela dagen, men samtidigt hade vi bra medelvikt på dessa som kommit upp.
Så i det stora hela var det en rolig fisketur.
/Andreas
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Vi fiskade mestadels grunt på ställen med mycket växtlighet.
Fisket var trögt under morgontimmarna, men kom sakta igång mitt på dagen.
Jag fick äran att ta den första fisken.
Det var en fin gädda på 110cm och strax över 8 kilo.
Hon hade stort huvud och var rejält grov över ryggen.
-Tyvärr var hon slank och tom i buken vilket gjorde att att hon inte kom upp i en vikt runt
10 kilo som hon absolut hade kunnat väga.
Jag fiskade med en shallowtacklad Dexter shad 250 *Ayu.
Hugget var försiktigt och först kände jag bara ett litet pet.
Jag gjorde ett kort vevstopp och kände återigen hur hon petade till jiggen.
Denna gång hann jag med att sätta mothugget.
Hon var pigg och bjöd på en fight med flera hårda rusningar runt båten.
Det blåste en hel del och vi hittade några ställen där temperaturen var något högre i vattnet och*det var på dessa ställen vi lade vår tid.
Vi driftade med båten och försökte att kasta mellan tuvorna av nate som växte rikligt i dessa områden.
Fisket var fortfarande trögt, men vi hade på känn att det skulle komma igång och efter
ett tag hugger det rejält i Jonas spö.
Det var ett ”karatehugg” som vi brukar kalla det och Jonas blev rejält överraskad av det stenhårda hugget.
Även denna gädda på 7 kilo var pigg och stark.
Samtidigt*får även Rasmus en fin gädda och med den rättvisa fördelningen kan vi konstatera att ingen*blir helt utan fisk denna kyliga och blåsiga dag.Vi fortsatte att nöta av dessa spottar och efter ett tag missade jag ett försiktigt hugg. Märkena i jiggen skvallrade om att det återigen*var en finare fisk. Jag kastade flera kast runt stället, men fick den inte att hugga igen.
Efter ett*tag kommer vi överens om att flytta oss.
Vi väljer istället att lägga sista tiden på ett nytt ställe närmare*en vasskant där vinden tryckt in vatten hela dagen.
Redan på första ankringen knycker det hårt i Jonas spö och ytterligare en fin gädda får
lyftas upp över båtkanten.
Även denna fisk är i riktigt fin kondition och vägs till 7,5 kilo.
Efter denna gädda var fisket återigen trögt, så vi började att bege oss tillbaka mot rampen.
Vi gjorde några korta stopp på vägen, men fick endast några mindre innan det började skymma.
Fisket hade varit trögt hela dagen, men samtidigt hade vi bra medelvikt på dessa som kommit upp.
Så i det stora hela var det en rolig fisketur.
/Andreas
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)