Världens bästa batteri – litiumjon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Världens bästa batteri – litiumjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Världens bästa batteri – litiumjon

    Hej!
    Idag tänkte jag skriva om något som hittills varit ett rent nöje att få prova. Litiumjonbatterier till båten!
    Kort uttryckt är ett litiumbatteri samma sorts batteri som man hittar i sin bärbara dator eller telefon. Denna batterityp skiljer sig mot ett blybatteri genom att batteriet väger 1/3, laddas snabbare, har högre spänning vid urladdning och kan användas i upp till ett par tusen cykler.
    Sammantaget är detta natt och dag mot blybatteriteknik.* Litiumbatterier är något jag kan garantera har kommit för att stanna och jag lovar att inom de närmsta åren kommer allt fler gå över till denna batterityp.
    Blybatterier

    Blybatterier till fisket har varit ett allt större problem under de senaste åren. Anledningen är att jag installerat mer strömslukande komponenter i båten allt eftersom jag utvecklats i fisket. Först använde jag enbart ett enkelt ekolod och elmotor, nu använder jag ofta flera ekolodsskärmar och en elmotor med 24V styrka. I och med detta ställs stora krav på batterireserverna.
    Energiförsörjningen har däremot inte svarat upp mot användningen och under de 4 senaste årens fiske har jag bytt ut hela batteribanken (3 batterier) tre gånger. Orsaken är att blybatterierna inte har klarat mer än drygt 80 fiskepass innan de tappat så mycket kraft att det varit för usla för att användas. Tillslut tröttnade jag helt på den usla effekten i blybatterier och det ganska kostsamma priset jag fick betala varje gång jag bytte batteribank.

    Litiumbatterier tar upp mindre plats, har mer energi och är inte känsliga för att stå urladdade.
    Litiumjon
    Under många år kollade jag på fiskebåtsmarknaden i USA där litiumbatterier började slå igenom. Desto mer jag läste om batterierna, desto mer intresserad blev jag av dem. Det skrevs om superbatterier med nästintill ingen vikt och oerhörd prestanda. Investeringskostnaden var högre än för en batteribank i bly men sett till antalet laddcykler som batterierna kunde leverera så var dem mycket billigare. Jag försökte till en början att försöka hitta en väg att beställa hem batterier till Sverige vilket inte visade sig vara så enkelt då batterier hanteras som farligt gods och måste skeppas hem i container. Med andra ord var det alltför komplicerat att försöka importera batterierna själv.
    I somras när nu bytte båt kände jag mig rent deprimerad när jag kollade in specifikationer och priser för AGM- och GEL-batterier. Med en rejäl batteribank och en ordentlig batteriladdare hamnade totalvikten för endast batteriladdare och batteri kring 100 kg. Och med denna setup skulle jag fortfarande inte ha tillräckligt mycket kraft för att driva ekolod och elmotor under en blåsig sommardag eller ett tvådagarspass utan att hålla igen på elanvändningen.
    Kosta vad det kosta ville, nu fick det va nog. Efter att återigen ha letat igenom vad som kändes som halva internet hittade jag tillslut en Svensk återförsäljare för litiumbatterier av marint bruk. Firman L.I.M.E-Power låg i Stockholm och efter lite mailkontakt och ett telefonsamtal var jag övertygad – litiumbatterier var ett måste! Veckan efter var jag på företaget för installation och sedan dess har båten fiskat som en dröm.

    En riktigt stor fördel med litiumbatterier är att man kan montera batterimätare vilka bl.a. visar batteriets laddningsgrad i procent, aktuellt uttag (A), återstående batteritid vid aktuell förbrukning, antal förbrukade Ampere, Voltstyrka, antalet urladdningar av batteriet, genomsnittlig urladdningsgrad av batteriet och mycket mer.
    Fördelar litiumjom.
    • Ett litiumjonbatteri har en batterivikt på ungefär 1/3- 1/4 jämfört med ett blybatteri sett till det disponabla energiinnehållet. (Då nästintill hela energiinnehållet kan utnyttjas blir ett litiumjonbatteri jämförtbart med ett blysyrabatteri av dubbel amperestyrka. I min båt har jag 60 Ah litiumjonbatterier men dessa har alltså i praktiken lika många disponabla amperetimmar som ett 120 ah blybatteri. Genom att välja litiumbatterier kan man ha väldigt generösa batteribankar men med väldigt låg vikt.)
    • I ett litiumbatteri kan nästintill hela batteriets energiinnehåll användas (> 99 %). (Dock skall inte hela batteriets energiinnehåll uttömmas. Detta regleras av att vissa batterier har ett BMS (Battery Management System) inbyggt som bryter strömmen i batteriet när endast någon procent av energiinnehållet återstår. Fördelen med att ha inbyggt BMS i batteriet är att det är en enkel konstruktion, nackdelen är att batterier med BMS inte kan serie- eller parallellkopplas då den interna BMSen och batteriet då förstörs. Jag använder själv batterier utan BMS men där jag har en batterivakt monterad som bryter strömmen kring 10 % av batteriets energiinnehåll. Jag förordar att man väljer batterier utan BMS och installerar en batterivakt istället då man på detta sätt kan serie- eller parallellkoppla batterierna som man vill.)
    • Ett litiumbatteri kan laddas flera gånger snabbare än ett blysyrabatteri. Om man t.ex. använder en kraftfull laddare eller en stark generator i en båtmotor så går det att ladda upp batteriet rekordsnabbt jämfört med ett blybatteri. Detta gör att man även med en mindre batteribank kan använda energin effektivt vid fiske då bensinmotorn laddar batterierna under fiskedagen.
    • Ett litiumbatteri har så gott som ingen självurladdning.
    • Kan monteras i alla riktningar.
    • Kan leverera mer ström (CCA) jämfört med ett blybatteri vilket behövs t.ex. vid start av stora motorer.
    • I mitt fall sänkte jag min batterivikt till totalt 35 kg med litiumjonbatterier. Motsvarande batteribank i gel eller bly (samt laddare) hade vägt kring 120 kg och kostat ungefär hälften.

    Min setup
    • Till min båt installerade jag 1st 60ah batteri, 1st 40A batterivakt samt 1st batterimonitor vilken driver ekolod, länspump, livewell, lanternor m.m. Under en normal fiskedag dras detta batteri ned till ca 60 % (ekoloden drar 5A).
    • Till elmotorn installerade jag 2st 60ah batterier (24V), 1st 100A batterivakt samt batterimonitor + batteriladdare. Under en normal fiskedag dras detta batteri ned till 70 %. Under en dags Mälarfiske på grynnor med blåsigt väder blev batteriet urladdat till 40 % vilket är rekordet i urladdning som jag lyckats med under en fiskedag.

    Sammanfattning
    Hittills kan jag inte vara nöjdare med denna batteriuppsättning. Av vad jag upplevt hittills är litiumbatterier numera är den mest lämpade batteritypen man kan använda i sitt sportfiske. I synnerhet även då det teoretiskt skall bli billigare att använda dessa batterier i längden jämfört med traditionella blyalternativ.
    Är du sugen på att prova på litiumbatterier tycker jag du skall kolla in på LIMEs-websida. Här kan du även läsa mer om batteritekniken.
    http://lime-power.se/
    Batterier och utrustning kommer även såsmåningom gå att beställa* ifrån:



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

  • #2
    Intressant inlägg, stod själv i valet och kvalet i somras med fegade för kostnaden och oro kring reell livslängd på Li-ion trots en väldigt lockande viktbesparing... och landade själv i Gel.

    Rapportera gärna framöver hur faktisk livslängd blev... (om 5-10 år...?) Mina gel räknar jag med ska hålla 6-8 år ialla fall fall då jag sällan tömmer dem. Vad var det förresten för batteribank (batterityp/fabrikat /Ah) du fick byta till elmotorn så ofta?
    Senast ändrad av anteman; 2016-09-17, 20:33.

    Kommentera


    • #3
      så bara 31 tusen för å det paketet jag e intresserad av...
      funkar ju om man får de gratis.

      Kommentera


      • #4
        Ja de kan möjligen vara både bland världens bästa men också världens dyraste batterier, ffa i Sverige...
        Tror inte investeringen betalar sig i mera Ah per krona under en livstid men låg vikt/volym och snabba laddtider har sina dyra poänger...

        Kommentera


        • #5
          Smidiga paket och prisvärt börjar det bli med shuntar och laddare i priset.

          31 tusen inkl moms är ju inte hutlöst med tanke på vad man får.

          Värre ångest när Teslan behöver nytt batteri för 120.000kr.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
          12 svar
          3 780 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
          87 svar
          6 240 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
          15 svar
          1 452 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Kolnej
          av Kolnej
           
          Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
          25 svar
          1 105 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
          0 svar
          94 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Arbetar...
          X