Då var årets upplaga av Värtan Cup avgjord och det gick faktiskt helt okej för oss. Efter en tidig sjösättning i framnäsviken så begav vi så upp mot Viggbyholm där vi la till för frukostfika. Värtan Cup brukar kallas för världens största gäddfisketävling och i år deltog hela 153 stycken taggade gäddfisketeam. Efter starten så drog vi direkt till första planerade fiskestället och vi möttes ganska snart av det som vanligt mycket sega fisket på Stora Värtan. Men vi kämpade på och efter några avverkade vasstråk så smäller det då äntligen på! Jag pumpar in fisken men den visar sig bara vara 73cm… Typiskt då minimilängden för att få väga in fisken är 75cm… Vi nöter vidare å får fisk igen! Både Håkan och Micke får fisk men dom håller inte måttet… Efter ytterligare en stund så får jag ett bättre hugg å jag ser att fisken är klart godkänd då den går upp i ytan en bit bort ifrån båten. Ett par sekunder senare skakar den sig loss och det börjar kännas så där Värtan-tufft. Men det är så det skall vara på Vc å då gäller det att inte ge upp utan bara bita ihop. Det dröjer till en bit in på eftermiddagen innan Håkan får ett stenhårt hugg på sin orkajigg och vi mäter fisken till 77cm! Godkänd fisk i båten! Efter detta så kommer vi in i ett skönt flyt å plockar ytterligare två godkända fiskar på kort tid. Helt plötsligt ligger vi 2:a i tävlingen och tänk hur snabbt allt kan vända när det gäller fiske. Den sista tiden blir en kamp mot klockan och vi kämpar för att få ytterligare en godkänd fisk för att väga in. Tyvärr så har vi inte riktigt marginalerna på vår sida då vi först tappar till en tredjeplats för att senare när det endast återstår 5 minuter av tävlingen tappa till en 4:e plats där vi avslutar. Vi har en 3:e plats sedan tidigare så det var lite surt när det var så nära igen. Vi fick 8 stycken gäddor idag men endast 3 av dom var godkända. Men vi är väldigt nöjda med vår 4:e placering och vi kan nog säga att årets plan fungerade. Vi gratulerar Team Svartzonker Sweden till segern. Snyggt fiskat! /Freddan

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)