Arjeplog 2016 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arjeplog 2016

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Arjeplog 2016

Det börjar dra ihop sig, som man säger!
    Nu är vi redan inne i augusti och sommaren har flugit förbi. Denna gång har jag åtminstone fått uppleva bra väder nästan genomgående hela sommaren.
    Det blev en kort semester denna gång, 3 v. Första veckan ville vi landa i lugnet så denna investerades i vandring och flugfiske i Arjeplogsfjällen med sambo, hennes syster och respektive. Fantastiska vyer och härligt lägerliv!
    De grymma bilderna är tagen av Joel https://fiskepojken.wordpress.com/

Jag och Joel

Vi fick under veckan uppleva alla sorters väder.. sol, molnigt, blåsigt (såpass att ett tält välte och nästan flög iväg), varmt och kallt – så som de brukar kunna vara i fjälltrakten. Således kläcktes ingenting alls, förutom sista dagen. Det var jökelvatten och vattennivån var en bit högre än normalt då det smällt på bra i värmen de föregående veckor. Det blev därför kämpigt att lura fisk.

Om man envisas med att plocka renhorn behövs stödvila.

Dagarna gick åt till vandring, lägerliv och att njuta av omgivningen. En dag när vädret var som sämst höll vi oss i lägret mest hela dagen och läste, underbart skönt.
    Sista dagen, när jag och Joel fått utstå en del pikar från de andra två i sällskapet, började vi få framgång på nymfer, vi hittade rätt till slut. Det kläcktes faktiskt även lite bäcksländor och vi fick se våra första vak för veckan. Till slut kunde vi käka smörstekt öring istället för den återkommande (men väldigt goda) torkade köttfärsen/carbonaran).

Fick även chansen prova på min Thermacell som jag inte haft så höga förväntningar på, men jäklar! Den fungerade faktiskt mycket bra. Nu hade vi inte speciellt mycket mygg ändå, men dom som fanns där försvann i princip totalt när denna varit igång i 30 min i lägret. Att rekommendera!

Josse & Jag

Lina och Joel på stranden vid Mavasjaure

Röding.

Vackert tecknad öring

Mäktiga Mavasjaure

Vi träffade på en härlig farbror från England som* brukade spendera 10v under sommaren att vandra och fiska i Arjeplog – vilket liv. Kanske nästa!
    Resterande veckor spenderades hemma i Hälsingland med vänner och familj i fantastiskt väder. Nu har jag varit igång med jobbet i 3v och är åter varm i kläderna.
    Inom kort kommer undertecknad med sambo att åter flytta till de ädlare delarna av landet: Edsbyn, Hälsingland – där för att starta ett nytt spännande kapitel. Det känns mycket roligt!
    Vi hörs!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar