Dagbok för en dag på fjället - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagbok för en dag på fjället

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagbok för en dag på fjället

Vaknar av att jag fryser lite om fötterna eftersom jag sovit med*tårna utanför sovsäcken och det varit rejält kallt i natt. Förmodligen inte mer än någon enstaka plusgrad.*Tältet har äntligen tystnat efter en blåsig dag igår och solen står redan en bra bit över horisonten. Klockan är halv nio och så här länge har jag inte sovit på flera månader, trots flera veckor semester i bagaget.

I år hittade vi ett nytt ställe genom att titta på satellitbilder från internet. Tältplats, landningsplats för helikoptern och lovande fiskeplatser kunde mer eller mindre fastställas redan innan vi åkte norrut mot Arjeplog och Tjärnberg, där vi flög ifrån.
    Kl0830. Tältet är myggfritt, liggunderlaget tjockt och det är lagom varmt i sovsäcken trots bara underkläder på. Micke vaknar och båda två tänker väl samma sak: fick vi med allt in i tältet för att koka morgonkaffet och äta frukost? Det vore skönt om man inte måste gå ut just nu. Macka med mjukost, mysli och kok-kaffe sitter fint och kroppen vaknar lite mer. Faktiskt så pass att det blir dags för en ”sittning” – alltså behov nr 2. På med stövlarna, ta med myggmedel och toapapper och få det gjort.

Kl0930. Solen skiner. Vinden är svag. Det är varmt. Vart ska vi gå? Udden där borta eller utloppet nedströms? Det får bli udden idag där djuprännan passerar inom kastavstånd. På med vadarna, kamera, fiskeväst och lite annat för en bra dagstur. Stekpanna, smör, kaffe, kaffepanna, salt och en bit Gurpi blir bra idag.

Naturen och vyerna är enastående. Inte ett spår från andra människor. Inga stigar men ändå lätt att gå. Dvärgbjörkarna håller sig ungefär 20 meter in från strandkanten och väldigt lite kråkris eller videbuskar som annars kan vara ett gissel för flugfiskare. Vi letar efter djupkanter men främst efter vakande fisk men förvånas över att plötsligt få syn på en stillastående, grov öring inne på grunt vatten i en vik.
    Kl1030. Sten-Sax-Påse avgör vem som får*försöka först och denna gången blev det min tur. Fluga: vingad svartmyra. Spets: 0,15mm. Står många meter upp på land när jag börjar kasta. Flugan landar. Öringen börjar röra på sig – ser flugan – stiger*och tar den! Vilket ögonblick! Vilken upplevelse!
    Kl1200. Flera härliga hugg och missade hugg senare blir en av dessa lunchmacka med*pinngrillad öring. Sen äter vi Souvas i pitabröd med kaffe och cigar som efterrätt.

Kl1330. Fiskar med små flugor på vak i en stömfåra och längs en djupkant utanför udden. Tar säkert 10 öringar nära eller kanske till och med på kilot som alla släpps tillbaka utan skador. Tappade flera stycken då jag fiskade med hullinglös krok. Lyfter på hatten som tack för upplevelsen.
    Kl1800. Börjar bli lite hungrig och börjar därför gå tillbaka mot tältet. Hittar ett spår efter något som kan vara en björn. Osannolikt?
    Kl2000. Mätt efter lammytterfilé med stekt potatis och kryddsmör. Kylboxen i vattnet fungerar utmärkt och håller en ganska jämn temperatur på ca 6 grader. Vi tar kaffe och panna med oss och går en bit nedströms för kvällsfiske.
    Fiskar på vak men njuter mest av omgivningen. Gör en lite kaffebrasa och sitter med kåsan och cigarren (myggfritt) och spanar efter vak men det verkar som att dessa avtar sent på kvällen i takt med att temperaturen faller.

Kl2345. Gubbtrött. Dags att släcka elden och mjölka kon. Vi blandar alltså mjölkpulver med vatten som sen får stå över natten till myslifrukost i morgon. Har vi fått in allt som behövs i tältet? Visst ja – måste gubbapinka innan man knyter sig, annars får man bara kliva upp igen mitt i natten.
    Kl0030. Ner i sovsäcken. Myggen bekämpas med en sterminiotablett. Fötterna är ute. Behövs hörselpropparna mot snarkningarna?
    Hinner inte fundera så mycket innan jag drömmer om nästa dags perfekta torrflugehugg från kilosöring!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 241 visningar