Fiske från land (Srtreetfishing) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske från land (Srtreetfishing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske från land (Srtreetfishing)

    Den senaste tiden har jag haft fullt upp på hemmaplan.
    Jag har renoverat kök mm, och eftersom allt drog ut på tiden hamnade det mesta av arbetet mitt i den bästa fiskeperioden.
    De senaste veckorna har jag tagit en del turer ner till ån för att fiska från land och det är lika kul varje gång.Det roliga med detta fiske är att man får förlita sig helt på sina kunskaper och tidigare erfarenheter och eftersom man helt saknar ekolod och andra hjälpmedel, får man söka fisken genom att fiska aktivt och leta på de ställen där
    fiskarna uppehåller sig för tillfället.
    I år har det regnat mycket periodvis och det i sin tur har medfört att ån vid flera tillfällen varit mer strömsatt och brunare än vanligt.
    Med hjälp av rätt färger, tekniker etc, har det gått ganska bra att fånga fisk ändå.
    När fisket har varit som trögast har det funkat riktigt bra att fiska med lättare skallar på jiggarna.
    Det blir längre släpp för att vänta ner betet till botten, men den lätta skallen har gjort att jag kunnat fiska hem betet mycket saktare och
    med strömmens hjälp går det att få en bra rörelse på betet även vid sakta hemtagning.
    En skalle som verkligen har funkat vid dessa tillfällen är Texas jigg head på 5,4 gram från Illex.
    Det är en off-set krok på denna som gör att man inte fastnar så lätt när man fiskar nära botten.
    Jag har kombinerat denna skalle med bla, Ishadtail som med sina korta och snabba vibrationer gett en hel del fisk.
    Framförallt har gösen fattat tycke för denna kombo och många gånger då inget annat funkat har det gått att få fisken intresserad med supersakta hemtagning.
    Den lätta strömmen gör att betet inte sjunker till botten för snabbt och det går att fiska betet med många vevstopp vid varje kast.
    Många gånger kommer hugget vid just ett sådant vevstopp.
    Fisken får helt enkelt mer tid på sig och med vibrationerna och lukten från Ishad kan de inte motstå frestelsen.
    IShad är även ett bete som går att kasta långt pga, sin utformning och eftersom betet inte fladdrar vid utkast kan man likt en dartpil Placera betet med stor pressision precis på de ställen man vill fiska av.
    En fin Asp på 3,6 kilo som föll för en snabbt fiskad IShadtail nära botten.

    När fiskarna har varit mer huggvilliga har jag istället valt lite tyngre skallar.
    15 till 25 gram.
    Nitroshad 90 är ett av dessa beten som funkar riktigt bra vid dessa tillfällen.Detta bete ger mer kraftiga vibrationer som fiskarna lätt uppfattar.



    I år har jag börjat fiska en del tekniker som är ganska nya för mig. En av dessa är att fiska med carolina riggade beten. Jag kan varmt rekommendera denna riggning om du inte testat den redan.
    Jag fiskar denna rigg med bla, ScissorComb 3,8″ från Illex.
    Denna teknik är jättespännande och med små lyft och förflyttningar av betet kan man göra fiskarna tokiga. Det hugger hela tiden!
    Det blev inga monsterfiskar denna gång, men vid rätt tillfälle, så är jag säker på att det går att lura riktigt fina fiskar på just denna metod.
    Scissorcomb ger ut små vibrationer och med rätt teknik kan man få betet att röra sig hur förföriskt som helst. Här har jag riggat en Scissorcomb med Texas jigg head som jag fiskade med runt bropelare där mycket bråte fanns på botten.**

    Det har blivit en hel del fiskar under dessa pass och jag har inte foton på alla, men fler inlägg kommer framöver och jag håller tummarna för att större fisk ska ge sig till känna.
    Avslutar med ett foto på en gädda som föll för en Glossyshad från Illex.
    Ses på sjön /Ante














    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X