Halv storm och bra avslutning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Halv storm och bra avslutning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Halv storm och bra avslutning

Nordanvinden dånade över sjön. Vågorna gick höga och de vita gässen fräste. Strandkantens träd bugade djupt, vissa på bristningsgränsen. En ensam båt hade vågat sig ut och trotsade blåsten i sakta mak. Det var förstås jag i min lilla plasteka som puttrade fram bland de tilltagande näckrosorna.
    Gårdagens plan var att fiska i områden som har legat relativt skyddat från de senaste dagarnas intensiva nordan. Märkligt kanske, när man brukar vilja fiska kanter som det blåst på. I ”min” grunda dybottensjö handlar det om att kraftig vind får vattnet att rulla hela vägen ned till botten och drar då med sig slam. Vattnet blir riktigt grumligt och det absolut svåraste fiskeläget uppstår. Till och med sol och stiltje blir mer lättfiskat än vindslam. Därav fiske i områden med hel- eller halvlä denna söndagseftermiddag.
    Jag började riktigt grunt och vassnära med en offsetriggad Pig Shad Jr som fick kryssa mellan näckrosorna. Gäddorna var med på noterna och inom den första halvtimmen var fyra gäddor avkrokade; två snipor och två fiskar på runt 2,5 – 3 kg.

Längre söderut i sjön finns ställen som fiskas alltför sällan när den vanligaste vindriktningen, sydvästan, råder. Men igår var det dags att ta sig ned dit och kolla läget. En god stunds puttrande med min 2,2-hästare och två koppar kaffe senare var jag på plats (med hälften av kaffet utskvimpat i knät).

Ikea-drivankaret åkte i och det var fortfarande offsetriggat bland växterna som gällde. Riktigt vassnära hittade jag en snäppet bättre fisk som ville smaka Pig Shad Jr.

Snygg kille som försöker filma/fota sig själv med en 5-kilos. I lurarna dundrade In Bloom, Nirvana.

Drifterna fortsatte och efter 3,5 timmars fiske hade åtta fiskar krokats av varav fem på samma offsetriggade Pig Shad Jr, två på Wingman och en på Mcrubber. Sista halvtimmen lade jag på ett område där växtligheten inte hunnit få samma fäste ännu. Det var dags för mitt specialbete; den hemmasnidade tailen som jag tagit samtliga metersfiskar på i år. Först högg en snipa och sedan en kvart senare; gårdagens toppfisk.
    Hugget var stenhårt och därefter; stopp. Några vildsinta huvudskakningar och sedan bröt fisken ytan, 20 meter ut från båten. Bra fisk, hann jag tänka innan den dök och rusade sig fast bland bottenväxtligheten. Jag lirkade dock loss den snabbt och sedan kom fisken ganska snällt in till båten och lät sig håvas.

Guldbetet lyckades igen!

Målad av Caesarlures och tailad av Piggking med en Knorren.

105 cm och 7,5 kilo gädda i ganska sliten kondition.

Trevlig avslutning på ett extremt blåsigt pass. Efter release av den trötta damen satte jag på lurarna igen, skruvade upp volymen när Ewen Flow med Pearl Jam satte igång, hällde upp det sista kaffet och påbörjade min hemresa i motvinden. Sämre kan man ha det. Tänk att det är så roligt med gäddfiske!
    Skitfiske på er, så länge!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 779 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 237 visningar