Texasrigga för storabborren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Texasrigga för storabborren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Texasrigga för storabborren

    Abborrlek
    I Sverige varierar abborrens lekperiod med vart man befinner sig. Allt ifrån mars i söder till juni i norr. Abborren leker under den period på våren då vattentemperaturen ökar hastigt. I Stockholmsregionen där jag fiskar är detta oftast i månadsskiftet april/maj i mindre sjöar till mitten/slutet av Maj i Mälaren och Saltsjöns öppna fjärdar.
    Leken sker på grunt vatten nära strandvegetation men ofta lite djupare och mer exponerat jämfört med gäddan. Ungefär från strandkanten ned till tre meters djup. Generellt väljer abborren uppstickande substrat att hänga sina romsträngar på vilket t.ex. är fjolårsvegetation såsom vass, nate, tång och kransalger. Under parningen släpper abborrhonan alla sina ägg samtidigt i en lång strumpa. Genom att studera hur tjock en romsträng är kan man mellan tummen och pekfingret avgöra hur stor abborre som har lagt den. En romsträng med 15 cm diameter är lagd av en abborre kring 45 cm längd. Honorna är oftast enbart någon dag på lekplatsen, medan hanarna kan vara på platsen i veckor för att invänta honorna.

    Romstrumpa från abborre i en obetydlig vassrugg längs kanten på en stor fjärd.

    Att slänga in en offsetriggad jigg i sjögräset är ofta en bra taktik för leksugna abborrar.
    Fånga abborren
    Direkt innan och efter abborren leker kan de stora honorna stå tätt i vegetationen. Förflyttningen in till grunt vatten kan gå riktigt snabbt där man kan ha bra fiske efter abborre på grynnor och branter under en fisketur medan man någon dag senare inte får ett endaste hugg på dessa platser. I mitt fiske har jag lärt mig att detta ibland beror på att abborren flyttat sig och ställt sig på grunt vatten i vikar eller i stubbvassar. När detta händer är det dags att byta metod.
    Generellt har jag bäst fiske på traditionellt jigg- och dropshotfiske under året men just under denna period så tycker jag att texasrigg är den bästa metoden. Med en texasrigg och en offsetriggad jigg kan man enkelt kasta in i de allra tätaste vegetationsbältena utan att fastna. Ifall abborren är på plats så hugger dem oftast ganska omgående. I det vanliga sjö och skärgårdsfisket så tycker jag inte att abborren är så petig på vad man kastar på den utan det handlar i princip endast om att få in betet bland grönsakerna och kunna fiska det effektivt.


    Även fast abborrarna lekt så kan riktigt stora fiskar stå kvar kring växtbältena. På bild en nyligen utlekt abborre.
    Utrustning
    Till att fiska texasrigg använder jag följande utrustningar. Spinnspöet använder jag till tyngre blyn (10-20g) och haspelspöet till lättare blyn (< 10g). Jag fiskar så gott som alltid med Berkley Trilene 100% flourocarbon i 0,45mm dimension som tafsspets för att inte förlora beten på gäddor. Jag upplever inte att denna tafstjocklek påverkar fångstresultatet för abborre.
    • Ett spinnspö – Veritas 6’9” (45g) med en Revo MGXtreme och 0,24 mm Trilene 100 % flourocarbon.
    • Ett haspelspö – Veracity 6’9” (30g) med en Revo SX20 samt 0,20 mm Berkley Vanish flourocarbon eller 0,12 mm Tracerbraid.

    Om vädret är lugnt fiskar jag med flourocarbon. Linans sjunkande tycker jag passar bra till att fiska denna typ av beten och när en abborre väl hugger så räcker det ofta med att sträcka upp linan för att få den krokad.
    Vilken jigg man väljer att fiska med har inte så stor betydelse, det handlar om presentationen. Men till favoriter hör Grass Pig och Pulse Shad 8 cm (som man skär en skåra i magen på för att kroken skall glida lätt igenom jiggkroppen).

    Abborre leker ofta i stubbvass eller vissna natebälten. På bilden ses en skärmdump från ett stort natebälte i en vik där jag fångade fina abborrar. Genom att använda Insight Genesis till Lowrance ekolodet och lägga ett sjögräslager på kartan så förbättrar man fångstchanserna mångfaldigt. Glöm inte bort att lägga in Insight Genesis kartor på lodet då dem är gratis att använda och är mångfaldigt mycket mer precisa än vanliga sjökort. Se till exempel här på hur mycket bra som redan är loggat på Mälaren LÄNK

    En Grass pig är för mig ett ”måste bete” för att texasrigga i gräset. Den slanka profilen gör att man enkelt kan fiska i den tätaste vegetation.










    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X