Tillbehör till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillbehör till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillbehör till abborrfiske

MGXtreme, Villain 7’3″, 0,12 Tracer och 0,45 Trilene 100% Flourocarbon är min absoluta favoritutrustning. Denna utrustning väger inte många gram och spöet har en blandning mellan toppig-medium aktion – perfekt för att kroka men också perfekt för att behålla krokfästet.

Hej!
    Efter senaste inlägget fick jag några till frågor kring vad jag har för tillbehör när jag fiskar efter abborre. Här kommer lite sammanställd information!

Lina LÄNK
    I merparten av mitt abborrfiske använder jag FireLine Tracer 0,12 mm oavsett om det gäller för haspel- eller multirulle. 0,12 mm tycker jag är den bästa allrounddimensionen till abborrfiske då den
    1. Är tillräckligt stark för att klara bottennapp.
    2. Syns bra ovanför vattnet så att man kan se hugg på linan.
    3. Är såpass tunn att den skär bra igenom vattnet. Detta gör att man kan fiska lättare beten även på djupare vatten, eller t.ex. drifta med bottenbeten under båten som en balanspirk (utan att man ofrivilligt tappar bottenkontakten för att linan är för tjock).
    4. Linan är tvåfärgad! Detta tycker jag är en fördel eftersom man kan knyta den med den gula delen närmast tafsen t.ex. när man fiskar topwater eller med den mörka delen av linan mot tafsen om man fiskar en bottenteknik. Jag tänker mig att alla små detaljer som att minska linans kontrast mot botten eller ytan kan vara avgörande. En Tracer är utmärkt i detta avseende eftersom den är tvåfärgad!

Tafs LÄNK
    Jag fiskar alltid abborre med tafs. Generellt fiskar jag alltid med 0,45 mm Trilene 100 % Flourocarbon. Det är främst av,
    1. En flourcarbontafs har högre nötningstålighet mot vassa stenar på botten.
    2. En flourcarbontafs med tillräcklig tjocklek klarar ofta flera gäddor. Efter varje landad gädda granskar jag tafsspetsen noggrant och knyter om änden på tafsen om det är nödvändigt.
    När jag gör en flourcarbontafs gör jag den alltid ganska lång, ca 70-80 cm. Efter fångade gäddor/slitage så kortar jag succesivt av tafsen under dagen. Att göra en extra lång tafs från början är tidsbesparande. Mellan tafs-flätlina gör jag en uniknut.

Beteslås LÄNK
    Till 95 % av betena fiskar jag med beteslås. Det är endast om jag skall använda en specialteknik som ex. shakyhead där jag knyter direkt i jiggskallen. Att använda beteslås sparar tid i fisket! Jag fiskar ofta med crosslock snaps utan lekande.

Jigghuvud
    Jag fiskar till 90 % med ett jigghuvud från Berkley som är mer åt football-typen. Dessa jigghuvuden gör jiggen något mer instabil än ett vanligt runt jigghuvud. Tyvärr hittar jag inte länken i katalogen men laddar upp en bild på huvudet. Dessa huvuden säljs oftast i bulk och är utmärkta jiggskallar för abborre.

Berkleys fotball-jiggskalle.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar