Hur fångar man en dröm fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fångar man en dröm fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fångar man en dröm fisk?

Var ska man börja ….. Att landa i ett dröm mål på spinn fiske är för mig en touch på en dröm man aldrig trodde kunde bli sann… Att man sedan skulle få dela det med en nära vän och sina söner …. Ja det är som ni förstår overkligt ….. Vill ni veta hur det gick till följ med…
    Allt börjar i öster solen reser sig över horisonten och allt börjar sakta sakta sakta vakna till liv…… Varje dag vaknar man med doften av …. Vår……. Underbart man tar intrycken med dofter, värme, kyla i skuggan …. Och Gäddor som börjar vakna …. Ett vår tecken är för mig helt klart detta … Då vet man aha gäddorna kommer sakta vakna varje vår har jag koll efter detta.

Att packa med sig matsäck i stora mängder är kul och man kan ju fördela i varsin påse vad man vill ha. Adam och Rasmus sitter och väljer och spekulerar?

Detta är en del en annan är förberedelser vad kan jag förbättra? Och varför ska jag förbättra? Detta är något alla fiskare frågar sig ,,,, Man måste misslyckas för att lära sig till*framgång tro mig jag har gjort det tusen gånger… Men jag har lärt mig en sak jag inte tummar på längre är hållfasthet.
    Det ska hålla!
    Sitter dröm gäddan där så är det för sent att börja tveka 100 % är just 100 % och inget annat.
    Från lina tafs krokar etc….
    Jag har lagt enorma mängder tid på detta men varför? Att få något att hålla är väl inte så svårt? Nej det är det inte men när man ska få något så lätt det går men ändå hålla då blir det klurigt …….
    Jag har en hink i källaren som nästan alltid är full med vatten där kan jag sitta i timtal och vikta drag. Efter jag lindat tafsen runt mitt valda bete släpper jag den i hinken och sakta ser den dala. Byte av krok eller krok ring kan göra enorma skillnader, om jag kan hålla mitt bete 2 sekunder längre på 4 dm djupt vatten så kan det bli skillnad på mirakel fiske och skitfiske ….
    Och så håller jag på med allt från lina till rulle rätt olja, rätt handskar rätt,,,,,För mig kanske inte passa andra men det funkar för mig.
    Nåväl vi hade lagt ett år planering på fiske på ett stort område som vi gillar att fiska på, och vi hade enorma följen och fick en hel del fina gäddor upp till 9 kg.
    Men hur skulle vi få dom större att hugga vad fattades var det tillfälligheter? Eller kunde vi förbättra något? Vi antog utmaningen och tanken på dröm fisken växte…..
    Vi visste att söndagen skulle bli kall så vi hade chansen på lördagen som var optimal för stora gäddor.
    Lördag….

Solen hälsar oss godmorgon både Rasmus och Adam och Jag och Andreas har tagit sig upp kl 0400 för att åka en bra bit för att sjösätta båten inför dagens bravader…
    Jag vädrar in luften och säger direkt det luktar stor gädda, det är som en inbyggd barometer man får efter år och år av fiske.
    Vi drar iväg mot tänkta platser med båten, och jag ser hur grabbarna är på ”g”*trötta men fiske sugna underbart.
    Dessa vatten är inte kända för några gädd race direkt så det kan bli långa dagar utan hugg. Dock är det viktigt att ha draget i vattnet hela tiden man vet aldrig när det hugger och här går garanterat dröm fiskar …. Att ha ordning på vad man ska fiska med är A och O att sitta och tackla om drag och inte vara förbered kan rasera en fiske dag fullständigt! Så var beredd lägg din tid innan dina turer och resor! Har man nära till vatten hemma är mina varma rekommendationer att pröva dina drag så det blir optimalt.
    Vi fiskar av en grund väldigt grund stubb vass och ett bete som faller mig i smaken är Gantarel jag gillar röd svart i kalla vatten och denna passar utmärkt. Jag kan med detta drag hålla dröm långa vevstopp hängandes så förföriskt över tjuriga gäddor som väntar på att få försvara sina revir på våren.
    Jag får ett klassiskt revir hugg det är stenhårt! Jag känner direkt att det är ingen tyngd men jäklar vad kul det är !

Hon sitter fint, enkelt att kroka av och hon simmar tillbaka för att bli större kärlek i grön form simmar vidare härligt nu kör vi!
    Adam kämpar hårt och Rasmus med men det är svårt fiske, jag står och tänker bra sätt era tekniker så kan vi ha race på efterleks fisket sen….
    Men plötsligt Adam sätter på ett drag jag faktiskt namn givit en sundancer Dexter jerk och Adam kan sina tekniker inge snack SMACK så sitter den där underbart!

Bra Adam! Stolt pappa! Så kul, man blir glad för allt tröga dagar mycket viktigt! Att fiska med sina barn är en ynnest och jag kan aldrig nog påpeka hur glad jag är att dom följer med!
    Vi fortsätter nöta av gräs och vass kanter kuperade områden med stilla vatten som värmts upp en smula runt 1100 till 1500 brukar jag ha bäst fiske på våren och det var inte annorlunda denna dag.
    Vi petar upp gädda lite här och var och Dexter uv får bekänna färg härligt.

En mindre kommer upp men det är bra för självförtroendet att få fisk. Den känslan av att andra får hela dagen men inte en själv kan många fiskare ur balans. Man tappar sitt fiske helt enkelt.
    Ingen tid att missa vi fiskar av spot på spot hela tiden pratar vi och försöker optimera allt.
    Nu var det dags jag åker till en spot jag haft i tanke i över ett år ,,,, Förra året missade jag nämligen en dröm gädda just på detta ställe det var en av dom största gäddor jag sett! Den hugg men missade ….. Jag såg följet den har levt i mitt minne sen dess legat som en skugga i mitt bakhuvud natt och dag hur stor var den? Kommer jag komma i kontakt med ett liknande väsen igen?
    Jag sätter på ett noga igenom tänkt bete ,,, Detta är ingen slump att jag kan fiska detta bete så som jag tänkt…. Det började med att jag läste i illex katalogen Dexter uv ljus/färg i all ära men …. Det stod något annat i katalogen som väckte min uppmärksamhet nämligen flytande….. Det var där det började …..
    Min erfarenhet av jigg är att så fort du tacklar en jigg så lätt du vill ha den försvinner gången. Jag och Andreas har turen att få några exemplar i Februari av Mikael Tono från*Splashfishing.com En vän till oss sen ganska många år tillbaka Mikael är en mycket duktig fiskare som genom åren visat fina framgångar i många olika tekniker av fiske.
    Flyt

Om man puttar till den så dalar den sakta ner ..

Tack för korten Andreas Granath
    Jag kommer ihåg när jag kom hem omedelbart började optimeringen av betet vad kan jag lyfta fram ur detta bete är alltid den fråga jag ställer mig när något nytt dyker upp.
    En sak slog mig som en blixt! Man hade varit smart nog vilket för mig är en revolution att ge gummit en enorm mjukhet men ändå väldigt hållbar.
    Jag lärde mig att detta innebär att du nu kan fiska ditt bete med xtremt lätt tackel men gången är som en dröm! Man måste vara noga dock att få vikten så långt ner mot buken det bara går är ett måste! Enormt små justeringar*gör utan tvivel underverk för gången.
    Med andra ord kan du fiska din jigg så galet sakta att jag personligen aldrig trodde det skulle vara möjligt!!
    Jag var övertygad detta måste vara ett storgädd bete, men som många gånger förut det är inte förrns man börjar fånga stora fiskar man kan säga att det är ett storgädd bete för visst är det skillnad. Upp till bevis nu skulle det läggas tid med detta bete.
    Över till den till tänkta spoten gräset ger bra skydd för rom stinna gädd madamer som ska fästa sin rom på gräs, vass, etc…
    Vi fiskar av området tills längre gräs börjar fastna på krokarna nu vet vi xakt var vi ska vara vi ankrar, jag läser av vattnet jag ser var gräset höjer sig lite vågorna går lite annorlunda på detta område det bildar som en nacke en smal strimma syns i ytvattnet. Jag känner en stor trygghet i att jag kan min utrustning så bra, kom nu snälla hugg jag är beredd!
    SMMMAAACCCKKK!!! TUNG HUGG! Jäklar grabba håven hinner jag ropa, full koncentration nu vill inte missa denna. Tunga och då menar jag TUNGA knyckar kommer nu är det garanterat stort. Slir spärren tjuter ingen tvekan att detta är en verkligen tung madame….
    Jag tror hon sitter dåligt så jag får lite panik detta ökar bara dramatiken och spänningen om det nu går. Vi försöker håva henne Andreas håller håven i järngrepp men han drar undan i sista sekund. Mycket bra vi vill inte ha en håv som fastnar i krokarna och hon går loss.
    Flera tunga rusningar följer och mina ben går maracas….
    Nej nu ska du upp! Jag sätter tummen på spolen tvingar upp henne vill absolut inte under några som helst omständigheter att hon ska få mjölksyra. Och hon landas!!
    Hon sitter perfekt i mun gipan enkelt krokar jag loss henne härligt!
    En sådan buk har jag ALDRIG skådat!!!! Vattnet är grumligt så det gör det svårt att uppskatta gäddan. Jag säger direkt minst 112 cm och kanske pb… Då har jag ett pb på 123 cm och 12,5 kg.
    Då kan ni ju tänka er hur fet denna var……
    Adam och Rasmus kollar på detta väsen från urtiden och förstår inte vad som händer. Jag dirigerar alla i båten upp med våg, våg påse etc…
    Andreas gissar 11 kg … Ja undrar vad hon väger ???

Hon vägs och vågen visar med vågsäck över 16 kg!!!! Jag kan inte tro det är sant!!!!
    Efter avräknad säck så visar vågen 15080 gram och alla mina drömmar uppfylls!!! Jag skakar efter detta så jag bokstavligen ramlar ihop mina ben bär mig inte! Fullkomlig glädje!! Så många år har jag kämpat för denna prakt madam!

Alla kort som här följer är inte perfekta men jag väljer att lägga upp dom ändå..

Det nedre kortet här visar hur fet hon verkligen är fördelat på 118 cm!

Mitt hjärta bultar mina ben skakar mina hjärna tjuter!!! Enda sen jag var liten har jag drömt om detta ögonblick!
    Kommer jag få uppleva det igen?
    Jag vet lagt upp denna film förut men adderar den i helheten här?

Överlycklig så fiskar vi vidare jag missar en som jag uppskattar större i längden strax efter olekt ingen anning om vikten men den kan ha vägt mer…..
    Flera stora hugger men dom vill inte fastna attans! Men jag kan ju knappast gnälla en sådan här dag. Rasmus är trött och jag får skjutsa in han till land sjö sjuka ja ja kan hända dom flesta stackare….

Min underbara sambo sätter sig i bilen ända från Västerås 13 mil för att hämta Rasmus enkel resa!
    Marie du är otrolig älskar dig!
    Denna dag går mot sitt slut en xtremt kall natt väntar i tält ….. Minus 3 grader Adam fryser men har kläder mössa mm …. På sig så det går bra.
    Vi vaknar till detta kalla scenario… En frusen båt …

Adam går ut och kollar läget på bryggan så otroligt vackert!

Vi åker ut nu blir det tufft! Andreas har revansch sug från igår han missade fina gäddor men det ville sig inte riktigt.
    Vi väljer lite andra ställen idag kyla innebär ibland lite annorlunda tänk, tankar som lite djupare partier, ställen som värms upp fort av solen mm…. En gul vass kan vara bra det drar ner lite värme från solen ner i vattnet…..

Vi fiskar hårt denna dag och Andreas lyckas klart bäst Dexter uv igen i färgen*Blue & White Orange Belly: Soligt väder och grönt/brunt vatten

6,95 kilo är bra fiskat i dessa förutsättningar bra där!
    Vi har trögt efter detta och båtar åker fram och tillbaka överallt ett tecken på att det är trögt man letar ställen . Vi packade efter detta ihop och åkte hem .
    Att summera detta är omöjligt men en sak är säker om du har vattnet i draget och lagt tid och åter tid bakom din utrustning och planering ökar dina chanser dramatiskt….
    Var rädda om er på sjön Mvh Team Adrenalin
    /Jonas

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar