Favoritjiggen – Berkley Flex Slim Shad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritjiggen – Berkley Flex Slim Shad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favoritjiggen – Berkley Flex Slim Shad

Hej.
    Nu börjar vattnet bli lite varmare och ibland är det en god idé att fiska med lite mer fart på betet än vid det tidigare vårfisket. En favoritmetod som fiskar riktigt bra under slutet på april-maj är fiske med vanlig shadjigg. Shadjiggen har inte samma kraftiga slag med stjärten som ett swimbait (likt en McPike) och går att fiska enklare med ett högre tempo.
    Efter förleksfisket är det enkelt att man faller in i mantrat att beten skall fiskas grunt och sakta i närhet till lekvikar. Vissa gäddor stannar kvar länge i vikarna och väntar på invandrande abborre, mört och vitfisk som skall leka. Andra gäddor sprider sig däremot snabbt över sjön eller kustområdets ytor och är utsvultna efter leken. Ifall man inriktar sig på dessa individer så är det ett givet* tillfälle att försöka fiska av snabbt över flera djupintervall för att försöka hitta vart gäddorna flyttat sig för att jaga.
    Till detta fiske tycker jag en jigg som en Berkley Flex Slim Shad lämpar sig perfekt. Detta är ett bete som rör sig bäst med lite hastighet och därför fiskar jag det sällan med en jiggskalle under 10g. Då betet har smal form och bakåtriktade paddel gör det att det inte är särskilt fartkänsligt, vilket är bra under denna period då gäddan verkligen kan triggas av korta perioder under kastet med mycket snabb hemtagning.
    Jag fiskar mina jiggar enkelt. Oftast använder jag en 5000 Ambassadeur (eller 50 Revo Toro) med 0,30 Firleine Tracer Braid och ett 8 fots spö på runt 150g. Jiggen kastas ut samtidigt som jag låter den sjunka till botten med spänd lina. Därefter tar jag hem betet med en eller flera pauser där jag låter betet dala ned helt eller delvis till botten. Bli inte lurad och tro att desto segare fisket är, desto saktare måste man fiska. Ofta kan det vara det motsatta.
    Ifall du vill komplettera med utrustning för att jigga gäddan så tycker jag att man skall satsa brett till en början. Ett bra startkit är 5-6 Slim Shads i olika färger och sedan jiggskallar på 10, 15, 20 och 25 gram. Skaffa ett knytbart stingertafsmaterial och några 2/0 krokar. Fiska jiggarna med en stinger mitt på magen som fästs i jigghuvudet. You’re good to go!

När du vill ha lite mer fart på betet är en Flex Slim Shad ett av dem bästa betena i boxen. Här en gödda som jag tog med kamerans automatfunktion – inte helt enkelt!

En riktigt stor fördel som de flesta inte känner till är Flex shadens design. De många gummivecken op kroppen är utmärkta för att fästa stingerkroken i. Genom att sätta stingern i ett veck så sitter den fast tillräckligt hårt men kommer också lossna snabbt och när en gädda väl hugger.

Jag föredrar att fiska denna typ av jiggfiske med ett 8 fots spö, multirulle och 0,30 tracerbraid.

Lime/Chartreuse färg tillhör en av mina stora favoriter till både gädda och abborre. Ifall vattnet är grumligt, eller det är mulet, regnigt eller blåsigt så fiskar jag ofta denna typ av färg.

Naturliga färger fiskas bäst i klart vatten och solsken. Just hos Flex Slim Shad finns mängder med riktigt fina färger att tillgå.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 267 visningar