Jag har monterat extraljus för att bättre klara alla ensliga vägar*när man letar sig hem från höstens gäddfiske.
Fiskebilen är såld, leve fiskebilen!
Det var med stor sorg jag sålde min Subaru WRX STI tidigare i somras. Bilen var fantastisk i alla väder, hade prestanda som en racer, men kunde köra både familj, barnvagn och kajak. Skitgrym bil alltså. Tyvärr så låg snittförbrukningen på närmare 1,5 liter och den kunde bara tankas med Shell’s dyra V-Power, försäkringen var kostsam, skatten likaså -och reservdelarna (trimmet därtill) gick väl på i snitt 20′ per år. När så den nya vänsterregeringen smög in en höjning av bensinskatten som en faktor av konsumentprisindex*kände jag att det var dags att bita i det sura äpplet och sälja.
Att den nya bilen behövde vara billigare att äga var alltså givet. I övrigt så var mina ”ingångsvärden” (hör ni svetsarsonens röst nu?) desamma som när jag köpte STI:n: bilen skulle rymma familjen, klara av tuff terräng och kunna förses med takräcke samt bära en kajak. Ungefär så.
Eftersom jag sagt upp min parkering och bor i tätort tänkte jag också att bilen gärna fick vara litet mindre och därmed mer lättparkerad. På kortlistan hamnade därför snabbt: BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Mazda CX-3 samt Suzuki SX4 S-Cross.
Suzuki SX4 4WD
När jag så tittade närmare på SX4 S-Cross hittade jag förstås dess tidigare generation, SX4. Billigare än övriga bilar samt med fyrhjulsdrift som tillval blev denna genast högintressant. När det sedan visade sig att man kört SX4 i WRC*under 2008 (samma år som Subaru gav upp WRC för gott) så var valet ganska givet.
Att hitta en SX4 med fyrhjulsdrift var dock inte det enklaste, men efter en tids letande fann jag ett exemplar från 2011 med knappa 4000 mil på mätaren och rätt färg, dvs. en kulör snarlik den på min gamla STI och därmed en hyllning till rallyn.
Såhär långt kan jag konstatera att SX4:an är en praktisk om än en ganska alldaglig bil. Det är tacksamt att i princip alla kostnader (bensin, försäkring, skatt, reservdelar…) halverats, men efter att ha kört snabbare bilar under alla år så är det lätt att anmärka på både väghållning, bromssträcka -och prestanda. Motorn lär dock vara densamma som i Suzuki Swift Sport så viss potential finns i form av enklare uppgraderingar. *Å andra sidan släpper Ford nya Focus RS nästa år så vi får se vad som händer…
Den nya fiskebilen är en Suzuki SX4 med fyrhjulsdrift.
70 mil upp till Norrlands sjöar med hela familjen, full last och 0.75L per mil. 95 oktan?
Gäddfiske i Norrland väntar.
Subarun har sålts, men gör sig påmind på skrivbordet.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Fiskebilen är såld, leve fiskebilen!
Det var med stor sorg jag sålde min Subaru WRX STI tidigare i somras. Bilen var fantastisk i alla väder, hade prestanda som en racer, men kunde köra både familj, barnvagn och kajak. Skitgrym bil alltså. Tyvärr så låg snittförbrukningen på närmare 1,5 liter och den kunde bara tankas med Shell’s dyra V-Power, försäkringen var kostsam, skatten likaså -och reservdelarna (trimmet därtill) gick väl på i snitt 20′ per år. När så den nya vänsterregeringen smög in en höjning av bensinskatten som en faktor av konsumentprisindex*kände jag att det var dags att bita i det sura äpplet och sälja.
Att den nya bilen behövde vara billigare att äga var alltså givet. I övrigt så var mina ”ingångsvärden” (hör ni svetsarsonens röst nu?) desamma som när jag köpte STI:n: bilen skulle rymma familjen, klara av tuff terräng och kunna förses med takräcke samt bära en kajak. Ungefär så.
Eftersom jag sagt upp min parkering och bor i tätort tänkte jag också att bilen gärna fick vara litet mindre och därmed mer lättparkerad. På kortlistan hamnade därför snabbt: BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Mazda CX-3 samt Suzuki SX4 S-Cross.
Suzuki SX4 4WD
När jag så tittade närmare på SX4 S-Cross hittade jag förstås dess tidigare generation, SX4. Billigare än övriga bilar samt med fyrhjulsdrift som tillval blev denna genast högintressant. När det sedan visade sig att man kört SX4 i WRC*under 2008 (samma år som Subaru gav upp WRC för gott) så var valet ganska givet.
Att hitta en SX4 med fyrhjulsdrift var dock inte det enklaste, men efter en tids letande fann jag ett exemplar från 2011 med knappa 4000 mil på mätaren och rätt färg, dvs. en kulör snarlik den på min gamla STI och därmed en hyllning till rallyn.
Såhär långt kan jag konstatera att SX4:an är en praktisk om än en ganska alldaglig bil. Det är tacksamt att i princip alla kostnader (bensin, försäkring, skatt, reservdelar…) halverats, men efter att ha kört snabbare bilar under alla år så är det lätt att anmärka på både väghållning, bromssträcka -och prestanda. Motorn lär dock vara densamma som i Suzuki Swift Sport så viss potential finns i form av enklare uppgraderingar. *Å andra sidan släpper Ford nya Focus RS nästa år så vi får se vad som händer…
Den nya fiskebilen är en Suzuki SX4 med fyrhjulsdrift.
70 mil upp till Norrlands sjöar med hela familjen, full last och 0.75L per mil. 95 oktan?
Gäddfiske i Norrland väntar.
Subarun har sålts, men gör sig påmind på skrivbordet.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)