Nya horisonter: Native Watercraft Slayer Propel 13. Ungefär som i en bilannons är kajaken på bilden extrautrustad.
Bortom den kanske diskutabla nördfaktorn finns flera fördelar med trampkajaker jämte traditionella kajaker; Vid trolling till exempel är det ett plus att kunna hantera spön med momentum framåt. Hobie dominerar kategorin, men i dess skugga finns Native Watercraft med ett egenutvecklat trampsystem som kan backa, och flera kajaker med benämningen ”Propel”.*Jag fick möjlighet att testa Manuel Dahlbergs Slayer Propel 13…
Pedalkraft 2.0
Hobie kan sägas ha revolutionerat kajakfisket med sitt trampsystem Mirage Drive. Men bortser man från Hobie’s patent så har prisbilden ändå varit sådan att denna ”revolution” inte kommit alla till godo. Nämnvärt (men inte bidragande) är också Hobie’s system baseras på simfenor och att tramprörelsen är upp-och-ned, ned-och-upp. På grund av konstruktionen så blir avgränsningen att kajaken bara kan drivas framåt (rättelse: det går att driva en Hobie baklänges men det kräver att man lyfter ur och roterar trampsystemet).
Native Watercraft har genom nödvändighet (patentsituationen) och även som svar på efterfrågan, valt ett annat grepp: Propel Drive har som namnet antyder en propeller och drivs fram likt en cykel (man trampar hela varv). Det omedelbara resultatet av detta är att man kan driva kajaken framåt likväl som bakåt. Vi får väl kalla detta pedalkraft 2.0.
Jag backar mig i position ungefär som med en bil, och sen kör jag!
Att backa eller att hålla en position
Proponenter av Native’s kajaker menar att backfunktionen gör det lättare att positionera kajaken samt att hålla dess position. Detta kan vara extra önskvärt om man vill precisionsfiska på ett eko. Å andra sidan så kan vinden komma från alla riktningar, inte bara i för och akter… En annan fördel återfinns för den som fiskar eller vill fiska i strömmande vatten såsom åar: med backfunktion på kajaken kan man ligga med aktern mot strömmen och hålla emot. Med fiskeriktning nedströms kan man så släppa en kastlängd och sen bromsa upp igen för att fiska av.
Snabbt eller långsamt?
Jag tycker att kajaken känns aningen långsammare och trögare (mer friktion) att trampa jämfört Hobie’s Outback, men det är också naturligare för mig att ”cykla” (hela varv med tramporna) kajaken som man gör med Slayer Propel 13 än att trampa fram och tillbaka som med Hobie’s Mirage Drive. Jag har heller inga belägg för att det är långsammare och Manuel (om han nu inte skall diskvalificeras för jäv) menar att hans instrument visat att han i genomsnitt varit minst lika snabb med sin kajak jämfört de Hobie-kajaker (PA12?) som han använt i tävlingssammanhang.
Styrning
Lösningarna är inte lika eleganta som hos Hobie men känns gedigna och ”ruggade”. Spaken med vilken rodret och därmed kajaken styrs är ordentligt dimensionerad, men visst ”spel” anas i anordningen. Detta kanske skall tillskrivas att kajakens ägare modifierat reglaget för större roderutslag, men det kan också vara den allmänna konstruktionen. Reglaget är i alla fall lätt att hitta även om man har blicken annorstädes, men utslaget (svängen) i sig är inte lika tvär som jag hoppats.
Som mycket annat har Manuel även ”moddat” sin styrning för att ge större roderutslag.
Rodret ligger tätt på skrovet vilket säkert underlättar lastning, men hade en annan design givit större effekt?
Pris
I den ofrånkomliga jämförelsen med Hobie måste också priset behandlas. Slayer Propel 13 kostar skjortan, eller rättare sagt 27.000 kronor. Det är jättemycket pengar, men det är fortfarande nästan 3000 kronor billigare än vad till exempel en Hobie Outback går loss på. Det skall dock sägas att emedan Hobie’s andrahandsvärde är högt och säkert, vet vi inget om vad Native’s kommer sälja för på Blocket. Om pris är en avgörande faktor vid köp bör man beakta både nypris och begagnatpris.
En annan utformning
Slayer Propel 13 har en lite annorlunda skrovdesign: kajaken är bred och plan i kölen, eller rättare sagt, -den är ut mot sidorna plan, men i mitten inåtbuktande/ konkav. Hur detta påverkar kajaken i sjö vet jag inte (inga åsikter), men det får också den intressanta konsekvensen att kajaken lastas plant och utan lastbågar. Som om några bågar hade passat en så pass bred sak…
Skrovet är relativt plant (följ snöret i bild).
Fiskeorientering och tillbehör
Att Slayer Propel 13 skulle vara gjord för fiske och inget annat råder det inget tvivel om. Räls (Slayer Groove Track) för tillbehörsmontering täcker kajakens sidor och övriga ytor (se bilder) vilket gör det enkelt att montera i stort sett vad som helst på båten: flyttbart och utan att använda borrmaskin. Spöhållare (en) finns inbyggd och man har förberett för elektronikmontering (skärm till lod) ovan trampsystemet. Förberett är även för ankare (anchor trolley line) och ett gäng pluggar (scupper stoppers) medföljer för den som absolut inte vill bli våt.
Inbyggd spöhållare. Till höger: nedsänkt räls för tillbehörsmontering.
Akterut finns plats för förvaring. Spöhållare och paddelförvaring är eftermonterat.
Föröver återfinns mer räls. Ovan trampsystemet så kan skärm till ekolod monteras.
Stå upp om du vill
Slayer Propel 13 är 84 cm bred – samma mått som Hobie’s Outback – , men känns vidare än så. Förklaringen kan vara att ”sittbrunnen” (jag finner inget bättre ord) är både plan (slät) och relativt fyrkantig, mer lik Hobie’s Pro Angler i hangarfartygsklassen än Outback. På Manuels uppmaning ställer jag mig upp fast det är vinter ute och fast jag inte planerat det momentet. Det är enklare att hålla balansen än jag trott och jag kör ett par kast i vassen innan jag övergår till att ta lite bilder och därefter ett par stretchövningar. Tycker man det är viktigt att kunna stå upp och fiska (jag gör inte det) så kan man kryssa i den rutan för Propel 13.
Kombinationen av en bred kajak och en plan ”sittbrunn” gör det lätt att stå upp och fiska.
VM i styrkelyft
På pappret väger Slayer Propel 13 38,5 kilo fullt utrustad. Med stol och trampsystem ur båten så torde vikten vara mindre utmanande. Upplevelsen är dock den av att lyfta en mindre bil -det känns ordentligt jävla tungt(!) I efterhand när jag tittar hos e-handlare så ser jag att viktangivelsen fluktuerar: från Natives egna siffra på 38.5 kg till 46 kg enligt YakAngler.com och hela 54.43 kg enligt AustinKayak.com. Detta spann i viktangivelsen förvånar givetvis…
Ett, två och…
Nej, 35+ kg är allt annat än lätt att balansera när man skall upp på biltaket.
Obefogad kritik
Någon berättade för mig att: ”Manne välte med sin Native förra gången”, en annan att: ”Manne får rensa ogräs ur sin propeller nästan hela tiden” samt att: ”hans [kajak] väger så mycket”. Enligt mannen själv så kapsejsade han aldrig -han valde att*kliva av i 50 sekundmeter, på en grynna. Något gräs i propellern besvärades jag inte av under min åktur på grunt vatten och det tycktes enkelt att lyfta propellern för ”service” om så skulle behövas. Kajakens vikt är, i alla fall på pappret: 6,5 kg*mindre*än vad Hobie’s Outback väger kittad och klar(!) Mycket av vad som sägs verkar obefogat.
Recensenter på internet har klagat över att trampkonstruktionen är gjuten aluminium och inte fräst sådan, men jag ser inte riktigt hur det spelar in frånsett kanske vikten. Om något finns att nämna är det att Pedal Drive skulle må bra av kullager för att minska friktionen i systemet. I övrigt så känns konstruktionen gedigen och Manuels väl använda trampsystem visar efter ett par år inga tecken på slitage utan ser snarare nytt ut.
Manuel tillstår dock själv att propellern låter något i vattnet, och att detta kan skrämma fisk. Det är lätt att vifta bort (om man har motorbåt), men en av fördelarna med kajak är att man kan fiska i stealth-läge och kanske förminskas den förmågan med en propelldriven kajak(?).
Den är ren, men skulle propellern snärja sig så är det enkelt att fälla upp den och rensa.
Sammanfattning
Enligt Manuel så skall Slayer Propel 13 ha börjat som en önskelista bland kajakfiskare på nätet. En slags lyhörd marknadsundersökning där till synes nästan alla förslag till sist också kom med i den producerade produkten: ett häftig namn*[x]*pedaldrift*[x] baklänges också [x] det skall gå att stå upp [x]*stora konfigurationsmöjligheter [x]*kosta mindre än en Hobie [x].
Ja, Slayer Propel 13 kryssar många boxar, men vad blir resultatet och kan man verkligen få allt? Slayer Propel 13 är ”ruggad” och har uppenbarligen nästan allt man kan önska, men den är också ordentligt stor, galet tung, och kostar snudd på vad Hobie gör.
SNABBFAKTA
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Bortom den kanske diskutabla nördfaktorn finns flera fördelar med trampkajaker jämte traditionella kajaker; Vid trolling till exempel är det ett plus att kunna hantera spön med momentum framåt. Hobie dominerar kategorin, men i dess skugga finns Native Watercraft med ett egenutvecklat trampsystem som kan backa, och flera kajaker med benämningen ”Propel”.*Jag fick möjlighet att testa Manuel Dahlbergs Slayer Propel 13…
Pedalkraft 2.0
Hobie kan sägas ha revolutionerat kajakfisket med sitt trampsystem Mirage Drive. Men bortser man från Hobie’s patent så har prisbilden ändå varit sådan att denna ”revolution” inte kommit alla till godo. Nämnvärt (men inte bidragande) är också Hobie’s system baseras på simfenor och att tramprörelsen är upp-och-ned, ned-och-upp. På grund av konstruktionen så blir avgränsningen att kajaken bara kan drivas framåt (rättelse: det går att driva en Hobie baklänges men det kräver att man lyfter ur och roterar trampsystemet).
Native Watercraft har genom nödvändighet (patentsituationen) och även som svar på efterfrågan, valt ett annat grepp: Propel Drive har som namnet antyder en propeller och drivs fram likt en cykel (man trampar hela varv). Det omedelbara resultatet av detta är att man kan driva kajaken framåt likväl som bakåt. Vi får väl kalla detta pedalkraft 2.0.
Jag backar mig i position ungefär som med en bil, och sen kör jag!
Att backa eller att hålla en position
Proponenter av Native’s kajaker menar att backfunktionen gör det lättare att positionera kajaken samt att hålla dess position. Detta kan vara extra önskvärt om man vill precisionsfiska på ett eko. Å andra sidan så kan vinden komma från alla riktningar, inte bara i för och akter… En annan fördel återfinns för den som fiskar eller vill fiska i strömmande vatten såsom åar: med backfunktion på kajaken kan man ligga med aktern mot strömmen och hålla emot. Med fiskeriktning nedströms kan man så släppa en kastlängd och sen bromsa upp igen för att fiska av.
Snabbt eller långsamt?
Jag tycker att kajaken känns aningen långsammare och trögare (mer friktion) att trampa jämfört Hobie’s Outback, men det är också naturligare för mig att ”cykla” (hela varv med tramporna) kajaken som man gör med Slayer Propel 13 än att trampa fram och tillbaka som med Hobie’s Mirage Drive. Jag har heller inga belägg för att det är långsammare och Manuel (om han nu inte skall diskvalificeras för jäv) menar att hans instrument visat att han i genomsnitt varit minst lika snabb med sin kajak jämfört de Hobie-kajaker (PA12?) som han använt i tävlingssammanhang.
Styrning
Lösningarna är inte lika eleganta som hos Hobie men känns gedigna och ”ruggade”. Spaken med vilken rodret och därmed kajaken styrs är ordentligt dimensionerad, men visst ”spel” anas i anordningen. Detta kanske skall tillskrivas att kajakens ägare modifierat reglaget för större roderutslag, men det kan också vara den allmänna konstruktionen. Reglaget är i alla fall lätt att hitta även om man har blicken annorstädes, men utslaget (svängen) i sig är inte lika tvär som jag hoppats.
Som mycket annat har Manuel även ”moddat” sin styrning för att ge större roderutslag.
Rodret ligger tätt på skrovet vilket säkert underlättar lastning, men hade en annan design givit större effekt?
Pris
I den ofrånkomliga jämförelsen med Hobie måste också priset behandlas. Slayer Propel 13 kostar skjortan, eller rättare sagt 27.000 kronor. Det är jättemycket pengar, men det är fortfarande nästan 3000 kronor billigare än vad till exempel en Hobie Outback går loss på. Det skall dock sägas att emedan Hobie’s andrahandsvärde är högt och säkert, vet vi inget om vad Native’s kommer sälja för på Blocket. Om pris är en avgörande faktor vid köp bör man beakta både nypris och begagnatpris.
En annan utformning
Slayer Propel 13 har en lite annorlunda skrovdesign: kajaken är bred och plan i kölen, eller rättare sagt, -den är ut mot sidorna plan, men i mitten inåtbuktande/ konkav. Hur detta påverkar kajaken i sjö vet jag inte (inga åsikter), men det får också den intressanta konsekvensen att kajaken lastas plant och utan lastbågar. Som om några bågar hade passat en så pass bred sak…
Skrovet är relativt plant (följ snöret i bild).
Fiskeorientering och tillbehör
Att Slayer Propel 13 skulle vara gjord för fiske och inget annat råder det inget tvivel om. Räls (Slayer Groove Track) för tillbehörsmontering täcker kajakens sidor och övriga ytor (se bilder) vilket gör det enkelt att montera i stort sett vad som helst på båten: flyttbart och utan att använda borrmaskin. Spöhållare (en) finns inbyggd och man har förberett för elektronikmontering (skärm till lod) ovan trampsystemet. Förberett är även för ankare (anchor trolley line) och ett gäng pluggar (scupper stoppers) medföljer för den som absolut inte vill bli våt.
Inbyggd spöhållare. Till höger: nedsänkt räls för tillbehörsmontering.
Akterut finns plats för förvaring. Spöhållare och paddelförvaring är eftermonterat.
Föröver återfinns mer räls. Ovan trampsystemet så kan skärm till ekolod monteras.
Stå upp om du vill
Slayer Propel 13 är 84 cm bred – samma mått som Hobie’s Outback – , men känns vidare än så. Förklaringen kan vara att ”sittbrunnen” (jag finner inget bättre ord) är både plan (slät) och relativt fyrkantig, mer lik Hobie’s Pro Angler i hangarfartygsklassen än Outback. På Manuels uppmaning ställer jag mig upp fast det är vinter ute och fast jag inte planerat det momentet. Det är enklare att hålla balansen än jag trott och jag kör ett par kast i vassen innan jag övergår till att ta lite bilder och därefter ett par stretchövningar. Tycker man det är viktigt att kunna stå upp och fiska (jag gör inte det) så kan man kryssa i den rutan för Propel 13.
Kombinationen av en bred kajak och en plan ”sittbrunn” gör det lätt att stå upp och fiska.
VM i styrkelyft
På pappret väger Slayer Propel 13 38,5 kilo fullt utrustad. Med stol och trampsystem ur båten så torde vikten vara mindre utmanande. Upplevelsen är dock den av att lyfta en mindre bil -det känns ordentligt jävla tungt(!) I efterhand när jag tittar hos e-handlare så ser jag att viktangivelsen fluktuerar: från Natives egna siffra på 38.5 kg till 46 kg enligt YakAngler.com och hela 54.43 kg enligt AustinKayak.com. Detta spann i viktangivelsen förvånar givetvis…
Ett, två och…
Nej, 35+ kg är allt annat än lätt att balansera när man skall upp på biltaket.
Obefogad kritik
Någon berättade för mig att: ”Manne välte med sin Native förra gången”, en annan att: ”Manne får rensa ogräs ur sin propeller nästan hela tiden” samt att: ”hans [kajak] väger så mycket”. Enligt mannen själv så kapsejsade han aldrig -han valde att*kliva av i 50 sekundmeter, på en grynna. Något gräs i propellern besvärades jag inte av under min åktur på grunt vatten och det tycktes enkelt att lyfta propellern för ”service” om så skulle behövas. Kajakens vikt är, i alla fall på pappret: 6,5 kg*mindre*än vad Hobie’s Outback väger kittad och klar(!) Mycket av vad som sägs verkar obefogat.
Recensenter på internet har klagat över att trampkonstruktionen är gjuten aluminium och inte fräst sådan, men jag ser inte riktigt hur det spelar in frånsett kanske vikten. Om något finns att nämna är det att Pedal Drive skulle må bra av kullager för att minska friktionen i systemet. I övrigt så känns konstruktionen gedigen och Manuels väl använda trampsystem visar efter ett par år inga tecken på slitage utan ser snarare nytt ut.
Manuel tillstår dock själv att propellern låter något i vattnet, och att detta kan skrämma fisk. Det är lätt att vifta bort (om man har motorbåt), men en av fördelarna med kajak är att man kan fiska i stealth-läge och kanske förminskas den förmågan med en propelldriven kajak(?).
Den är ren, men skulle propellern snärja sig så är det enkelt att fälla upp den och rensa.
Sammanfattning
Enligt Manuel så skall Slayer Propel 13 ha börjat som en önskelista bland kajakfiskare på nätet. En slags lyhörd marknadsundersökning där till synes nästan alla förslag till sist också kom med i den producerade produkten: ett häftig namn*[x]*pedaldrift*[x] baklänges också [x] det skall gå att stå upp [x]*stora konfigurationsmöjligheter [x]*kosta mindre än en Hobie [x].
Ja, Slayer Propel 13 kryssar många boxar, men vad blir resultatet och kan man verkligen få allt? Slayer Propel 13 är ”ruggad” och har uppenbarligen nästan allt man kan önska, men den är också ordentligt stor, galet tung, och kostar snudd på vad Hobie gör.
SNABBFAKTA
[FONT=inherit]Längd:[/FONT] | [FONT=inherit]4,01 m[/FONT] |
[FONT=inherit]Bredd:[/FONT] | [FONT=inherit]84 cm[/FONT] |
[FONT=inherit]Max last:[/FONT] | [FONT=inherit]181 kg[/FONT] |
[FONT=inherit]Vikt:[/FONT] | [FONT=inherit]38,5 kg (riggad)[/FONT] |
[FONT=inherit]Pris:[/FONT] | 26,995 SEK |
[FONT=arial]PLUS[/FONT] | [FONT=arial]MINUS[/FONT] |
[FONT=arial]+ Möjligheten att backa ger större positioneringskontroll[/FONT] [FONT=arial]+ Bra utrustningsnivå (räls)[/FONT] [FONT=arial]+ Ett billigare alternativ till Hobie[/FONT] |
[FONT=arial]– Relativt tung[/FONT] [FONT=arial]– Inte förberedd för ekolodsgivare[/FONT] [FONT=arial]– Bara en inbyggd spöhållare[/FONT] |
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)