Hej!
Att ha en fylld spole med lina är viktigt. Genom att ha maximalt med lina så kastar man längre och jämnare. När det gäller flätlina så har jag alltid försökt bruka dem maximalt och vara en riktig ”snåljåp” för att istället kunna lägga pengarna på att fiska. Här är hur jag alltid har gjort.
Att hålla på och trixa på detta sätt tar lite tid, men utslaget i pengar blir det en rejäl timlön för den som har en mängd olika uppsättningar efter många arter. Lägg pengar i första hand på fisket, inte onödigt byte av linor!

Av alla linor jag fiskat med så måste jag säga att oavsett ifall det gäller gädda, abborre, gös eller havsöring så finns det ingen lina som är så mångsidig och slitstark som FireLine Tracer! En klar favorit som på spolen ofta håller många år trots intensivt fiske.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Att ha en fylld spole med lina är viktigt. Genom att ha maximalt med lina så kastar man längre och jämnare. När det gäller flätlina så har jag alltid försökt bruka dem maximalt och vara en riktig ”snåljåp” för att istället kunna lägga pengarna på att fiska. Här är hur jag alltid har gjort.
- Fäst linan i spolen med någon meter nylon därefter fyll hela spolen med flätlina från bulkspole (hemma eller i butik). (Att fylla från bulk gör att hela spolen blir fylld och till ett billigare pris, i längden lönar sig verkligen bulkspolar)
- Bruka linan och ta bort den yttersta metern varje gång du knyter om/byter tafs. Detta för att alltid ha stark lina längst ut där linan slits som mest.
- När linan minskat så mycket på spolen att kastlängden påverkas – dra av hela linan och fyll med nylonbacking undertill så du får upp lindiametern igen.
- När hela den ena änden av linan blivit så uttjänt att det är dags att byta lina – dra av hela linan och vänd håll på den! Genom att vända linan dubblerar man livslängden.
Att hålla på och trixa på detta sätt tar lite tid, men utslaget i pengar blir det en rejäl timlön för den som har en mängd olika uppsättningar efter många arter. Lägg pengar i första hand på fisket, inte onödigt byte av linor!

Av alla linor jag fiskat med så måste jag säga att oavsett ifall det gäller gädda, abborre, gös eller havsöring så finns det ingen lina som är så mångsidig och slitstark som FireLine Tracer! En klar favorit som på spolen ofta håller många år trots intensivt fiske.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)