Nu vågar man nästan säga att våren kommit på riktigt. Här och var skymtar markbelägna buketter av små modiga krokusar som trotsar kyliga mornar för att få energi av en värmande eftermiddagssol. Plötsligt från ingenstans får man också timme extra av kvällssolen när klockan får mer tid. Perfekt för den som är morgontrött och vill jaga havsöring. Jag tittar på väderleksrapporten och ser hur vädergudarna lyssnar på alla kustfiskares böner. Sydliga vindar och milda temperaturer skämmer bort Sydkusten. Havsöringsrapporterna duggar även tätt och man känner att fisket är på gång.
Jag sitter på kontoret och varje eftermiddag drömmer man om att stå i vattnet. Jag ger mig ut i olika förhållanden, ibland så bra att det borde vara fiskgaranti men icke. Utan att se något mönster blir det spöböj ibland och vissa stunder är det otroligt segt. Men visst är fisken aktiv långa perioder och är man bara bredd på att byta plats så hittar man dem förr eller senare. De blanka bjuder på sprudlande kamp och de som lekt stångar som ånglok i vattenbrynet innan deras kraft abrupt tar slut. Tyvärr uteblir de riktigt stora blanka, men det finns tid kvar. Man kan inte mer än njuta av att säsongen spirar och att vi har en hel månad på oss innan näbbgäddan kommer.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)