Vårfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vårfiske

    Erfarenhet får man som bekant genom att investera i tid tid och åter tid….
    Hur bra man fiskar kan man räkna in i många aspekter hur bra vatten har du där du fiskar? Vilket väder , barometer tryck, köldknäppar, vattenstånd ändringar , daglig allmän status på dig som fiskar: hur skärpt är du, har du rätt tänk för fisket denna dag,läs av vattnet? Och hur har du sett över din utrustning, kläd val, finns det någon bristande länk i från att frysa i val av fel kläder till om båten var tankad kollad om motor går etc…
    Listan blir lika lång i förberedelserna som du väljer att göra den och om du kommer ihåg allt? Med åren kommer erfarenheten och färre misstag begås och mer investering i förbättringar kommer vidtagas och detaljer förbättras. Det som kan hindra en är förutom lathet många gånger ekonomiska aspekter och ibland måste man be om hjälp.
    På nätet finns oändligt med tips.Nyfikenhet kan lära en mycket och att fiska med andra duktiga fiskare kan aldrig nog påpekas att där kanske man lär sig allra allra mest. Döm aldrig ut någon. Man kan nästan alltid lära sig något av alla, var öppen och ödmjuk.
    Jag har haft 2 turer än så länge denna säsong med båt. Den första var det trögt trögt men en gädda lurades upp och det var ju inte den största men den första. Andreas Granlund och jag drog iväg. Väldigt vindstilla fiske med hyperkänsliga gäddor var svårt men nya Uv Dextershad illex 20 cm lyckades med super lätt tackling lura en madame. Kul årets första
    Mototroil Special = Lätt färgade gröna vatten i ljusa soliga förhållanden dock funkande den även väldigt fint i grumligt vatten med sol

    Och trevligt sällskap i goda vänners lag är ju alltid en trevlig upplevelse


    Det fina med denna jigg är att trots ultra lätta stingers är gången fantastisk! Rullande förföriskt ultra långsamt och gäddan älskar det!
    Tur nummer 2 hade jag med Andreas Granath även skaparen av fantastiskt fina Granath lures!!! Mer om detta kommer i ett senare reportage håll utkik vi jobbar på det!
    Denna natt innan vi skulle ut var besvärlig med -4 grader var förutsättningarna minst sagt bedrövliga. Min erfarenhet sa mig att runt 1400 så skulle nog fisket kunna lossna med tanke på hur molnen vandrade och hur värmen drog in. Vi fiskade hårt hela morgonen på heta spots och som vanligt letade jag efter dom heliga tiondelarna varmare vatten som är så viktiga på våren.
    Jag vet av erfarenhet att upp till ca 8 grader så kan lä vatten vara glödhett då vind flyttar kallt vatten i vindriktningen. Dock ska man tänka på fler parametrar och inte stirra sig blind men det är viktig info helt klart.
    Efter många hundra kast senare så hittar jag ett super intressant område och bestämmer mig genast att systematiskt fiska av detta område som i ett rut format mönster. Jag förstår nu att dom står här men får ingen kontakt. Vi fiskar mest tail beten men det vill sig inte. Klockan slår ca 1410, och jag bestämmer mig för att köra med ett säkert kort som sällan sviker mig på våren. En shallow tacklad Nitro bole shad med en tre krok under buken är en absolut super favorit på våren. Denna har gett mig många många fina gäddor och den har ett rörelse mönster som verkar locka till sig större gäddor. Ett måste i betesboxen!

    Jag fiskar denna jigg med en lågutväxlad 5,1 multi rulle med mitt Wild Dog spö från Illex en super kombo! Sakta sakta över grästopparna fiskar jag hem detta bete och smack! Inte ofta man missar hugg med detta bete en mums bit! Den sitter och den gungar fint… Tunga knyck och jag njuter. Minsta reaktion fisken gör fortplantar sig i mitt spö ner till min hand och ända in i min ryggrad. Detta hjälper mig drilla fisken med kontroll och känsla. Spöt har också en otrolig ryggrad men med känslig topp så ingen info går förlorad. Likaså inge kraft saknas här finns pulver i överflöd mycket viktigt!
    Efter flera rusningar hjälper Andreas mig håva henne och vilken tjockis!


    Vi väger henne snabbt och mäter några snabba kort och frihet….. Underbart, första bättre gäddan i år med grym kondis! 93 cm och prick 7,87 kg en kort vår gris!



    Strax efter denna gädda får jag på ett hugg som var galet hårt! Helt klart ett klassiskt revir hugg denna madam är större helt klart riktigt tungt tungt men tyvärr denna går loss. Gäddan segrade det tillhör fiske men surt är det …

    Jag plockar ytterligare några mindre gäddor 3 till blir det och visst är det kul!

    Jag lånar ut en Nitro shad shallow tacklad även denna med grym gång och det tar inte lång tid innan Andreas får gädda äntligen hör man i båten. Jag bara ler att down siza på våren gärna med glitter i med blåa inslag är väldigt hett och gärna med silver inlägg och pearl. Drag mellan 15 – 20 cm är väldigt effektivt på just vår fiske.

    Dessa färger i molniga dagar med sol genomsläpp är magiskt för mig personligen. Fegis väder …. Shiner färgen från Dexter shad är ett måste i detta väder!
    När vi åker hemåt så får vi vara nöjda med dagens tur vi visste att det skulle vara trögt så mer kunde vi inte räknat med. Andreas har fixat i ordning sin bår galet fint och det var ett nöje att fiska i den tack Andreas

    Var rädda om er på sjön och se över era saker och förbered er ordentligt så blir allt så mycket trevligare när ni väl är ute.
    /Jonas




    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 208 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X