Från helvete till himmelriket… - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Från helvete till himmelriket…

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Från helvete till himmelriket…

Tänkte summera gårdagens abborfiske.
    Vädert såg lovande ut, prognosen visade sol hela dagen och nästan ingen vint.
    Packade ihop vad som behövdes, skryllan med spön, lod, borr och några mackor, kaffe och snus.
    Satte mig i bilen och landskapet ut mot sjön jag skulle fiska på var en fröjd, vinterlandskapet glittrade i soluppgången och i dalgångarna låg dimma som skapade en förväntansfull stämning i bilen.

Planen var att börja i på ett ställe där det är en fin brant och sedan förflytta mig och testa nya ställen på sjön.
    Väl framme vid sjön packade jag ur bilen ,slängde upp borren och skryllan på ryggen och traskade ut på sjön.
    Solen bländade härligt och förväntningarna steg ännu mer.
    Nu var jag framme, slängde ner borren från axeln och va fasen händer…..borrjäveln går i två delar….va fasen gör jag nu tänkte jag medans svordomarna ekade.
    Det var bara att traska tillbaka till bilen och försöka hitta på en lösning.
    Rätt som det är ser jag nått ligga där i snön och tro det eller ej där ligger bulten men någon mutter hittar jag inte.
    När jag kom till baka till bilen med svetten lackandes under mössa och långkalsonger var det bara att börja leta efter en nödlösning.
    Det såg mörkt ut men till slut fann jag en förpackning knoppar/handtag till skåpluckor.
    Med dessa kunde jag iallafall säkra så borren inte for ner i sjön.
    Jag fick försöka och började traska ut på sjön igen.
    Testade att borra och det gick med lite vilja o envishet men en sak var säker , det gällde att välja sina hål med omsorg för många hål skulle det inte bli.
    Så var det äntligen dags att börja fiska.
    Satte i hop lodet och började nöta, inte mycket fisk syntes på lodet och ingen verkade intresserad av balansaren.
    Trugade 1 timme och snus-suget gjorde sig påmint , började klappa mig på byxfickorna, jackfickorna , kollade i skryllan. Slog lite hårdare på byxfickorna och jackfickorna men ingen snusdosa låg där.
    Men jag skulle inte gå till bilen en gång till innan en fin borre var landad!
    Mitt i abstinensen ringer Martin , han måste trott att nån dött så sur som jag lät.
    När vi pratat nån minut ser jag plötsligt två grova gula streck komma in på lodet, jag halv skriker i telefonen.
    -Dom stiger dom stiget!
    Och pang ! Där satt en tung fisk, började drilla den mot hålet och det kändes som kg +!
    Väl uppe vid hålet får jag tag i FC:en och tror ni inte jag drar den i iskanten och och denna gång ekar ett kvinnligt könsord över isen.
    Tar upp upp telefonen som jag lagt på skryllan och avslutar samtalet med Martin snabbt, sedan går jag till bilen med raska steg och hämtar min snusdosa!
    Traskar tillbaka ut på isen och nu var det inte mycket tid att spela på.
    Testade ett nytt hål på lite djupare vatten. Ser genast när jag jag sänker ner balansaren att fisk börjar stiga på lodet.
    Gör några häftiga ryck och håller stilla, ett eko stiger hela vägen, jag lyfter försiktigt och där sitter den. Denna följer med hela vägen upp, en fin abborre på ca8hg.

Testaren några minuter till innan jag tänker tillbringa dagens sista halvtimme i hålet jag missade abborren.
    Sätter mig där och trugar utan en fisk på lodet.
    Men plötsligt dyker två grova gula sträck upp och en stiger försiktigt mot Ekot av min balansare.
    Denna gång väljer jag att stå still med balansaren och göra små små rörelser. Nu ser jag bara en grov linje dvs balansaren och abborren är väldigt nära varann inget händer ….1sek 2 sek …….pang!
    Gör mothugg och den sitter, det är i klass med den jag missade och denna gång kommer en abborre på 1130g upp ut hålet!

Vilken lycka! Vilken adrenalinkick!
    Skam den som ger sig!
    På återseende!
    Skit fiske!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar