Team PILF: Version 2 – höstresan 2015 (newbiesarna) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team PILF: Version 2 – höstresan 2015 (newbiesarna)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team PILF: Version 2 – höstresan 2015 (newbiesarna)

Nytt vatten nya möjligheter, just i detta vatten kändes det nästan som om man hade för mycket möjligheter. När jag och Patric kollar på ett sjökort, så känns det nästan som vi har samma visioner. Vi fiskar helst mellan 0,5 meter till 15 meters djup. Ett ganska brett spektra, men vi gillar att vara flexibla. Just i detta vatten fanns enligt mig allt, en perfekt terräng för gäddan att jaga och äta sig riktig tjock och go. Det fanns 100 tals grynnor och helt sjuka områden med sjögräs och vass. Var skulle vi börja? På östra sidan blåste det och vågade rejält, på ett sätt som hade haft negativ effekt på vårt fiske. Därför chansade vi lite och valde inte ”pålandsvind” denna gången. En chansning som visade resultat redan efter 10 minuters fiske, efter lite krånglade låg paravanerna i och fisket kunde starta. Patric hade knutit på sin egentillverkade dräpare på ett av spöna. (ett helt sjukt allsidigt och bra bete förövrigt, perfekt storlek enligt mig och en fin rullande gång). När vi hade trollat oss förbi en grynna så kollade jag till patrics ena spö, som då hade formen av ett ”U” ner i vattnet. ”Patric du har fisk eller bottennapp kanske.. sa ja till honom” Han lyfte spöt och kände direkt att de va fisk. Drillningen gav en bra fight och snart var den håvad, en fin gädda med ett rejält kohuvud som kunde vägas in på 9,1 kilogram. Vilken start!! Kunde inte börjat bättre! Problemet som blir med en sådan här bra start är att man vill ju testa andra områden och andra beten när det finns så sjukt mycket ”heta ställen”.
    ”-Så vi bytte drag och åkte därifrån…..” Sjögräs i hjärnan kanske?
    *
    Vi tuffade på, trollade en del, spinnfiskade en del. Det funkade sådär, fisket dog mer och mer och våran drömstart verkade som ett minne blått, innan solen gått ner hade vi i alla fall lurat upp 2 st skapliga gäddor till.
    *
    Dag 2. Denna dagen bestämde vi oss för att röra oss längre söder ut, strukturen på vattnet såg ungefär likadant ut och vi tänkte att gäddan borde finnas typ överallt här. Men vi missade lite här, dom grova gäddorna hade tydligen bestämt sig för att uppehålla sig runt omkring den grynnan 9an kom upp vid igår. Så när klockan slog 09 plingade det till i telefonen ”STOR FISK I HÅVEN!!”. Det var MBs 13 kilos…. Höstlegenden hade slagit till igen! Sjukt grymt . Hur blev det nu för oss då? Vi bestämde oss för att köra på söder ut och de gjorde vi hela dagen och huggen var många mellan grynnorna, Största för dagen blev en 6,7 kilos fisk som fullkomligt slet ut spöt ur spöhållaren. Fler stora fiskar rapporterades från MBs och Gs båt och det började nästan bli självklart var vi skulle lägga vår dyrbara fisketid sista dagen.
    *
    Dag 3. Vilken taktik skulle vi välja idag? En tanke om östsidan hade slagit oss.. Men då skulle vi får börja helt om, för där hade vi inte fiskat förut. Vi bestämde oss för att ta västsidan igen och starta dagen runt grynnan med grovfisk, dagen började bra och huggen duggade tätt fram till 10.00. Tävlingstopp hade vi bestämt vid 15.00, så idag var vi tvungna att vara effektiva. Båten styrdes efter kl 11.00 ner emot söder sidan igen, denna dagen var det inte alls lika bra fart på gäddorna och nu gick klockan bara snabbare och snabbare. Klockan hade blivit 13.00 när jag föreslog att vi skulle styra vår båt ner mot den populärare plussar grynnan igen. När vi anlände mumlade jag till Patric ”kom igen nu, så avlutar vi den här tävlingen som vi började.” Efter knappa 20 minuters trolling kastade jag en blick på Patrics spö, något hade tagit hans bete, men rörelserna i spötoppen påminde mig nästan om en snipa som klivit på och sedan inte hade kraften att göra motstånd. FEL FEL FEL.* När Patric lyfte spöt gjorde gäddan en rusning ner på botten som fick Patric att tappa byxorna, trotts hängslen och livrem. När byxorna var på igen, började han drilla och fisken ville inte visa sig. Den gick efter botten tills vi fick in den till motorn, då kom den upp. En GROV gädda som lätt var över 115 cm lång. Håvningen gick i hamn och vi kunde väga in gäddan till 10.1 KG. Vilket avslut på resan!! Sjukt roligt J Dock räckte det inte till en vinst, men vi var väldigt nöjda ändå.
    Share

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar