Team PILF: Vilket galet höstfiske, 13kg på topp ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team PILF: Vilket galet höstfiske, 13kg på topp !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team PILF: Vilket galet höstfiske, 13kg på topp !

Så var trippen slut, men vilken tripp. Höstresan 2015 kommer gå till historien som något LÅÅÅÅNNNGGTTTTT utöver det vanliga !
    Vi kommer presentera 3 versioner av Team PILF´s höstresa 2015. Tanken är att ni skall få en version från varje båt, vi är ju 3 båtar med 2 personer i varje. Planeringen, tankar, metoder och mycket mer skiljer sig men ändå inte
    Först ut är vinnarbåten i år (igen). 5:e året i rad….
    Team MB & G
    MB blev som vanligt (vilket man måste kalla det nu) för svår för oss andra. Som båtkamrat är jag glad/stolt att få vara en del av det, hans otroliga sinne för att trycka fast de stora på ”rätt” wobbler*vid rätt tidpunkt. Hans sinne är nästan utomjordiskt, för bara i år pratar vi 4 över 10+ och då är 2st av dem på 12.6kg och den andra på 13.02kg. Det finns personer som fiskat lika länge men aldrig sett en 10+ ens, och än mindre fångat en. MB är en piker av rang….. Tack för uppvisningen i år igen !
    Jag skrev innan resan :
    ”MB den mesta mästaren, skall han ta hem det igen ? Mannen med fler fisketimmar än jag sover per år…. (är småbarns pappa). 5:e höstresan blir det i så fall, ruskigt vass och tar fram det lilla extra ganska prick när det behövs.”
    Ja vad hände !!?? Han tog fram det prick när det behövdes… helt galet vilket fin firre vi pratar ! 13.02kg och hela 125cm.
    Nog om vinnaren, nu skall jag försöka återge en blick på resan.
    Torsdag lunch närmade sig, pulsen steg, vi är snart på väg…. packningen flög in i båt/bil. Avfärd mot mötesplatsen…

På plats stod ”avlöningen” (vi kommer till förklaringen senare), de stod och stampade i gruset. De ville iväg ! Efter några minuters taktiksnack drog vi vidare mot mat, för sen ta oss sista biten till rampen. Taktik smides i vår bil, vädersiterna scannades och kartan kontrollerades IGEN. Maten slank ner tämligen fort, ingen sölade bort någon tid kändes det som. Där på plats bestämdes att tävlingsstart tidigarelades till torsdag eftermiddag, med tur kanske vi skulle få 2 timmars fiske till. Sagt och gjort, vi var på plats. Ner med båtar och utrustning, resten av packningen tar vi när det mörknar. 2 av båtarna drog den 3:e stannade och slipade taktik i stugan. Vi kom ut, bestämde oss för spinning kvällen ut. Efter 10 kast med ny wobbler (Hybrida K3) small det, MB skriker ”FISK” och första för resan var landad, en 2,5kg´s. Sen var det mer en kamp mot ljuset….
    Kvällen kom och vi lagade mat, snackade skit, massa fiske och hade galet roligt som vi alltid har. Efter maten tog vi tag i Bait Bash 2015 som skulle avgöras där och då. Många riktigt roliga kreationer visades upp, junioren (Johan Fransson) tog hem första platsen efter en galen kreation. Tanken var 2 beten i ett och med sin tanke överlistade han juryn snyggt.

Natten gick av bara farten, klockan ringde direkt kändes det som. Fredag och ”första” dagen skulle börja !
    Packade båten och fick iväg ihop med de andra båtarna. 2 åkte åt samma håll där viden fanns, den andra körde mot lugnare vatten (smart). Det vi mötte där kallar jag dyningar. Efter 15 minuter av ren och skär kamp mot att inte ramla i vattnet och paravaner som löst ut av vågorna så skall jag ”bara” veva in prylarna för att återsätta dem med paravan… men det är ju tyngre än bara paravan !? ahhh det har huggt, en Line Thru 30cm har levererat min första fisk på hela 2.4 kg. Sen kort där efter börjar det…. sjösjukan slår till och jag blir sittandes med ett krampaktigt tag kring ratt kulan och tittar i horisonten förmodligen ärtgrön i trynet. Vi vänder och försöker hitta lä efter en stund men vägen dit var längre än kust till kust borta i staterna kändes det som….
    Väl i lä så börjar jag kunna få i mig lite mat och fiska igen, fy F.. för att må illa !! Där i mellan har båten med som tog det smarta beslutet lurat upp en 9+ fisk. Vi var på väg…
    Lunchen var välbehövlig känsla för mig med fast mark under fötterna, skönt ! Som vanligt så händer det grejer, ena båten hade ”glömt” sin mat hemma i stugan och fick äta av oss andra som hade godare mat att bjuda på….
    Efter lunch rullar vi allihop på i lä, och det var skönt för gungtarmen
    Jag pillar upp en 4kg´s MB kontrar med en 7kg´s. Strax innan vi skall dra inåt fastnar jag i botten, står och försöker veva in mitt andra spö när jag känner en knyck, MB jag har fisk, kan du ta mitt spö som sitter i botten. Sen börjar en märklig kamp, fiske simmar mot mig länge och jag säger vid upprepade tillfällen, den är inte så stor ! Sen bestämmer den sig för att sluta simma och ställa sig på botten, där tog det tvärstopp, jag kan inte rubba den. Långsamt i takt med att båten rör sig rullar linan ut. MB säger till mig att pumpa in den, min kontring : Det går inte kolla här ! jag visar honom rullen där det långsamt tuffar ut lina…. Helt plötsligt för den för sig att komma upp och visa sig, 10-15 meter bakom båten sen tar den sats och hoppar !! Sen var den borta !! Vakuumet som uppstår är något magiskt över…… vi glömmer resten ! De andra tar någon ströfisk under eftermiddagen, sen bär det av mot stugorna för oss alla.
    Kvällen avnjuts med middag och MASSA gött tugg igen. Kvällen blir kort och vindpinade pikers kryper ner.
    Dag 2 börjar med att MB sjunger ”Here we cume and we dont care mucho” för en fågelskådare !!! Förmodligen vettskrämd för all framtid….. hahahaha
    Ut på vattnet och mot läsida, inget mer gung tack… Vi skulle inte bli besvikna, det är idag det händer… Hyfsat tidigt lossar en paravan för MB, inget monsterhugg men KRAFTIGT spöböj direkt. Sen är det kamp och iver om vart annat, strax efter 09:00 är den landad ! 13.02kg & 125cm

Galet fin fisk, och sjukt stor. Vilken täckning !
    Dagen rullar på och newbisarna (de som hade varit smarta dagen innan), de öser verkligen upp fisk under förmiddagen inkl en PILF på 6.7kg. Lunchen avnjuts på samma ställe som dagen innan och ALLA äter idag hamburgare, denna dagen fick ”glömma maten båten” snika in sig på grillarna för det fanns ju naturligtvis ingen sådan i deras båt !!!!
    På eftermiddagen är MB igång igen, en 7,5 kgs synar håven.

Sen var det bara en massa tugg över digitala media och några ströfiskar…
    Kvällen spenderades på restaurang, trevligt men trötta var vi alla, kanske lite extra trött var just jag….
    Tredje dagen var igång….
    Vi snurrade på igen, lite smått kommer upp av alla båtar. MB du har fisk skriker jag, bra hugg ! drillar och skall håva när det trasslar sig och fisken hamnar aldrig i håven. Surt sa räven, minst 7+ fisk minst…. vi fiskar vidare*och någon 4 fångas av ”avlöningen” innan det rycker till ordentligt i min paravan, den slår en frivolt !! på väg mot spöt håller jag på att tackla MB över relingen, mothugg och det gungar tungt…… vi rensar spön ur vattnet och stannar båten, det blåser i stort sett inget. Drillen ger mig gåshud, linan går rakt ner… inget vill komma upp, den rusar, jag kan knappt veva in den! INGET kommer upp, MB står och filmar och kikar efter skuggorna, det känns sjukt… hela jag skakar faktiskt efter en stund. Nu skall den upp, jag sätter press ordentligt och till slut kommer något upp, den är stor ! inte så stor som jag trodde…. men den är fet. Helt galet stark och pigg. vikten blir 7.18kg !

Det var min värsta fajt någonsin, vilket monster till att vara stark ! Exakt samma utrustning hade jag på min 15+ som inte alls var av samma kaliber när det gäller drill. DET ÄR FISKE !
    Någon timme senare ser jag i kikaren att en av båtarna har fisk i håven (vilket betyder stor fisk, annars handlandas dem). Paprika dundrar in 10.1 kg på nästan samma plats som sin några dagar tidigare 9.1 kg´s. Oj oj resan börjar ta form, statistiken är ju vid detta laget grym.
    Facit blir då :
    13 / 10.1 / 9.1 / 4st 7+ och 2 tappade lätt över 7+ och 6.7 kg´s. Många fiskar runt 5kg och även ett gäng runt 2-3kg.
    Resan kommer gå till historien som tidigare sagt med dunder å brak !
    Mera versioner av resan kommer snart på bloggen
    P.S
    Det var ju det där med ”avlöningen” !!
    Det slank ur en mun som ett citat som kommer stanna förmodligen
    Efter en*rapporterad stor fisk så kikades det i kikaren och där kom de, bröderna i sin båt som en ”avlöning” mot fångstplatsen, hahahahah… smeknamn DONE !
    Team PILF !!
    Share

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 809 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 272 visningar