En nyere Silver Colibri er innkjøpt, og da ser den eldre etter ny eier.
Dette er altså båten du har sett i utallige turrapporter her på bloggen. Den ble kjøpt i 1999, og siden den gang har den vært brukt flittig.
Båten
Silver er en finsk båtprodusent som består av utbrytere fra Buster-produksjonen. De spesialiserte seg tidlig på båter med aluminiums ytterskrog og glassfiber innerskrog, markedsført under navnet AluFibre. Utbryterne ønsket å lage båter med bedre egenskaper i litt sjø, og med smartere og mer lydløst innerskrog. I mine øyne lyktes de med dette, og Silver har i alle år vært en av mine absolutte favorittmerker for båter under 5,5 meter. De to største fordelene med kombinasjonen av aluminium og glassfiber, er at du har aluminiumsbåtens fordeler, kombinert med glassfiberbåtens lydløshet og enkel tilpassning. Dagens modeller har dessverre vandret seg helt vill designmessig, og er nå dominert av voldsomme styrekonsoller som tar opp det meste av plassen i båten.
Men før var det altså meget bedre, og båten til salgs er en av disse med fornuftig planløsning. Båten er SecurMark-merket, og selvfølgelig uten heftelser. Intern layout består av bakerste tofte, med stort låsbart lagringsrom under som skjuler batteri og bensinkanne pluss endel baggasje, midtofte som kan demonteres, og fronttofte med lagringsrom under. Båten har skikkelig motorbrønn, som selvfølgelig er drenert. På hver side av motorbrønnen er det mulig å stå ved håving av fisk i dorgefart. Båtens dekk er selvlensende, og den interne dreneringen av selvelensen er skiftet.
Teoretisk kan båten ros, og det er åregaffelholdere montert. Dette er dog ikke en form for fremdrift jeg vil anbefale. Som du vil se på bildene lengre ned, har en enkel padleåre vært trofast følgesvenn for meg, kjekt å ha dersom man feks kommer inn på så grunt vann at man ikke kan bruke motor.
Båten har original Silver styrekonsoll, med original Honda turteller montert. Toppen av konsollen rommer to 5" skjermer eller en 9" skjerm, ytterligere skjermer kan om ønskelig festes på siden av konsollen med RAM-fester. (Da jeg brukte båten som min primære fiskebåt hadde jeg tre 5" skjermer.) Merk at det følger med en 5" kartplotter.
Rent skrog veier i følge Silver ca 250 kg.
Båten er mye brukt, og har skjønnhetsfeil som man må forvente på en båt fra 1999 som har vært flittig brukt. Det er KUN brukt syrefaste skruer ved ettermontering av båten, og den har ingen korrosjonsproblematikk hva jeg vet. Bortsett fra de siste to årene har båt, motor og henger vært lagret innendørs i garasje.
Motor
Båten selges med en av to alternative motorer, kjøper kan selv velge hvilken som er aktuell. Det er Hondaen som står på båten i dag. Begge er 2008-modeller, 3-sylindrede, har EFI (elektronisk innsprøytning), elektrisk start, elektrisk tilt og ratt/gass fjernstyring. De veier også omtrent det samme, i underkant av 100 kg.
Honda BF50 med alupropell. Denne motoren har stått på båten siden 2008, da den erstattet en BF50 med forgasser. Motoren er SecurMark-merket, og er den fjerde Hondaen som har stått på båten. Motoren går som en klokke, er tatt service på hver høst av min far eller meg, og er 95% ferskvannskjørt. De gangene den har vært i saltvann har den vært ferskvannskjørt før lagring. Med denne motoren og en Solas stålpropell har båten en toppfart på 34 knop, går i plan med fem voksne og kjører fra det meste av firemeters skjærgårdsjeeper der ute. Motoren løfter uten problemer skroget i plan. Hondaen har endel driftstimer, men ikke skremmende mange siden jeg ble far i 2009, og i praksis begynte å bruke dagens båt i 2013. Det er derfor bare et par år at motoren virkelig har fått driftstimer og estimert antall er rundt 700.
Mercury 30HK. Denne motoren fulgte med den nye Silveren vi har kjøpt, og har i følge tidligere eier en estimert driftstid på 20 timer, den er altså tilnærmet ubrukt. Motoren er testkjørt av oss, og går som en klokke. Den tar lett båten i plan (forbausende mye bedre enn Hondas BF30), og er et godt alternativ for deg som oftest fisker
Båthenger
Hengeren som medfølger er en BK 750. Denne hengeren er langt over de enkleste småbåthengerne på markedet. Den følger bilen godt, uten å ville spore ut om du ved uhell skulle komme over 60 km/t. Den har metallskjermer du kan stå på, noe som er utrolig praktisk når ting og tang skal ut eller opp i båten mens den står på hengeren, og det gjør det til en lek å klatre ombord. Den har hvitt lys på hver skjerm, som igjen gjør at det er mye enklere å rygge med hengeren i mørket, her er du aldri i tvil om nøyaktig hvor hengeren befinner seg. Det elektriske anlegget fungerer selvfølgelig som det skal, og hjullagrene har ikke vært "badet". Hengeren kan enkelt låses med hengelås, du behøver ikke tung og stor spesiallås. Det er ettermontert justerbart nesehjul på hengeren, for enkel håndtering uten bil.
Øvrig utstyr
- Nordmark de Lux stangholdere, fire stykker. Maredets beste justerbare stangholdere. To foran og to bak.
- Lowrance Globalmap 5300 iGPS kartplotter.
- Justerbart feste for ekkoloddgiver.
- BlueSea sikrings- og bryterpanel.
- BleSea negativt koblingsbar
- NMEA2000-interface for motordata til kartplotter. (Honda.)
- Herdet kjetting
(På bildene sees båten med diverse annet utstyr som Big John planerboardmast, Canon Dyprigg og Clas Ohlson stangholderstativ. Dette kan selges med båten for et pristillegg på 2.000,-)
Det er med tungt hjerte jeg ser min drømmebåt legges ut for salg. Denne har gitt meg utallige fiskeopplevelser opp gjennom årene, og har i mine øyne en perfekt kombinasjon av sjøegenskaper, fartsegenskaper og håndterbarhet. En kompromissløs "fiskeracer" som er lett nok til å dras med nær sagt hvilken som helst bil, samtidig som den tåler mer enn de fleste båtførere.
Pris
Selges for 40.000,- forutsatt henting i høst.
Ta kontakt på teamcolibrino@gmail.com eller via Facebook.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Dette er altså båten du har sett i utallige turrapporter her på bloggen. Den ble kjøpt i 1999, og siden den gang har den vært brukt flittig.
Båten
Silver er en finsk båtprodusent som består av utbrytere fra Buster-produksjonen. De spesialiserte seg tidlig på båter med aluminiums ytterskrog og glassfiber innerskrog, markedsført under navnet AluFibre. Utbryterne ønsket å lage båter med bedre egenskaper i litt sjø, og med smartere og mer lydløst innerskrog. I mine øyne lyktes de med dette, og Silver har i alle år vært en av mine absolutte favorittmerker for båter under 5,5 meter. De to største fordelene med kombinasjonen av aluminium og glassfiber, er at du har aluminiumsbåtens fordeler, kombinert med glassfiberbåtens lydløshet og enkel tilpassning. Dagens modeller har dessverre vandret seg helt vill designmessig, og er nå dominert av voldsomme styrekonsoller som tar opp det meste av plassen i båten.
Men før var det altså meget bedre, og båten til salgs er en av disse med fornuftig planløsning. Båten er SecurMark-merket, og selvfølgelig uten heftelser. Intern layout består av bakerste tofte, med stort låsbart lagringsrom under som skjuler batteri og bensinkanne pluss endel baggasje, midtofte som kan demonteres, og fronttofte med lagringsrom under. Båten har skikkelig motorbrønn, som selvfølgelig er drenert. På hver side av motorbrønnen er det mulig å stå ved håving av fisk i dorgefart. Båtens dekk er selvlensende, og den interne dreneringen av selvelensen er skiftet.
Teoretisk kan båten ros, og det er åregaffelholdere montert. Dette er dog ikke en form for fremdrift jeg vil anbefale. Som du vil se på bildene lengre ned, har en enkel padleåre vært trofast følgesvenn for meg, kjekt å ha dersom man feks kommer inn på så grunt vann at man ikke kan bruke motor.
Båten har original Silver styrekonsoll, med original Honda turteller montert. Toppen av konsollen rommer to 5" skjermer eller en 9" skjerm, ytterligere skjermer kan om ønskelig festes på siden av konsollen med RAM-fester. (Da jeg brukte båten som min primære fiskebåt hadde jeg tre 5" skjermer.) Merk at det følger med en 5" kartplotter.
Rent skrog veier i følge Silver ca 250 kg.
Båten er mye brukt, og har skjønnhetsfeil som man må forvente på en båt fra 1999 som har vært flittig brukt. Det er KUN brukt syrefaste skruer ved ettermontering av båten, og den har ingen korrosjonsproblematikk hva jeg vet. Bortsett fra de siste to årene har båt, motor og henger vært lagret innendørs i garasje.
Motor
Båten selges med en av to alternative motorer, kjøper kan selv velge hvilken som er aktuell. Det er Hondaen som står på båten i dag. Begge er 2008-modeller, 3-sylindrede, har EFI (elektronisk innsprøytning), elektrisk start, elektrisk tilt og ratt/gass fjernstyring. De veier også omtrent det samme, i underkant av 100 kg.
Honda BF50 med alupropell. Denne motoren har stått på båten siden 2008, da den erstattet en BF50 med forgasser. Motoren er SecurMark-merket, og er den fjerde Hondaen som har stått på båten. Motoren går som en klokke, er tatt service på hver høst av min far eller meg, og er 95% ferskvannskjørt. De gangene den har vært i saltvann har den vært ferskvannskjørt før lagring. Med denne motoren og en Solas stålpropell har båten en toppfart på 34 knop, går i plan med fem voksne og kjører fra det meste av firemeters skjærgårdsjeeper der ute. Motoren løfter uten problemer skroget i plan. Hondaen har endel driftstimer, men ikke skremmende mange siden jeg ble far i 2009, og i praksis begynte å bruke dagens båt i 2013. Det er derfor bare et par år at motoren virkelig har fått driftstimer og estimert antall er rundt 700.
Mercury 30HK. Denne motoren fulgte med den nye Silveren vi har kjøpt, og har i følge tidligere eier en estimert driftstid på 20 timer, den er altså tilnærmet ubrukt. Motoren er testkjørt av oss, og går som en klokke. Den tar lett båten i plan (forbausende mye bedre enn Hondas BF30), og er et godt alternativ for deg som oftest fisker
Båthenger
Hengeren som medfølger er en BK 750. Denne hengeren er langt over de enkleste småbåthengerne på markedet. Den følger bilen godt, uten å ville spore ut om du ved uhell skulle komme over 60 km/t. Den har metallskjermer du kan stå på, noe som er utrolig praktisk når ting og tang skal ut eller opp i båten mens den står på hengeren, og det gjør det til en lek å klatre ombord. Den har hvitt lys på hver skjerm, som igjen gjør at det er mye enklere å rygge med hengeren i mørket, her er du aldri i tvil om nøyaktig hvor hengeren befinner seg. Det elektriske anlegget fungerer selvfølgelig som det skal, og hjullagrene har ikke vært "badet". Hengeren kan enkelt låses med hengelås, du behøver ikke tung og stor spesiallås. Det er ettermontert justerbart nesehjul på hengeren, for enkel håndtering uten bil.
Øvrig utstyr
- Nordmark de Lux stangholdere, fire stykker. Maredets beste justerbare stangholdere. To foran og to bak.
- Lowrance Globalmap 5300 iGPS kartplotter.
- Justerbart feste for ekkoloddgiver.
- BlueSea sikrings- og bryterpanel.
- BleSea negativt koblingsbar
- NMEA2000-interface for motordata til kartplotter. (Honda.)
- Herdet kjetting
(På bildene sees båten med diverse annet utstyr som Big John planerboardmast, Canon Dyprigg og Clas Ohlson stangholderstativ. Dette kan selges med båten for et pristillegg på 2.000,-)
Det er med tungt hjerte jeg ser min drømmebåt legges ut for salg. Denne har gitt meg utallige fiskeopplevelser opp gjennom årene, og har i mine øyne en perfekt kombinasjon av sjøegenskaper, fartsegenskaper og håndterbarhet. En kompromissløs "fiskeracer" som er lett nok til å dras med nær sagt hvilken som helst bil, samtidig som den tåler mer enn de fleste båtførere.
Pris
Selges for 40.000,- forutsatt henting i høst.
Ta kontakt på teamcolibrino@gmail.com eller via Facebook.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Kommentera