Vad betyder fiske är en livsstil? Termen som Micke kom på för mycket länge sedan och som lever kvar än idag har blivit vårt lags signum. Och det var nog inte riktigt för ens jag lärt känna honom ordentligt som jag verkligen förstod vad detta betydde. Missförstå mig inte. Jag är själv uppväxt med fisket. Min Pappa tog med mej ut på sjön redan när jag var en liten pojke och vi fiskade oftast efter gädda i insjöarna hemma eller efter ädelfisk i forsarna i fjällen. Och det var just där när jag fumlade på min första mask på kroken eller som när jag slungade iväg mitt blå-silvriga atomdrag fick lära mig saker som skulle etsa sig fast ordentligt. Jag visste det inte då men skulle förstå detta långt senare. På den gamla goda tiden hade vi inkapslade abumaticrullar och vi fiskade ofta med skeddrag , spinnare eller vobbler. Antingen så kastade man eller så rodde man drag, eller trollade som man säger idag. Fisken vi fick tog vi alltid med hem och åt upp och min mor blev alltid glad när man kom hem med ett par gäddor. Ja det var annorlunda back in the ”good old days”… Jag var säkert inte mer än i tioårsåldern när jag bar iväg själv ut på sjön. Jag kan minnas att ibland när jag var ute var det riktigt dåligt väder och stormbyar så man knappt orkade ro… Men det gick bra ändå för snart trettio år sedan… Själv skulle jag aldrig låta min äldsta dotter åka iväg själv ut med båten nästa år, det är ju liksom bara otänkbart. När jag fiskade tillsammans med min far så fiskade vi inte efter att slå några rekord även om man alltid ville ha en stor fisk i båten. Vi vägde sällan fisken och c&r existerade inte. Det är så mycket som har förändrats med fisket från då och nu men ändå har inget gjort det. Man fiskar forfarande för exakt samma sak. Jag och Micke gick på dagis ihop det har han förklarat för mej åtskilliga gånger nu. Vi har jobbat inom samma företag har han sagt. Å när han var liten var han också ute på någon sjö tillsammans med sin far och fick lära sig att fiska. När jag blev äldre blev det mindre fiske och mer kompisar och annat som tog över. Men när skolan var över kom suget tillbaka och plötsligt stod man där på bryggan igen med ett spö i näven och sen dess har man haft svårt att släppa detta. Micke stod på samma brygga. Kan vi inte fiska tillsammans? Jag fick lära känna mannen som har fisket som en livsstil. Var dag så pratar vi om fiske. Vart vi skall åka, vad vi skall ha för utrustning, taktik… mm . Så är det nu året runt. Än idag fiskar vi av samma anledning som vi gjorde då och det är för upplevelsen och spänningen. Fiske är en livsstil. /Freddan
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)