FiskeLinas äventyr! (Ung tjej "bloggar" om fiske) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FiskeLinas äventyr! (Ung tjej "bloggar" om fiske)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är inte så många tjejer som skriver om fiske så jag tycker absolut att du sätta igång med bloggandet. Det kan ju förkorta tiden mellan nappen och eventuellt stjäla lite tråkig studietid.

En annan grej. Jag antar att det där rödvita flötet skulle komma till användning vid ditt maskmete. De flötena är rätt usla då det kommer till att signalera napp, speciellt om det är försiktiga fiskar.

Metar du med fisk som bete kan det däremot fungera, eftersom mindre betesfisk har svårt att dra ner det under ytan. Betet kommer alltså att fiska på det djup du vill och inte där betet själv vill.
    Senast ändrad av BeBest; 2015-09-25, 12:58.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Meta inte med levande bete är mitt tips.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
        Meta inte med levande bete är mitt tips.
        Utveckla gärna...
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tycker man ska undvika det i största möjliga utsträckning då det funkar ypperligt med dött bete och dessutom är det mer "humant".

Kommentera

haha, fiskelina är ju ett helt genialt namn. Som Thairestaurangen i Malmö som heter Timeout. (säg det långsamt och tänk Skånskt)

Håller med de andra att du borde helt klart skriva blogg, du kommer få många följare. Först och främst för att du är tjej (och har ett bra yttre) men du skriver bra också så man får intresse utav att läsa mera.

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
            Tycker man ska undvika det i största möjliga utsträckning då det funkar ypperligt med dött bete och dessutom är det mer "humant".
            Jag kan ha fel men tror att det till och med har blivit olagligt, Kan som sagt ha fel, det är kanske bara lokala förbud mot det.

Kommentera

Ursprungligen postat av FFStyle Visa inlägg
              haha, fiskelina är ju ett helt genialt namn. Som Thairestaurangen i Malmö som heter Timeout. (säg det långsamt och tänk Skånskt)

Håller med de andra att du borde helt klart skriva blogg, du kommer få många följare. Först och främst för att du är tjej (och har ett bra yttre) men du skriver bra också så man får intresse utav att läsa mera.

Jag kan ha fel men tror att det till och med har blivit olagligt, Kan som sagt ha fel, det är kanske bara lokala förbud mot det.
              Tack för den positiva responsen!

Angående levande bete: det är LAGLIGT att använda levande betesfisk så länge man inte lägger dem i någon behållare innan man trär på dem på kroken. Anledningen till att det är olagligt då är att det räknas som djurplågeri då fisken juridiskt ses som ett "husdjur". Jag tar upp en besesfisk i taget och använder direkt, så jag bryter ingen lag

Ska tänka på det där med att sätta igång bloggen på riktigt! Kommer fortsätta lägga upp info om nya inlägg här då och då för att locka intresserade läsare Sätter igång med i helgen!

Tack för all respons förresten! Det är jättekul!

Angående tafs: jag vet att det är bättre utan, men när jag är bombsäker på att det finns gädda så kör jag inte utan. Har förlorat måååånga drag pga tidigare..
              Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Kommentera

Är det ens olagligt än med levande bete? Så vitt jag vet var det enbart en tolkning från naturvårdsverket ellee vilket det nu var

Kommentera

"är är några exempel på saker som är olagliga att göra mot fiskar:

Att sätta en krok genom en levande fisk för att använda som bete (enligt djurskyddslagen och brottsbalken)."Ryckfiske", vilket innebär att man sänker ner en krok i ett fiskstim och "rycker" för att få kroken att fastna i någon del av en fisk (enligt*Fiskeriverkets föreskrifter).Att flå en fisk levande (enligt domar från 20-talet som utgår från brottsbalken).Att ha fiskar i akvarier utan inredning och insynsskydd, eller som är mindre än 40 liter (enligtJordbruksverkets föreskrifter).Att fiska på fiskar som hålls i fångenskap, t ex dammar (enligt djurskyddslagen).Att döda fiskar som hålls i fångenskap utan föregående bedövning (enligt djurskyddslagen).Även de flesta andra ingrepp som medför lidande är olagliga om de görs på fiskar som hålls i fångenskap."

Källa http://www.djurensratt.se/anmal-fiskforbrytare

Så här kan man göra för att fiska med levande bete.

Kommentera

Haha, fiskelina är ju ett helt fantastiskt namn!
                    Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av poipengustafsson Visa inlägg
                      "är är några exempel på saker som är olagliga att göra mot fiskar:

Att sätta en krok genom en levande fisk för att använda som bete (enligt djurskyddslagen och brottsbalken)."Ryckfiske", vilket innebär att man sänker ner en krok i ett fiskstim och "rycker" för att få kroken att fastna i någon del av en fisk (enligt*Fiskeriverkets föreskrifter).Att flå en fisk levande (enligt domar från 20-talet som utgår från brottsbalken).Att ha fiskar i akvarier utan inredning och insynsskydd, eller som är mindre än 40 liter (enligtJordbruksverkets föreskrifter).Att fiska på fiskar som hålls i fångenskap, t ex dammar (enligt djurskyddslagen).Att döda fiskar som hålls i fångenskap utan föregående bedövning (enligt djurskyddslagen).Även de flesta andra ingrepp som medför lidande är olagliga om de görs på fiskar som hålls i fångenskap."

Källa http://www.djurensratt.se/anmal-fiskforbrytare

Så här kan man göra för att fiska med levande bete.
                      https://m.youtube.com/watch?v=Z5HU5qwcSLU
                      Med risk för att låta som en trångsynt och korkad djävel.... Men helt ärligt talat så skulle man kunna påstå att det ska vara olagligt att döda "husspindlar" då de borde räknas som husdjur. Varför inte också inkludera myggor, möss/råttor, huvudlöss etc...

Det är inte så att jag kallar betesfisk för skadedjur (eller borde man det?), men det känns lite tröttsamt att det ska finnas regler för just det där. För ärligt talat, vem väljer att plåga en fisk när det finns andra djur som reagerar "roligare" på plågandet för den sjuka idioten som gillar sådant?

Dessutom är det ju uppenbart att förbudet gynnar en viss del av marknaden - det vill säga marknaden för konstgjorda beten.

Och hur jäkla bra är det egentligen? Vad innehåller de? Varför ska vi mata fisk som "sportfiskas" och släpps tillbaks med mat som de inte hittar naturligt i sin miljö?

Så jag kommer fortsätta och fan heller köpa konstgjort bete (förutom drag) I värsta fall kör jag med deg, majs eller typ fiskpinnar HAHAHAH.
                      Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      12 svar
                      3 803 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      87 svar
                      6 261 visningar