ThePikeFather: Eastfields nya spön! Vilka hjältar de är! 10/9-15 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Eastfields nya spön! Vilka hjältar de är! 10/9-15

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: Eastfields nya spön! Vilka hjältar de är! 10/9-15

Spön ska det handla om, men först lite background. *
    Eastfieldgrabbarna gör många olika saker, men är*kanske mest kända för sina gummibeten. Jag nämner beten som Maverick och Wingman.
    Den med fylligare rund form är Wingman och den smalare*är Maverick. *
    .
    Eastfield består av tre pojkar/grabbar/män nämligen (från vänster) Marcus Planefjord, Jacob Magnusson och Mathias Hellström.

Trevliga är de. På bilden firandes seger i BaitBash på SunCityPredatorShow i klassen gummi. Mathias har alltid varit lite av fotogenique (former male model, TPF´s anm.).
    .

Eastfield har även gjort träbeten i alla dess former. Men nog om beten. Det var spön vi skulle snacka om. *
    .
    Ok, spön ja. Två spön är på “g” att börja säljas på Svenska marknaden. Först om främst till er Marcus, Jacob och Mathias, GRATTIS!!!
    Måste kännas så jäuvfla fantastiskt med egna spön. Allt kämpandes med beten och gjuteri under dygnets alla timmar, allt slit med materialval för spöna, prototyper, skisser, samtal, mejl och allt annat som är inblandat när man tar fram en ny produkt! Över ett års nästan minutiöst arbete närmar sig en färdig produkt. Nu är ni nära och nästan framme! Det är inte utan att jag till och med känner mig en smula stolt! *
    Snart är spöna i butik och ni kan le från öra till öra! Ska bli spännande att se mottagandet och omdömen från Sveriges alla olika typer av sportfiskare. Jag är övertygad om att ni lyckats med spöna lika bra som era beten!
    .
    Tävlingen*Värtan Cup tog plats för inte så länge sedan. Dagen innan tävlingen så brukar det vara som en happeningdag, då lite olika betestillverkare och företag kommer och dukar upp ett smörgåsbord med beten och fiskegrejer som vi besökare får klämma och känna på, o köpa såklart. *
    Jacob och Mathias var närvarande från Eastfield. Jag lånade med mig Mathias och de två nya spöna och gick och tog några kast i Värtan. (Är det fiskeförbud i hamnen så var vi inte i hamnen). *
    .
    Jag ska väl ärligt säga att även om jag fiskat under många år och fiskat med galet många olika spön så har jag snål koll på alla uttryck och termer. Ni hittar mig sällan snackandes om toppig action, stabila*ryggrader och sånt. Ja ni förstår vad jag menar. Mest för jag inte kan relatera till termerna till 100%. Men i text förstår jag, så jag har saxat lite information från Eastfields infomaterial om spöna. *Hur som, jag kan ju börja i fel ände. Hur var spöna?! Fantastico! Jag ska nog få ett av spöna i present…..av mig själv. *

Lite längre bakbuttar, I like! Alltså längre bakdel på dessa spön (42cm på Slingshot, och 44cm på Catapult). Sen foam framför för kalla dagar och för de som har handen framför rullen. Någon som tänkt till där. *
    .
    Spinnfiskespön framtagna för gäddfiske skriver Eastfield, you had me at hallo.
    Sen skrivs det om exklusiva delar i nordisk design. Främsta ledorden är ergonomi och funktionalitet vilket alltid är trevligt!
    -30/40 ton grafitblandning
    -Handtag i high density cork
    -3d pressed Kigan guides
    -Fuji ACS med soft touch och borrad trigger
    -2 delade 50/50
    -Graverad rostfri endcap med gummifot
    -Främre handtaget i ergonomisk EVA.
    .
    Spöna tillverkas av JS Company som är en väl ansedd fabrik för exklusiva spön. Spöna är byggda av 30/40tons grafitblandning vilket bjuckar på låg vikt och råstyrka. Två parametrar som uppskattas av mig!
    Kan även*nämna något coolt. Detta är spön där klingorna till spöna är framtagna av Eastfieldgrabbarna som*tillsammans med fabriken tagit fram spön efter Eastfieldgrabbarnas egna specar och krav. Alltså, inga färdiga klingor här inte! *Stort!
    .
    2-delade spön.Alltid en fördel om man färdas med sina spön.
    .
    Jag har ju själv testat båda spöna, jag gillar dem båda. Men jag tycker alltid det är svårt att uttala mig av att enbart böja i ett spö (med butikspersonalpersonen hållandes i andra änden*av spöt), eller att bara ta några kast med ett bete. MEN, om det är utgångspunkten. Att jag ska betygsätta efter att ha gjort 7-8 kast med varje spö med bete på. Ja, då gott folk är detta två spön jag mer än gärna skulle ha i min spöarsenal. De kompletterar varann liksom. Men om och när jag testar att fiskafiska med dessa spön och fått drilla fisk och testat olika kast och beten. Då återkommer jag med ett mer utförligt test.
    Det lite lättare spöt heter Slingshot och var det som jag verkligen fastnade för. Körde Wingman på denna och kändes kalas o ladda på med spöt. 7´9″ långt, och är specat för 40-110gram, kändes som man kan ladda på mer än så. Men det får man väl känna sig fram när man väl äger spöt sen.
    “-Denna klinga har en något djupare aktion utan att förlora sin rappa känsla”. (Citat infoblad om spöna). *
    Spöt väger 182 gram, att jämföra med ett av de spön jag har idag, St:Croix Top n´tail på*204gram.
    .

Sin egna logga på en spöserie. Vilken grej! *Mäktigt!
    .
    Det lite tyngre spöt heter Catapult*och väger in på aningens tyngre 198gram men då får du ett kaxigare spö som brassar på i kastviktssegmentet 60-150gram. Sällan jag kastar tyngre beten än så, men min lekmannamässiga uppfattning efter mitt “snabbtest” är att spöt har tillräcklig ryggrad för att klara av mer vikt.
    8´2″, så aningens längre än Slingshot. Här skriver Eastfield*om att “-aktionen ligger mellan snabb och proggresiv. Detta ger en rapp och styv klinga, utan att kännas toppig”.
    Båda spöna har som jag nämnde ovan längre bakhandtag, (42cm och 44cm) vilket jag älskar på spön. Som bonus får du som fiskare i mina ögon ett skönare spö, men också extra power vid utkast och vid mothugg! Bojaaah! *

.
    Eastfieldgrabsen är ju inte de enda som testat spöna, här uttalar sig tre trevliga fiskare om deras upplevelse av spöna!

Tre duktiga fiskare! Erik känner jag inte sedan tidigare, men jag har fiskat med trevliga herr Turulin och Jan-O är som många vet en glad och duktig person inom fisket! Jan-O smackade även på en 10,1kg´s på provfisket av Catapulten! Respekt!
    .
    Sjukt skoj med Eastfieldspön! Sträck på ryggarna grabbar för två fantastiska skapelser! Snart i var mans spöarsenal får vi hoppas! *
    .
    För er som är sugna på att köpa ert eget exemplar av dessa gobitar så kommer Söder Sportfiske få in en begränsad upplaga av spöna i slutet av denna månad. Klicka på bilden nedan så kommer du till förbokning av spöna.

Söder premiärar spöt sen*kommer även dessa sköna butiker sälja spöt!
    Sporting
    Fiske&Outdoor
    Sportfiskeboden Täby
    Jiggar.nu
    Upplev Sportfiskecenter
    .
    Allt gott!
    //TPF

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 779 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 237 visningar