Ny Durk på en Buster RS | FiskeFürAlle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Durk på en Buster RS | FiskeFürAlle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny Durk på en Buster RS | FiskeFürAlle

Även om man har svårt att tro det så är det så att båtar blir gamla och således behöver lite underhåll. Så även för*min fiskemaskin, en Buster RS , även kallad “Burken”. Under 21 år (japp, båten är från -94) har durkens kondition*sakta, sakta falnat och slutligen murknat. Med fyra veckors semester så fanns det utrymme att byta durk. Nej, jag behövde inte alla fyra veckor i anspråk för att byta durk, man fixar det på en dag.
    Ja, här kan man se att durken gett upp.

Till Busterbåtarna kan man köpa de flesta reservdelarna, även durkskivor. Jag hade en kort diskussion med*plånboken och efter många om och men så kom vi fram till ett gemensamt beslut att INTE köpa originaldelar (ganska dyra). Det är uppenbart att plånboken inte förstod den extra tidsåtgång det innebär att göra allt från scratch. Men det är den som bestämmer, så det blev snickra för mig helt sonika.
    De flesta båtarna från Buster har en durk av vattenbeständig*slitageplywood. De har även en yta som är mönstrad*för att det inte skall bli halt oavsett om det är vått eller torrt. Slitageplywood motsvarar “golvet” som ofta förekommer i släpvagnar. Första uppdraget blev att måtta för att se hur mycket material som behövdes. Så ut och måtta.
    Skivan du behöver skall vara 12 mm tjock, 1500 mm bred och 3000 mm lång. Då blir det nästan inget spill. (“ekonomiskt” sa plånboken)
    Tittar man noga kan ana en skillnad i skick mellan gamla skivan jämfört med nya som ligger under. Man kan även se min hammare som av outgrundlig anledning vilar på durkskivorna.

Demontera gamla durken

Här behöver du lokalisera alla skruvar som durken är skruvad med. Kika även i stuvutrymmen. Du kan eventuellt behöva borra ur ett par Blindnitar/popnitar. (Buster har 5mm hål för dessa nitar, så använd inte större borr än så). Du behöver även montera bort batteriboxen, men räds inte, det är inget större jobb att bort och montera tillbaka.
    På Buster RS startar du med mitt-skivan För att sedan ta skivorna på sidorna. Sidoskivorna drar du ned mot mitten för att kunna lyfta ur dem. Lyft i fören, böj upp dem över fören och dra ut.
    När man kommit så här långt så är det dags att rengöra under durken. Här är lite före och efterbilder.
    Lite skitigt. Men så här ser det ut när skivorna i durken är borta.

Lite handpåläggning (läs skrubbning) och milt rengöringsmedel så blir det rent och fräscht. Glöm inte att ta ur dyvikan/pluggen, annars får du ett exotiskt badkar när du spolar med vatten.

När det väl är gjort är det dags att såga ut de nya skivorna. På Buster RS är det ganska enkelt. Skivan i mitten är helt rak och de på sidorna är helt raka förutom en liten böj som skall sågas till innan montering. Lätt som en plätt.
    Nu till det viktiga, använd de gamla skivorna som mall, lägg dem ovanpå, markera var skruvhålen sitter. Själv använde jag en spik och ett lätt hammarslag. Missa inte detta då det underlättar vid montering av de nya skivorna med ca 100%.
    Såga skivorna

Här använde jag en sänksåg med tillhörande styrskena för att få raka snitt. Använd en tunn klinga som ger fint snitt så kommer det se ut som det kommer från fabriken. VIKTIGT! mittenskivan skall egentligen fasas/hyvlas jäms den längsgående kanten på undersidan och då i brant vinkel. Detta för att det skall bli så fin övergång som möjligt till skivorna på sidorna. Detta då den tekniskt sett ligger överlappande på sidoskivorna. Det går alldeles utmärkt att hoppa detta steg. Resultatet blir riktigt bra även utan fasning av skivan.
    Montera den nya durken

Här börjar du med skivorna på sidorna. Lägg ned dem i mittan och skjut sedan upp dem i position. Kan behöver en välplacerad fot alt. en gummiklubba. Det är lite tight under pulpeten och stuvboxen framför pulpeten. Skruva fast skivorna. Har du måttat rätt mot den gamla durken blir det plättlätt.
    För den som är uppmärksam ses hammaren från Hultafors ligga och vila även på denna bild. Det är mest för att visa att det är ok att ha med den oavsett om den kommer till användning eller ej.

Har man gjort en sidan får man se till att göra andra sidan. Kofoten är bra när man behöver skjuta skivorna fram eller tillbaka för att synka skruvhålen på millimetern.

Sist men inte minst så lägger du i den stora mittenskivan. Samma procedur, skruva alla skruvar på plats.
    Nytt och fräscht. Blev riktigt bra om jag får säga det själv. Nu skall nytt kastdäck byggas. Återkommer med det projektet.

Vips! Du har en ny durk som kommer hänga med måååånga år framåt. Allt detta till en kostnad av 1300 kr (en tredjedel av priset jämfört med originaldelarna) och ca 6 timmars arbete inkl. allt. Mycket nöje!
    Båtgolv på er allihop!
    // FiskeFürAlle

Filed under: Båt, Båt fix och trix, Båt utrustning och tillbehör, buster, buster rs, bygga durk, Durk, Gäddfiske, kastdäck

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar