RECEPT
1. Börja med att ringa en fiske intresserad vän, I mitt fall ringde jag Kim "rosa skeden" Mäki.
2. Att ha en båt är att föredra, men funkar även från land.
3. Se till att fiska på ställen där Abborren håller till. Kan vara knepigt då det är lågtryck och regnigt, men inga regler utan undantag. I detta recept hade vi stekande sol och svaga vindar, mestadels fiskade vi på ca 8 meters djup.
4. Se till att din fiskekompis är lika tokig som dig själv, det gör att 10 timmars fiske känns som en.
5. I vårat fall var det väldigt små jiggar som funkade, men spinnare och små wobblers kan vara riktigt effektivt också vid rätt förutsättningar.
Vi provade även med större jiggar och märkte att mothuggsprocenten minskade radikalt.
Känner man att abborren bara är på och nafsar så kan det vara riktigt effektivt att testa en mindre jigg.
Känner man att abborren bara är på och nafsar så kan det vara riktigt effektivt att testa en mindre jigg.
6. Dubbeldrillar är riktigt roligt, det betyder att man får fisk samtidigt och förgyller lyckan med ett vackert foto. (=
7. Vi brukar rikta in oss på ca 10 fiskar var, som vi tar med hem, Enligt min egna smakpallet rekommenderar jag fisk som har en vikt mellan 400g-600g. både större och mindre får simma tillbaka.
8. Även fast vi hade fångat våran mat kvot. så fiskade vi vidare för att det är så roligt. Får man mer fisk då än vad man kan ta vara på rekommenderar jag c&r (man släpper tillbaka fisken).
9. Denna fina fisk fick simma tillbaka! men man kan alltid ta en bild så den kan förgylla foto albumet hemma.
9. Denna fina fisk fick simma tillbaka! men man kan alltid ta en bild så den kan förgylla foto albumet hemma.
En fiskeräknare hjälper till att hålla räkningen på fisken när man har roligt och får många fiskar (=.
11. Det är viktigt att njuta när man är på sjön, detta kallas friskvård!!!
12. När man sedan efter fiskepasset kommer hem så brukar jag byxa abborrarna (filea). Ibland om jag kommer hem sent lägger jag dom i en påse i kylen och rensar dom dagen efter.
12. Tillaga Abborren med kärlek.
I mitt fall testade jag något nytt denna gång.
Abborre är så mycket mer än något man bara metar från en brygga!!
Smaklig måltid!!!
//Stubben.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)