Ranglers: Första karpen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ranglers: Första karpen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ranglers: Första karpen

Vi blev nedbjudna till Växjö över helgen och givetvis skulle vi passa på att fiska. Karp har ståt högt på min önskelista länge och det var det jag hade förväntningarna på. Där finns karp inplanterat i var och varannan sjö, lite bättre förutsättningar än i Varberg (finns det några offentliga karp vatten alls i Varbergs trakterna?).
    Lördagen var vigd för karpfiske vid en privat sjö och i väntan på detta skulle vi testa lite feederfiske i annat vatten på fredagskvällen. Chansen för pb på braxen och kanske sarv fanns i tankarna. Och om man skulle våga drömma lite till så kunde man ju hoppats på sin första sutare någonsin.
    Vi är på plats tidigt och jag hinner knappt slänga ut innan jag har en ordentlig fisk på men som tyvärr klev av direkt.
    Sen dröjer det en liten stund innan Larsson får på en bättre fisk som tar ordentligt med lina och tillslut bestämmer den sig för att simma mot en vass, och fastnar där tyvärr. Larsson fick därmed bada lite ofriviligt. Efter en stunds vadande fick han återigen kontakt med fisken och kunde bogsera in en karp i tre kilos klassen.

Nappen avlöser varandra med jämna mellanrum och snart står jag med ett spö böjt till bristningsgränsen med min första karp i änden på linan. Det är inga mosterfiskar men på våran lätta utrustning bjuder de på ordentlig fight, vi landar totalt 5 karpar under kvällen med min nummer två som störst på 3.6 kg.

Utöver karparna så landar jag en brax och Camilla fångar sin första fisk någonsin, en vacker sutare. Riktigt kul fiske blev det.
    Mest händelserikt blev det nog trots allt när Larsson lämnar sitt spö för att tända grillen en kort stund. Just då bestämmer sig en karp för att plocka upp hans majs agnade krok och hans bankstick faller i backen i det kraftiga nappen. Till följd av detta ligger hans spö på strandbädden, en halv sekund senare drar karpen iväg det någon meter ut i vattnet. Av ren reflex tar jag ett par älgakliv ut i vattnet för att rädda spöt och fisken, och ett par ögonblick senare har jag lämnat över spöt till Larsson som återigen står med spöböj…

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar