Sommarfiske efter abborre | Tobias fiskeblogg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommarfiske efter abborre | Tobias fiskeblogg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sommarfiske efter abborre | Tobias fiskeblogg

Hej alla godingar och hoppas att ni har en skön sommar!
    Själv så har jag hunnit med både det ena och det andra som abborrfiske, semestrande och ett tillskott i familjen! Men eftersom detta är min fiskeblogg så skall jag försöka hålla mig kort och koncist. Detta inlägg kommer att handla om en av abborrfiskarens stora höjdpunkter under året vilket är när benlöjan leker, en tidpunkt då utlekta gammelabborrar frossar i löjstimmen och med rätt taktik kan man fånga både många och stora!
    Som vanligt tycker jag det viktigaste i fisket är att man känner den art man fiskar efter och vet hur målarten och dess föda lever, så vi börjar med en introduktion av benlöjan innan vi går vidare på själva fisket!

Benlöja (Alburnus alburnus)

Maxlängd/vikt: Upp till 25 cm
    Benlöjan är en liten, slank och silverglittrande karpfisk med stora ögon silvervitt iris vilken är vanlig i dem flesta större insjöar och som når en längd av 15-20 cm. Benlöjan finns i sjöar, Östersjöns skärgårdsområden och långsamt rinnande vattendrag i hela vårt land utom i fjällmiljö och med en mer sparsam förekomst i västkustlandskapen.
    Löjan söker sin föda i vattnets mellanskikt eller vid ytan. Födan är varierad och består av små kräftdjur och insekter, insektslarver och puppor. Under sommaren kan löjan framförallt ses födosöka nära ytan medan fiskarna plockar insekter från ytfilmen, medan vintern spenderas på djupare vatten.
    Under maj-juni (sällan i juli) leker benlöjan över grunda stenbottnar med vegetation nära stranden. Under leken samlas löjorna i stora lekstim. Leken sker oftast i två eller tre omgångar med en eller två veckors mellanrum. Under leken kan löjorna ses leka väldigt intensivt med fiskar som sprätter och hoppar vid vattenytan. Löjans ägg klibbar likt de flesta karpfiskars ägg fast på växter och stenar där de sedan kläcks efter ungefär en veckas tid.

Ibland befinner sig löjorna på väldigt grunt vatten så att de inte går att hitta med ekolodet. Det är viktigt att man har ögon och öron med sig vid fisket så man hela tiden spanar efter silverblänk i vattnet och försiktiga vak vid vattenytan. Använd gärna polariserande glasögon för att se löjstim och hur stora fiskarna är i stimmet! Dem bästa fiskeplatserna för grov abborre är dem med de största löjorna.
    Abborrfiske vid löjlek
    Att fånga storabborre vid löjlek handlar till allra största del om att hitta rätt fiskeområde. Det viktigaste är att börja i rätt ända och lokalisera tänkbara leklokaler för löja och därefter söka av dem en efter en tills dess att man hittar en bra plats där både löja och abborre parkerat.
    När det gäller fiske kring betesfiskstim som fiskar jag gärna jigg oavsett rovfiskart. De allra flesta rovfiskar som gädda, gös eller abborre brukar nämligen ställa sig runt eller under bytesfiskstim när de jagar. Därför är den bästa taktiken oftast att fiska ned tätt under bytesfiskarna där de stora rovfiskarna står och väntar snarare än att fiska ovanför, eller mitt i bytesfiskstimmet. För bäst resultat gäller det att hitta en jigg som har lagomt mycket kroppsrörelse och rätt sjunkhastighet för dagen. Det bästa är som vanligt bara att man fiskar och testar vad som verkar fungera men som lathund så använder jag i regel följande tyngd på jiggskallen till jiggar på 3-5″ vid abborrfisket (5g 0-2,5 m, 10g 2,5-5 m, 15g 5-8 m, 20g 8-13 m, 25g > 13 m).
    Bäst resultat har jag haft med naturtrogna jiggar som liknar benlöjor. En riktig favorit är Berkley Pulse Shad i 6, 8 och 11 cm varianten i färgen Pearl Blue. Pulse Shaden är ett bete med ganska kraftig simrörelse så bäst resultat har jag haft med något lättare jiggskallar där betet får fiska sakta men med snabba och täta slag av stjärten under löjstimmen.

Pulse Shad i färgen Pearl Blue är ett superbete att fiska efter stor abborre runt ett lekstim med benlöja.

När du väl hittat abborren och det börjar hugga kan man få många stora abborrar i tät följd! Här är en abborre på ca 1500 g vill jag minnas.

Ekolod är som vanligt ett osvikligt hjälpmedel vid fiske på djupare vatten. På bilden kan ett löjstim ses som pressats upp mot ytan av jagande abborrar. Strecket under löjstimmet är förmodligen en abborre. Ifall du har möjlighet är det ovärderligt att använda två enheter eller fler parallellt för att kunna få information om vad och varför abborre och betesfisk uppehåller sig där dem gör. Utan ekolod erhåller man en bråkdel av informationen av livet under vattenytan.

En bra multirulle är oslagbart vid storabborrfiske. Revo Beast har superba kastegenskaper, kraftig broms och ligger perfekt i handen.

På jakt efter potentiella lekplatser för benlöja!

Team Abu-Garcia 2025? (blev däremot inget fiske denna dag utan korvgrillning, men inom något år så

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 271 visningar