Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fyra dygn abborrfiske i Hotingsjön och två Aha-upplevelser
Collapse
X
-
Hej
Har sökt information om hotingsjön på fs och Google utan större lycka.
Så jag testar och skriver till dig som har spenderat några dar vid vattnet. Som många andra lockar de monster abborrar som simmar i denna sjö. Blir väldigt glad om du vill dela tips om sjön, som kommer besökas ett par dagar i Juli.
Hälsningar Kjellberg
-
Nu ville ju inga monster visa sig under expeditionen, så var de stora är kan jag dessvärre inte svara på. Men det är utan tvekan en intressant sjö. Försökte höra mig för om djupkartor, men utan framgång. Den kväll fisket var som galnast(oavrbuten huggbonanza från abborrar upp till havlkilot i nästan två timmar)höll vi till i dessa trakter(obs! på ett ungefär); http://www.hitta.se/kartan!~64.10234...10212:16.19260 Vi hittade ett ställe där det ganska fort gick från 10m till 2m(djupare åt syd)och ankrade båten över 5m djup. Det är lite strömt i sjön och på det stället gick strömmen från syd. Sen fiskade vi en hel del vid E45 bron; http://www.hitta.se/kartan!~64.10538...10661:16.15501 Ömsom vin ömsom vatten. Rejält djupt vill jag minnas att det var där(typ 10-15 meter), strömt från väst. Satte en hel del jiggar i stenarna på botten där. Fiskodlingen som syns på satellitkartan c:a 750m i ungefär sydostlig riktning från bron fanns inte där. En liten tanke är att den skulle kunna ha haft ett finger med i spelet vad gäller de monster som tagits där.
Allt som allt en kul sjö, även fast ingen drömabborre ville umgås. Tar du inte med egen båt går det förhoppningsvis fortfarande att hyra från Hotings camping. En liten bonus var ju att gäddorna var riktiga kämpar i förhållande till storleken, men jag tyckte det var ovanligt få bifångstgäddor. Sägs ska finnas öring där också. Nån slags löja ska finnas och jag är rätt säker på att en del av de fiskar vi använde som agn sista kvällen var stäm.All you need is Lubb.
Kommentera
-
Utifrån minnen om vad lodet visade så har jag ett hum om hur djupt det är i vissa delar av sjön. Där vi höll till mest, vid E45 bron och områdena upp till några hundra meter från den vill jag minnas att det rent generellt är rätt djupt, typ 8-15 meter, men såklart djupare närmare land. Skulle säga att det rent generellt är en rätt djup sju. Skulle nog kalla vattnet för färgat, men jag är verkligen ingen auktoritet på att beskriva vattnets klarhet/grumlighet. För mig är klart vatten det som finns i Lyngsnes i Norge där man ser botten även på 7-10m djup, allt annat är färgat eller grumligtUrsprungligen postat av Kjellberg Visa inläggTack. För tipsen
Nån aning hur djup sjön är?
Vilket siktdjup var det när du var där?
Vet du vilka arter som lever i sjön?
Vad gäller arter så kan jag bekräfta att Abborre, Gädda och Stäm finns. Enligt uppgifter ska det även finnas Siklöja, Benlöja, Mört och Öring om jag minns rätt.All you need is Lubb.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
|
1 svar
993 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg