Känner du igen dig? Du står och tittar på en pryl på den häftigaste hippaste outdoorbutiken eller ännu värre i sportfiskebutiken *och känner ett akut habegär. Och ”den som har mest prylar när han dör vinner”.Jag ligger bra till i tävlingen. Men min f.d. svåger han leder oöverträffat :-).
Problemet är att man kan inte ha med sig alla ”bra och ha” grejor utan man måste välja.
Kommer ihåg sista gången jag var på en fiskeresa med min far, då i 70 års åldern. Han hade ordnat fisketillstånd till en magisk å i Jämtland belägen i stiglöst land bland gammal urskog. *Vi skulle gå ca 3 km fågelvägen i oerhört tung terräng att gå i (inga stigar). När jag tittar på min far innan vi går så*inser jag att han ser ut som en julgran. Det hänger prylar från ryggsäcken, från bältet ja överallt.
När jag frågar får jag svaret ”Man vet aldrig, den kan vara bra att ha”.
Insåg att det här kan bli tungt och efter att pappa snubblat in i skogen och redan efter 3o meter fastnat i sina julgransprydnader så tvingade jag han att ta bort en hel del av skräpet.
Finns mer att berätta om den här turen, men det spar jag till senare. Utan tillbaka till dagens ämne. Trots allt så finns det ju saker som faktiskt ÄR bra att ha eller tillför något viktigt till
vår upplevelse eller till vår säkerhet och kanske till och med sätter en guldkant på tillvaron.
Tänkte jag skulle dissa lite saker som du kan lämna hemma…
Varje år försöker vi hitta något nytt som lyfter vår tillvaro och ibland optimerar vi bort grejor.
Nu är frågan vad jag ska köpa inför årets fjällresa?
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Problemet är att man kan inte ha med sig alla ”bra och ha” grejor utan man måste välja.
Kommer ihåg sista gången jag var på en fiskeresa med min far, då i 70 års åldern. Han hade ordnat fisketillstånd till en magisk å i Jämtland belägen i stiglöst land bland gammal urskog. *Vi skulle gå ca 3 km fågelvägen i oerhört tung terräng att gå i (inga stigar). När jag tittar på min far innan vi går så*inser jag att han ser ut som en julgran. Det hänger prylar från ryggsäcken, från bältet ja överallt.
När jag frågar får jag svaret ”Man vet aldrig, den kan vara bra att ha”.
Insåg att det här kan bli tungt och efter att pappa snubblat in i skogen och redan efter 3o meter fastnat i sina julgransprydnader så tvingade jag han att ta bort en hel del av skräpet.
Finns mer att berätta om den här turen, men det spar jag till senare. Utan tillbaka till dagens ämne. Trots allt så finns det ju saker som faktiskt ÄR bra att ha eller tillför något viktigt till
vår upplevelse eller till vår säkerhet och kanske till och med sätter en guldkant på tillvaron.
- Kompass! I dagens värld med GPS i telefonen och kartor kan det tyckas vara onödigt, men jag har alltid en liten kompass i byxfickan och fjällkartan hopvikt i benfickan. Batteritiden på kompassen är oändlig. *Har man varit på fjället med låg molnhöjd och max 50 meters sikt inser man värdet av detta. Med lite övning på orientering, hur tar man ut kompasskurs, *hur många dubbelsteg (typ varje gång man sätter ned höger fot) du tar på 100 meter, så kan man känna sig trygg. När det sen behövs tar man ut kursen så att man träffar något större som en tjärn eller bäck för att därifrån sikta på nästa punkt.
Alltid i min byxficka - Första förband. Har alltid med mig ett första förband i flugvästen.
Ett litet som alltid är med - Tändare och tändstickor. *Har alltid en tändare som förvaras med bensinköket och en tändare i fickan. Kanske några paket tändstickor i vattentät påse i ryggsäcken. Sen ett tändstål i necessären som sista reserv. Livet utomhus utan tillgång till värme kan vara tungt.
Enkel tändare från macken - Nalgene flaska med stor öppning. Mycket bättre än petflaskor! Enkelt att blanda mjölk i.
nalgeneflaska - diskborste och diskmedel. Skippa svampen . Det är helt enkelt överlägset bäst att använda en diskborste tillsammans med varmt vatten och diskmedel.
Diskborste! - Solskydd till läpparna. Solen tar bra på fjället och sönderbrända läppar kan förstöra en hel fiskesemester. Se till att ha ett stift i västen eller byxorna.
Solstift - Walkie talkies. Billiga med AAA batterier. *Hur skönt är det inte att få veta att det vakar på andra sidan sjön eller att kaffet strax är klart. Örjan uttryckte en viss tvekan men efter att provat så blev det ett lyft. Och om man stänger av den när man kommer tillbaka till tältet så räcker batterierna bra. Och icke uppladdningsbara batterier funkar bättre.
Billig Walkie Talkie från Jula - Stolsats till thermarest. Med en tillsats till sitt thermarest kan man göra sitt liggunderlag till en stol med ryggstöd. Enda nackdelen är att man lätt blir sittande…
Compac Chair - Två kök. Även om vi bara åker två st så har vi med två kök. Och då menar jag bättre kök än familjens gamla trangiakök som går på T-sprit. Finns två alternativ:Första alternativet är ett gaskök. *Fördelen med gaskök är att man slipper allt vad vätskor som kan läcka heter.* Gasflaskor hittar man på de flesta mackar. Man vågar tända köket i ett tält om det är dåligt väder. Nackdelen är att när du åker väg på ett nytt* äventyr så skaffar du för säkerhets skull en ny gaspatron och sparar den gamla hemma. Till slut har du ett helt lager med ”slattar” i form av gasflaskor.Det andra alternativet är ett bensinkök. Det är det kök som vi efter många år valt att använda. Med två kök, fem personer och med 1 liter bensin/kök så är en vecka på kalfjället inget problem även om du ibland kokar potatis eller roligare pasta än snabbmakaroner.
Ett MSR dragonfly kök in action - Skärpstål av någon typ. Det är bara att inse att kniven snabbt blir slö när man rensar fisk. Själv har jag alltid med mig ett litet diamantbryne som hänger i bältet tillsammans med kniven. Med lite övning kan man få till knivarna till att bli rakbladsvassa.
Tänkte jag skulle dissa lite saker som du kan lämna hemma…
- Lykta eller ficklampa om du fiskar i juli i norra Sverige. Det är ju ljust hela natten. Från slutet av augusti kanske det blir intressant.
- Vattensäckar. Vi tältar alltid nära drickbart vatten i fjällen.
- Vattenflaska att bära i bältet. Bättre att ha kosan lättillgänglig och stanna vid bäckar och dricka.
Varje år försöker vi hitta något nytt som lyfter vår tillvaro och ibland optimerar vi bort grejor.
Nu är frågan vad jag ska köpa inför årets fjällresa?
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)