Lön för mödan | BigPig Fishing Team - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lön för mödan | BigPig Fishing Team

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lön för mödan | BigPig Fishing Team

[FONT=inherit]Kommer hålla er bloggläsare kvar i det kalla förleksfisket med ett sista inlägg. [/FONT]
    [FONT=inherit]Ett blogginlägg som bara har lämnat är ett inlägg som jag nämnde i "Fem dagar förleksfiske". [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Lite mera innovativare satsning som Sundfors och jag hann ut på. Har förstått att fiskar gillar att ligga [/FONT][FONT=inherit]under isen så länge det går. [/FONT]
    [FONT=inherit]Så vi använde våra "kloka" huvuden och sökte vikar som kunde vara istäckta men [/FONT]
    [FONT=inherit]att man slipper dit med båten. Detta fisket är inte helt riskfritt så akta er om ni menar testa. [/FONT]
    [FONT=inherit]Kan aldrig veta hur isen är så största försiktighet.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]Kändes häftigt att lasta ismetepulkorna i bilen och koppla båttrailern på och åka iväg för ismete. [/FONT]Ennu häftigare var att lasta pulkorna och all utrustning i båten och åka iväg.

Kommer fram med lite isbrytning på några ställen, kontrollerade istjokleken i viken visade sig att isen håller bra att gå på.
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Nattjock is[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]Fisket gick som en dröm hade många kontakter redan från början. Första runnen var reedigt lång så vi visste att här finns stora damer under isen, tyvärr hade jag rostig mothuggsarm och bommade fisken. Lång historia kort hade över 15 gäddor landade med toppar på 6+ strax över metern och en fisk som krönte min tröga ismetesäsong, 8,20kg 105cm. Helt upprymda åker vi hem med många nya insikter å en häftig fiskehistoria i bakfickan. Blir inte sista gången.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT][FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Sundfors med 6+ metersgädda[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT][FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Rätta proportioner[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT][FONT=inherit]
    [/FONT][FONT=inherit]Som jag tidigare nämnt har jag aldrig riktigt lyckats med förleksfisket. Som man kan läsa i fisketidningar "Sök efter gäddan i sydvända lekvikar", såå lätt! Detta skulle jag och Lali testa på för hmmm...tusende gången.. Hämtar Lali och hans Buster, för vi behöver någonting att åka längre sträckor i skärgården med. Ibland hamnar man att söka på stora områden.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    Börjar med att min fina Feroza ligger på kokningsgränsen så vi sitter med kupefläkten på fullvärme till båtrampen. Fram kommer vi turligt nog utan blåst topplockspackning. Börjar fisket på en het kant utan minsta pet, går att nämna att det blåser nord-nordväst så inga optimala väderförhållanden. Åker vidare till en fin "sydvänd lekvik" börjar kasta som robotar, hela draglådan blir varvad. Har ett kvickt vi är tröga idag hugg på en salmo slider med tail. Syns bara bitmärken i plasten. Kastar säkert tjugotalet gånger till platsen var jag hade hugget men ingenting.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    Kör längre ut till en ny vik, börjar att kasta av djupkanten ihopp om att en gädda står och väntar på rätt lektemperatur. Som att viken vore död, glider in på grundare vatten. I samma veva nämner jag åt Lali att nu ska jag lägga på rädda dagen betet. Nu ska det kastas Westins Jätte shallow, en favorit sedan länge.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    Tror det är andra kastet som hugget kommer på 1meters vatten. Känner ett pet och motstånd och jag får in ett bra mothugg. Nånting i trekilosklassen vältrar sig i ytan, Lali står lungt kvar på sin bänk. Gäddan drar iväg sidledes enda som går på 1 meters vatten. Tankarna börjar rulla, den ÄR större! Får in den till båten och Lali som lungt stått och iakttagit får snabbt bråttomt. Gäddan har grisigt bred rygg och är dåligt krokad. Den simmar snett under framändan på båten, det trasslas med håven för den är fastklämd mellan frambänken, men Lali reder ut allt med en jättelik Ninjahåvning med halvuppfälld håv. Till och med Pekka Rinne skulle varit avundsjuk, vilken skopning![/FONT]
    [FONT=inherit]
    Tystnad uppstår den är kort och grov, är den? Frigör draget och väger den i håven, väger håven enskilt och räknar ut... JAAAAA vi vrålar uut i luften, skärgårdstiiia! Tur att det inte är villasäsong då hade väl något larmat sjöbevakningen och trott någon varit i sjönöd...[/FONT]
    [FONT=inherit]Gäddan är 10,15kg med en längd på 109cm, äntligen har man lyckats att bevisa för sig själv att det går! [/FONT]Denna fisk går till bokföringen som min femte tia.
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Redigt midjemått[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Battlewounds, Westinaren med två spinntior på[/FONT]
    [FONT=inherit]sitt samvete och en skymt av min lowspeedrulle.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]Fiskar på och har några småkontakter men lyckas inte landa flera fiskar. Bestämmer oss för att prova viken vi började i men med magert resultat. Passar på att tömma limsaflaskan jag har med och fyller på med grumligt havsvatten till kylsystemet på min bil. Vi bryter utan flera gäddkontakter, trailar upp båten och kör hem med en mycket kallare motor. Efter detta pass känns det hoppfullare att stå och dumnöta sakta sakta på tröga förleksgäddor![/FONT]
    [FONT=inherit]

Kan ta och nämna att vi fiskar nog fast det är tyst här på bloggen. Har nog blivit landat ett gäng 5+are ur kajakerna redan. Till helgen kan ni träffa oss på Fiskets natt där vi kommer snacka kajakfiske, ställa ut kajakerna och visa videosnuttar mm mm. Kom dit och snacka vetja! Har du en söndrig eller annars dåligt servad ambassadeur rulle och råkar läsa dehär, ta med den så servar jag den åt dig för en liten slant! [/FONT]
    [FONT=inherit]
    Mer info om evenemanget kan läsas på Facebook - Fiskets Natt.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT][FONT=inherit]

[/FONT]
    [FONT=inherit][/FONT]
    [FONT=inherit]Avslutar med en fin efterleksgädda [/FONT]
    [FONT=inherit]tagen förra veckan.[/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT]
    [FONT=inherit]
    [/FONT][FONT=inherit]
    //Frank B[/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 244 visningar