parabellum: 150519 Nytt PB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parabellum: 150519 Nytt PB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• parabellum: 150519 Nytt PB

Förrförra veckan var jag ledig från jobbet och vad passar då bättre än att pressa in ett fiskepass. Hade gått och tänkt ett tag på hur jag skulle ta mig an gäddorna denna gången och jag hade taktiken klar för mig när jag strax efter halv åtta glider ut på vattnet. På vägen ut läser jag av hur vinden ligger och första driften blir nästan perfekt, drivankaret är i och sakta driver jag över ett hett område. Regnet öser dock ner så jag är inte övertygad om gäddornas aktivitet men det ska jag snart få reda på.
    Spöet är tacklat med en Renzshad 22 i blå/silver och sakta tar jag hem den på 1-2 meters djup med lite knyckar mellan varven och det dröjer inte länge förrän jag har ett påslag. Direkt ökar koncentrationen och bara några kast senare smäller det på i ett våldsamt hugg. Efter lite kaos i båten med håven så landar jag dagens första gädda. 98 cm lång och invägd kring 8 kg. Smällfet och helt vild och förbannad!! Lägger om driften med några meters skillnad och fortsätter kasta av området tills jag nästa ska köra upp igen när det drar till i grejerna igen. Ett försiktigt hugg och lite sprattel i ytan 30 meter bort gjorde mig inte speciellt uppjagad men när jag väl satte press på gäddan så gick hon direkt ner och började sura på djupet. Tunga gung i spöet *och rusningar i sidled på flera tiotals meter gör gällande att det är en bättre fisk och när jag väl ser henne så måste det bara vara ett nytt PB.
    Ner med håven, trix med spöet och sen gled hon in i maskorna och vrålet ekade över sjön. Denna underbara gädda sträcker sig över mätbrädan till 116 cm och tyngde ner vågen till 11,2 kg. Helt grymt skönt och min fjärde meters gädda i år, trots begränsat med fisketid.

Efter att själv ha hämtat andan så ändrar nu dagen karaktär. Vinden vrider sig 180 grader och solen tittar fram. Detta resulterade i ytterligare 4 gäddor, 88, 91, 92 och 95 cm och alla tog så sjukt hårt och bjöd på bra fajter, det som retade en lite vara att jag förmodligen hade*ett tio plus följe men det ville inte denna gången.
    Tillbaka vid bilen kan man inte vara annat än nöjd och på återseende säger jag bara. När fisket blev lite sämre testade jag lite olika beten som McRubber och real eal men det vara bara Renzshad 22 som levererade idag.
    Totalt 6 gäddor där nästan alla var över 90 cm. Sjukt nöjd med det passet!!
    Gäddor 2015
    Anders:*33
    Martin:*72
    Tim: 2
    Totalt:*107

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar